Budget-färger i stall?

N

Nerika

Jaa jag behöver lite tips om "budget"-färger som man kan använda i stall, om nån har erfarenhet av det? Tänker då främst på nåt som kan användas på murade väggar, vill helst ha rätt ljusa (nån som nämnde kalk eller typ cementvatten?)
Sambon gick i taket här hemma när vi började räkna på vad vanliga färgburkar skulle gå på :devil:
och vad använder man för sorts färger på boxväggarna (obehandlat virke, funkar lasyr då eller?) och även på "metall-delarna"?
Sen måste jag fråga också, brukar man måla/behandla innertaket i ett stall, eller går det lika bra att ha det obehandlat?? Det är också ett stort diskussionsämne här hemma... :angel:
Mycket tacksam för lite tips!

(Har provat sök-funktionen, men hittar inte det som jag letar efter...)
 
Sv: Budget-färger i stall?

Om väggarna är kalkputsade eller obehandlade innan kan du kalka dem igen. På Granngården och liknande ställen finns puderkalk i påsar att köpa som du själv blandar med vatten. De svarar även snällt på alla frågor man kan ha om hur man gör :smirk:

För obehandlat trä testa "Roslagsmahogny", lika delar trätjära, kokt linolja och balsamterpentin. Sök på roslagsmahogny här på forumet, det finns många fina bilder!

Lycka till!
 
Sv: Budget-färger i stall?

ja vill ni måla om varje år kan ni ju köpa budgetfärg..
men för det obehandlade träet, köp färg som ni kan spä ut, då får ni färgen att räcka längre.. och håll rent noga så håller det bättre..
 
Sv: Budget-färger i stall?

Tack för tipsen!
Ska kolla upp dom...blir det vitt av kalk förresten, eller mer grå-aktigt?
 
Sv: Budget-färger i stall?

Gärna meera tips!! :bump:
Och vad tror ni om taket??
 
Sv: Budget-färger i stall?

Kalkfärgen är billig men de tar en evighet att få de klart! Färgen ska späs tunn så man får måla många, många gånger.. Silikatfärg är mycket bättre, men dyrare såklart. Den går även att bryta i flera olika kulörer om man så vill (är annars kritvit). Vi kalkade vårat stall innan, men numera använder vi bara silikatfärg.
 
Sv: Budget-färger i stall?

Tack för tipsen!
Ska kolla upp dom...blir det vitt av kalk förresten, eller mer grå-aktigt?

Jag tycker att det blir lite olika beroende på vad det är för typ av vägg. Vi har några gamla murade och putsade väggar och några nyare murade och putsade. De nyare blir kritvita medan de andra aningen gråare. Vet ej varför. Det är ett billigt sätt att få allt vitt. Det kostar inte så mycket en säck räcker i en evighet. Men som någon annan säger så får man lägga ner en hel del jobb på det. Man måste göra det flera gånger. Jag tycker att det lätt blir kalk överallt. Dessutom får man se upp så man inte får det i ögonen.
Men jag tycker egentligen att det är ganska trevligt. Jag kalkar även korsvirkeshuset och andra byggnader på utsidan.
 
Sv: Budget-färger i stall?

Hmm...låter ju alltså som att kalka är lite besvärligare då...?
Är det mycket billigare än exv silikatfärg?
Och för den delen hur ofta brukar ni måla om i stallen, är det när det börjar "gå ner" sej eller bättrar ni på varje år??
 
Sv: Budget-färger i stall?

vi kritade våra väggar (eller kalkade? ne, tror det var krita), blandade vatten o tapetlim samt detta puder, blev vitt och täckte jättebra, målade endast en gång. limmet skulle göra att det inte smetade av sig så lätt, (enligt ernst i ett sommartorpet-program för x-antal år sedan), men det gör det ändå. vi kanske hade för lite lim, jag vet inte riktigt. Men det är inte något jätteproblem, om man inte går o gnor sig mot väggen ;)
 
Sv: Budget-färger i stall?

Vi brukar köpa en säck med ngt som jag inte kommer ihåg vad det heter, Någon sorts mur-, cemet-, kalk ?? De vet på Granngården. Den kostar kanske hundra, tvåhundra kronor och om man bara ska ha den att kalka med så räcker den länge. Jag har kalkat många väggar inomhus och utomhus med den senaste säcken. Den räcker i mer än ett år i alla fall. Det beror naturligtvis på hur stora byggnader man har. Jag kommer alltså inte ihåg exakt.
 
Sv: Budget-färger i stall?

På murade väggar ska man helst använda sig av färg som är avsett för husgrunder och liknande. Det går att måla med vanlig utomhusfärg, men risken är stor att färgen lossnar i flagor efter ett tag och att det tar med sig murbruk/betong också.
 
Sv: Budget-färger i stall?

Om väggarna är kalkputsade eller obehandlade innan kan du kalka dem igen. På Granngården och liknande ställen finns puderkalk i påsar att köpa som du själv blandar med vatten. De svarar även snällt på alla frågor man kan ha om hur man gör :smirk:

För obehandlat trä testa "Roslagsmahogny", lika delar trätjära, kokt linolja och balsamterpentin. Sök på roslagsmahogny här på forumet, det finns många fina bilder!

Lycka till!

Hur vet man vilka färgtyper man törs späda och hur mycket?? ska måla stalltaket som nu är obehandlat och vill egentligen inte ha täckfärg utan mer lasyreffekten - egentligen mest bara för att det ska bli lite mer vittonad träyta än bara lack eftersom trät är lite gultonat i sig själv... Men ger utspädd täckfärg samma effekt?? Utseendemässigt alltså??
 
Senast ändrad:
Sv: Budget-färger i stall?

Det finns en speciell sorts färg som används på trärent virke för att det ska bli vitare. Minns inte vad det heter just nu, men det blir väldigt snyggt. Vitt men träådringen syns fortfarande. Jo. Panelvit heter det.
Annars kan du använda vattenspädbar utomhusfärg och tunna ut med lite vatten. Enkelt och inte så dyrt heller.
 
Sv: Budget-färger i stall?

OK!!
Typ vattenbaserad fasadfärg då antar jag!! Duger det med ÖB el Rusta el liknande färg eller ska man köpa hos färghandlare?? Hur mycket är lite vatten 1/10, 1/4, 1,3, 1/2 ???
 
Sv: Budget-färger i stall?

Vart du köper spelar nog ingen roll, men se till att det är utomhusfärg. Hur mycket du ska späda beror ju helt på hur vitt du vill ha. Ta och provmåla på en lös bräda först och späd bara lite i taget tills du får den vitheten du vill ha. Att köpa Panelvit till taket blir dyrare, men håller nog bättre i längden.
 
Sv: Budget-färger i stall?

Hmm nu har du satt griller i huvet på mej;) Jag hade nästan tappat sugen på stalltaket blev lite mätt på grejandet så att säga - mest för att jag var osäker på att kunna få rätt finish på resultatet men nu är jag riktigt taggad igen!!
 
Senast ändrad:
Sv: Budget-färger i stall?

Kom igen. Klart du ska måla. Det blir så snyggt när man är klar. Tycker du ska testa Panelvit. Det kostar mera, men håller garanterat bättre och får en snyggare finish. Förresten. Är det hyvlade släta brädor i taket eller ohyvlade? Om de är ohyvlade så är det bättre med vanlig utefärg. Panelvit ska man ha på släta ytor.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu börjar mitt stall bli klart och frågan om målning har blivit aktuell. Stallet är ett litet stall av "utebox-typ" med två isolerade...
Svar
5
· Visningar
7 103
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp