G
gymnastique
jag postar här men det gäller även hästhantering rent allmänt (förflytta?) - är första gången jag skriver något i det här forumet för övrigt, med frågan hur ni hanterar framfusiga hästar? det har såklart delvis med läggning och delvis med ras att göra också (halvblod är väl generellt sett mer gåpåiga än fullblod, som är lite försiktigare, såvitt jag förstått), men jag ogillar när hästar knuffar iväg en med nosryggen eller är allmänt näsvisa. har haft tur under min hästverksamma tid och inte utsatts särskilt mycket för sådana indvider (eller tur och tur, har ju uppenbarligen inte lärt mig något nytt...) men jag träffade en häromdagen, vänlig, väluppfostrad men lite bufflig häst och jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta henne. jag är rätt känslig och anser att så länge jag respekterar hästens integritet (genom att inte skrika, vara våldsam, oberäknelig, hastig eller ur en hästs synvinkel på något sätt besvärlig i dess närvaro) så bör även den respektera mig i gengäld, genom att, exempelvis, inte "vänligt" buffa på mig som är tunnviktare så att jag flyger åtskilliga meter. fick inget riktigt tillfälle att bekanta mig med hästen vidare, men ifall det uppstår så vill jag veta hur ska jag avvisa beteendet? för det är ju ingen riktig synd egentligen, jag vill bara markera att just jag inte är med på noterna. fungerar det ö.h.t?
tacksam för svar,
gymnastique
tacksam för svar,
gymnastique