Budgetrådgivning

Jag hade träff med budgetrådgivaren idag. Förvisso hade jag inte förväntat mig att hon skulle kunna trolla med knäna men jag hade ändå hoppats på NÅGOT som kunde hjälpa mig. Men hon konstaterade bara att min inkomst är för låg. Att jag ligger på existensminimum. Det enda råd hon kunde komma med var att försöka få räkningar varje månad på sådant som kanske betalas per kvartal eller så. Så att utläggen blir mer jämna över året. Men det är ju ändå samma summa som ska ut per år.

Sinnessjukt för övrigt att sjukpenningen inte är inkomstbaserad när man är arbetslös. Så man får bara en grundsjukpenning.

Och nu har jag fått extra vård- och medicinkostnader :(.

Fan, att jag inte klarar av att dumpstra.

Kvar på ruta ett alltså.

Vad tänker du hon skulle kunnat komma med för något som förändrat?

Jag förstår du är besviken, men egentligen visste du ju redan innan själv precis hur det var. Du har ju koll på din ekonomi, du vet var pengar går ut och vad som kommer in. Dvs du har ingen oupptäckt pengaslukare eller liknande. Så se det som en bekräftelse på att du har god koll själv.

Sen är det jättetrist att man använder uteslutande ekonomisk påtryckning för att få ut arbetslösa i just arbete. Men det är ju inget som du kan påverka 💙

Jag förstår du är besviken, men egentligen visste du ju redan innan själv precis hur det var. Du har ju koll på din ekonomi, du vet var pengar går ut och vad som kommer in. Dvs du har ingen oupptäckt pengaslukare eller liknande. Så se det som en bekräftelse på att du har god koll själv.

Sen är det jättetrist att man använder uteslutande ekonomisk påtryckning för att få ut arbetslösa i just arbete. Men det är ju inget som du kan påverka 💙
Jag hade hoppats att hon visste något som jag själv inte redan visste. Men nej. Hon berömde mig för att jag redan har så bra koll och ordning på min ekonomi. Vet ju på öret vad jag lägger på olika saker.

Nej, jag kan inte påverka att man använder ekonomiska påtryckningar för att få ut folk i arbete. Jag gör ju redan vad jag kan för att få jobb. Och jag får inget jobb. Men det är givetvis mitt fel att jag inte får jobb. Annars skulle ju de ekonomiska påtryckningarna fungerat?

Jag hade hoppats att hon visste något som jag själv inte redan visste. Men nej. Hon berömde mig för att jag redan har så bra koll och ordning på min ekonomi. Vet ju på öret vad jag lägger på olika saker.

Nej, jag kan inte påverka att man använder ekonomiska påtryckningar för att få ut folk i arbete. Jag gör ju redan vad jag kan för att få jobb. Och jag får inget jobb. Men det är givetvis mitt fel att jag inte får jobb. Annars skulle ju de ekonomiska påtryckningarna fungerat?
Ah då förstår jag. Men som sagt se det som just en bekräftelse på att du har koll på ekonomin. Och har utrett alla ev vägar.

Jag tror faktiskt inte politikerna ens reflekterar på individnivå. Dvs huruvida en ekonomisk påtryckning hjälper eller stjälper. De ser till kollektivet och pengarna. Tyvärr. Så nej det säger ingenting om dig att du inte fått jobb!

Ah då förstår jag. Men som sagt se det som just en bekräftelse på att du har koll på ekonomin. Och har utrett alla ev vägar.

Jag tror faktiskt inte politikerna ens reflekterar på individnivå. Dvs huruvida en ekonomisk påtryckning hjälper eller stjälper. De ser till kollektivet och pengarna. Tyvärr. Så nej det säger ingenting om dig att du inte fått jobb!
Men jag tänker liksom att är man sjuk så är man sjuk. Då kan man inte jobba. Varför man ens har ekonomiska påtryckningar på sjuka begriper jag inte. Försäkringskassan har ju liksom godkänt min sjukskrivning som arbetslös, vilket ju innebär att jag inte kan jobba med något förekommande arbete på den del som jag är sjukskriven. Så vad menar politikerna här?

Men att ha koll på varje öre i utlägg betyder nödvändigtvis inte att man har koll på ekonomin.

Jag menar om det går back så hjälper inte den kontrollen nämnvärt, mer att man har det skriftligt och möjligen får insikt.
Det du borde fått hjälp med av budgetrådgivaren är att skärskåda dina utgifter i precision och se om det finns någon väg att minska dina utgifter. Kan ju vara sådant som du inte tänker på som går att ta bort mer eller mindre. Eller byta märke. osv.

Men jag tänker liksom att är man sjuk så är man sjuk. Då kan man inte jobba. Varför man ens har ekonomiska påtryckningar på sjuka begriper jag inte. Försäkringskassan har ju liksom godkänt min sjukskrivning som arbetslös, vilket ju innebär att jag inte kan jobba med något förekommande arbete på den del som jag är sjukskriven. Så vad menar politikerna här?
Politikerna vill spara pengar. Och generellt har man, både för sjuka och arbetslösa, valt att just sätta ekonomisk press. För att spara pengar. Det är ju samma sak med att är du sjukskriven länge sänks din ersättning osv. Hela systemet genomsyras av att ju längre du är borta från arbetsmarknaden (oavsett anledningen), dessto sämre blir din ekonomi. Det ska tydligen magiskt bättra på både hälsa, kapacitet eller vad annat som brister.

Så, ta inte vad du får i ersättning personligt. Det är bara dumt.

Det vill ju till att någon kan ta fram sådana tjänster då. Det är såklart jättesvårt när man inleder som arbetslös. Jag menar, jag var anställd på ett stort företag som sjukskriven. Det innebar inte att de kunde ta fram en tjänst där jag kunde jobba som sjuk 🤷
Och jag är anställd på en superstor myndighet med nästan 40.000 anställda. En myndighet som slagit knut på sig för att behålla mig och hjälpa mig arbeta så mycket jag kan. Massvis med anpassningar. Ändå kan jag inte arbeta heltid (varken där eller nån annanstans)

Så nej det är verkligen inte så bara 🙁

Jo många sjuka kan faktiskt jobba, kanske bara inte heltid och kanske med anpassningar.
Min erfarenhet är att många företag inte är intresserade av anpassningar. Alls. Det låter så fint med att de måste göra anpassningar osv. Men i verkligheten så är min erfarenhet att det är extremt lite de är villiga att göra, om de överhuvudtaget kan tänka sig att göra något alls.

Man kan få tips om att exempelvis samla lån för lägre ränta, eller förhandla med bank och företag om lägre ränta, förmånligare avtal etc. Nu har väl inte Wille en massa lån och krediter men den som har såna kan få bra råd.

Min erfarenhet är att många företag inte är intresserade av anpassningar. Alls. Det låter så fint med att de måste göra anpassningar osv. Men i verkligheten så är min erfarenhet att det är extremt lite de är villiga att göra, om de överhuvudtaget kan tänka sig att göra något alls.
T.o.m. kommuner som slår sig för bröstet att de vill inkludera alla, gör inte det när det väl kommer till kritan.

Man kan få tips om att exempelvis samla lån för lägre ränta, eller förhandla med bank och företag om lägre ränta, förmånligare avtal etc. Nu har väl inte Wille en massa lån och krediter men den som har såna kan få bra råd.
Andra kan ju ha nytta av sådana råd, men jag har ju bara ett bolån med bra ränta. Borde dock byta elavtal för det är inte gjort på länge. (Var dock inte ett tips jag fick idag.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka