Budapest - vad får vi inte missa?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag råkade visst boka en liten spontanresa till Budapest om två veckor - jag och en tjejkompis kom fram till att vi behövde det såhär inför vår sista termin på universitetet. Har vi några Budapest-kunniga här som kan tipsa om saker att se, restauranger att besöka, misstag att undvika...?

Vi kommer att vara där den 15-18 januari och bo på Radisson Hotel mitt i stan, på Terez Korut i närheten av Széchenyi termalbad.

Alla tips mottages tacksamt!

Jag vet att Budapest varit på tal flera gånger under förra året här inne, så ett tips kan vara att söka här och på S och se vad du kan få ut av det :)

Nu var det några pr sedan jag var där så jag har nog inte så mycket att komma med (jag tänker att städer ändras :D) men t.ex @Paddington kanske har ett bra förslag eller två? :)

Annars tror jag att bl.a @Undret @bettysmatte och @strawberrysylt har varit där och tyckt om staden :)

Har besökt Budapest en gång och det var i december 2012 och mitt minne på vad saker heter är inte helt de bästa kan jag förvarna ;) Vi bodde inte lika centralt utan på ett SPA-hotell med alla behandlingar du kan tänka, frisör, ögonlaser och plastikoperation :p Upplevde att både SPA och frisörbesök var otroligt billigt jämfört med Sverige, även att åka taxi! De har ett par köpcenter, det vi besökte var på tre våningar och så mycket affärer och små marknadsstånd att man blev smått virrig. Maten tycker jag varit lite trist både på hotellet eller utanför då de verkade ha två standardrätter som var lite trista. Så lite mer restauranger så centralt kanske har ett mer brett utbud och lite mat "från andra länder" också så man får variation :) Prismässigt var det dylikt svenska priser, kanske några tior billigare. Lite luddig info kanske från mig som har hjärnsläpp på namn men Budapest är jättefint och mysigt! Åker gärna dit igen :)

Kan tillägga att vissa SPA har ett speciellt vatten som rinner under bergen och detta är extra renande och hälsosamt att bada i. Att vattnet luktar typ en svag hint av ruttet ägg är mindre skoj men absolut ett måste!

Budapest är ju känt för sina termalbad, så det måste man ju prova! Széchenyi var vi på i somras, jättetrevligt.

Jag är mest intresserad av natur och kultur, och kultur finns det gott om i Budapest! Gellertberget var en kul utflykt (trots att vi gick upp i 40 graders värme och citadellet var stängt..) så det rekommenderar jag.

Kattkafé var trevligt. Finns på ett par ställen.

@Killaloe Attans då, jag som tyckte att jag sökte så noggrant innan jag startade tråden! Hittade bara att det nämndes som hastigast i t.ex. "Just nu"-tråden och så lite generellt i en weekend-tråd, men jag ville ju ha en egen Budapest-tråd! :mad:;) Tack för att du tipsade om folk som kan tänkas vara till hjälp, hoppas de hittar hit!

@nexxa Haha, jag känner igen det där med luddigt minne! Tyckte dock att det var värdefull info ändå, framförallt vad gäller priser och mat och sådär. Tack! :)

@sthu Ja termalbad står absolut högst på listan, men vi var fundersamma till om det funkar i januari? Jag har fått för mig att sådana ligger till mesta del utomhus? Fryser man inte ihjäl då? :nailbiting: Katter tycker jag ganska illa om (sorry) och är dessutom allergisk, så kattkafé skippar vi nog tror jag... Ska kika på Gellertberget dock, det lär ju knappast vara för varmt i alla fall!

En av de bästa restaurangerna (i mitt tycke då) är Mák. Dom ändrar menyn varje månad eller så beroende på vilka råvaror som är i säsong och maten är supergod. Det enda negativa är att det är lite hög musik. Mak.hu är hemsidan.

Sen finns det massa av sånna här "escape rooms" där man har en timme på sig att klura sig ut ur rum med olika teman tex bomb/Egypten/medeltiden. Väldigt kul och går fort.

Det stora badet där ni bor är värt ett besök helt klart, dom har några pooler där med mineralvattnet.

Om ni gillar att dansa så finns det en nattklubb med glastak under en fontän i en park, den är lite annorlunda och helt ok.

Fråga alltså taxichaffisarna om priset innan ni sätter er för även om dom ska ha fast taxa har jag lyckats bli lurad när dom märker att man inte är därifrån.

@zaching Kanonbra, tack för dina tips! Escape rooms låter spännande (om än lite läskigt?! :nailbiting:), det ska jag kolla upp!

Jag råkade visst boka en liten spontanresa till Budapest om två veckor - jag och en tjejkompis kom fram till att vi behövde det såhär inför vår sista termin på universitetet. Har vi några Budapest-kunniga här som kan tipsa om saker att se, restauranger att besöka, misstag att undvika...?

Vi kommer att vara där den 15-18 januari och bo på Radisson Hotel mitt i stan, på Terez Korut i närheten av Széchenyi termalbad.

När jag var där visserligen på hösten så tog vi en guidad tur på cykel, det var riktigt bra. Vet inte hur vädret är i januari men annars tycker ja de var ett bra sätt att se mycket på kort tid.

Var där på jobbresa så åt på Peppers! flera ggr och var mycket nöjd.

Var iofs där i september -11, och då var det typ som svensk sommar så jag vet dock inte hur mycket detta hjälper för en resa i januari men iaf:
- Om ni tycker om att kolla på djur så finns det ett ganska stort Zoo att vandra runt i
- Att åka "turistbåt" på Donau i typ en timme för att lyssna på lite fakta om staden/bygnaderna och dricka nån form av mousserande vin på kvällen var ganska trevligt om man känner för något sådant.
- Det finns grottor (eller vad man nu ska kalla det för) på Buda-sidan som kanske är intressant om man gillar krigshistoria och inte är lika klaustrofobisk som mig. (Nöjde mig med att gå in och vända hehe)
- Det var inte allt för dyrt med mat/alkohol/shopping
- Lyssna på pling-ljuden i tunnelbanorna. Det känns som att man är med i ett TV-spel :D Har för mig att ett kort för typ tre dagar inte var allt för dyrt heller.

Har varit i Budapest ett antal gånger de senaste 30 åren. Ett tag på 90- början av 2000-talet utvecklades staden så fort att det var massa nytt nästan varje år. Men nu tycker jag att det har stabiliserats som en internationell och mycket prisvärd stad där de flesta inom service och handel talar engelska (knappt någon tidigt 80-tal).
Absoluta måsten är i mitt tycke:
  • Termalbad - antingen Széchenyi eller Gellért. Vet inte hur mycket av utomhuspoolerna som Széchenyi har öppna på vintern, Gellért har tyvärr sina stängda. Obs vattnet är varmt!
  • Saluhallen - ligger vid Fövam tér nära Donau (mitt emot Gellert). En av Europas största och med ett fantastiskt utbud. Mycket vacker byggnad dessutom
  • Cafe New York. Dyr lyx för att vara Budapest men ändå klart överkomligt för en svensk. God mat, fantastiska bakverk och glassar i en helt guldig lokal och massor av "lyx"-känsla. Ligger på Erzsébet körut nära Blaha Lujsa tér.
  • Gulasch (dvs paprika och köttsoppa med tydlig smak av kummin, på Gellert har de en god, vilket tyvärr inte gäller på alla turistställen)
  • Köttgryta med paprika (heter olika beroende på kött etc). Serveras ofta tillsammans med ungerska nudlar som är en sorts tjocka makaroner, ett mellanting mellan spaggeti och knödel.
  • Anka är också vanligt och oftast gott.
  • Caféer rent allmänt. Budapest är en stad som ingår i den centraleuropeiska kafékulturen. Finns både exklusiva kända och små okända. Tyvärr verkar de äldre som inte är turistmagneter vara på väg bort. Men kanske finns det fortfarande något kvar på Andrassy ut. Obs det som ligger granne med Operan gjordes om för flera år sedan och har ingen charm kvar och priserna är för höga.
  • Andrassy ut - vacker gata med vackra hus (hela miljön är världsarv)
  • Shopping: Turistshopping på Vaci út, gågata som går parallellet med Donau. Delen närmast Fövam tér är bäst tycker jag. Även i övrigt är det mycket (natt)liv på Vaci.
  • West end - stor galleria nära Nyugati-stationen. Ni bor nära den.
  • Nyugati-stationen och Keleti- pu. Vackra gamla stationer.
  • Ni kommer att bo på en av mina favoritgator. Den byter namn några gånger men är en paradgata med spårvagn i mitten. Här lever man livet som Budapestborna. Många små butiker, lite restauranter och barer. Inte precis i centrum men det är gångavstånd dit.
  • Judiska kvarteren. Gå gärna parallellgatan väster om Terez och dra er sedan ner mot stora synagogan. Rákósci út är också en vacker gata med många utsmyckade hus.
  • Budasidan - ta bergbanan upp till slottet (vid kedjebron) och gå sedan norrut mot Fiskarbastionen. Här uppifrån berget är utsikten fantastisk både på dagen och natten. Mattiaskyrkan är värd ett besök. Gå gärna ner längs de små villande gatorna mot Donau.
  • Dra er inte för att äta på små restauranter på bakgator. Ibland tycks maten i Budapest vara bättre ju billigare den är.
Hoppas att ni kommer att trivas. Själv tycker jag att Budapest är som en blandning av Paris och Wien, men vänligare och billigare. Köp gärna ett periodkort på kollektivtrafiken. Det är billigt och mycket väl utbyggt.

När jag var där visserligen på hösten så tog vi en guidad tur på cykel, det var riktigt bra. Vet inte hur vädret är i januari men annars tycker ja de var ett bra sätt att se mycket på kort tid.

Var där på jobbresa så åt på Peppers! flera ggr och var mycket nöjd.

Har fått höra att det kan vara rätt kallt och eventuellt snö, vilket verkligen inte gör mig någonting. En cykeltur kan nog bli i det kyligaste laget dock... Men tack för tips, och Peppers ska jag kolla upp!

Var iofs där i september -11, och då var det typ som svensk sommar så jag vet dock inte hur mycket detta hjälper för en resa i januari men iaf:
- Om ni tycker om att kolla på djur så finns det ett ganska stort Zoo att vandra runt i
- Att åka "turistbåt" på Donau i typ en timme för att lyssna på lite fakta om staden/bygnaderna och dricka nån form av mousserande vin på kvällen var ganska trevligt om man känner för något sådant.
- Det finns grottor (eller vad man nu ska kalla det för) på Buda-sidan som kanske är intressant om man gillar krigshistoria och inte är lika klaustrofobisk som mig. (Nöjde mig med att gå in och vända hehe)
- Det var inte allt för dyrt med mat/alkohol/shopping
- Lyssna på pling-ljuden i tunnelbanorna. Det känns som att man är med i ett TV-spel :D Har för mig att ett kort för typ tre dagar inte var allt för dyrt heller.

Hahaha, speciellt tunnelbanetipset ska vi ta med oss! Turistbåt låter också fint, men kanske lite kallt... Min bror pratade om någon turistbuss de hade åkt med när de var där och som tydligen var väldigt bra, så det kanske blir något mer i den stilen för vår del. Tack för dina tips!

Har varit i Budapest ett antal gånger de senaste 30 åren. Ett tag på 90- början av 2000-talet utvecklades staden så fort att det var massa nytt nästan varje år. Men nu tycker jag att det har stabiliserats som en internationell och mycket prisvärd stad där de flesta inom service och handel talar engelska (knappt någon tidigt 80-tal).
Absoluta måsten är i mitt tycke:
  • Termalbad - antingen Széchenyi eller Gellért. Vet inte hur mycket av utomhuspoolerna som Széchenyi har öppna på vintern, Gellért har tyvärr sina stängda. Obs vattnet är varmt!
  • Saluhallen - ligger vid Fövam tér nära Donau (mitt emot Gellert). En av Europas största och med ett fantastiskt utbud. Mycket vacker byggnad dessutom
  • Cafe New York. Dyr lyx för att vara Budapest men ändå klart överkomligt för en svensk. God mat, fantastiska bakverk och glassar i en helt guldig lokal och massor av "lyx"-känsla. Ligger på Erzsébet körut nära Blaha Lujsa tér.
  • Gulasch (dvs paprika och köttsoppa med tydlig smak av kummin, på Gellert har de en god, vilket tyvärr inte gäller på alla turistställen)
  • Köttgryta med paprika (heter olika beroende på kött etc). Serveras ofta tillsammans med ungerska nudlar som är en sorts tjocka makaroner, ett mellanting mellan spaggeti och knödel.
  • Anka är också vanligt och oftast gott.
  • Caféer rent allmänt. Budapest är en stad som ingår i den centraleuropeiska kafékulturen. Finns både exklusiva kända och små okända. Tyvärr verkar de äldre som inte är turistmagneter vara på väg bort. Men kanske finns det fortfarande något kvar på Andrassy ut. Obs det som ligger granne med Operan gjordes om för flera år sedan och har ingen charm kvar och priserna är för höga.
  • Andrassy ut - vacker gata med vackra hus (hela miljön är världsarv)
  • Shopping: Turistshopping på Vaci út, gågata som går parallellet med Donau. Delen närmast Fövam tér är bäst tycker jag. Även i övrigt är det mycket (natt)liv på Vaci.
  • West end - stor galleria nära Nyugati-stationen. Ni bor nära den.
  • Nyugati-stationen och Keleti- pu. Vackra gamla stationer.
  • Ni kommer att bo på en av mina favoritgator. Den byter namn några gånger men är en paradgata med spårvagn i mitten. Här lever man livet som Budapestborna. Många små butiker, lite restauranter och barer. Inte precis i centrum men det är gångavstånd dit.
  • Judiska kvarteren. Gå gärna parallellgatan väster om Terez och dra er sedan ner mot stora synagogan. Rákósci út är också en vacker gata med många utsmyckade hus.
  • Budasidan - ta bergbanan upp till slottet (vid kedjebron) och gå sedan norrut mot Fiskarbastionen. Här uppifrån berget är utsikten fantastisk både på dagen och natten. Mattiaskyrkan är värd ett besök. Gå gärna ner längs de små villande gatorna mot Donau.
  • Dra er inte för att äta på små restauranter på bakgator. Ibland tycks maten i Budapest vara bättre ju billigare den är.
Hoppas att ni kommer att trivas. Själv tycker jag att Budapest är som en blandning av Paris och Wien, men vänligare och billigare. Köp gärna ett periodkort på kollektivtrafiken. Det är billigt och mycket väl utbyggt.

Men herregud vad du är bra! Det var precis sådan här info jag letade efter!

Tack allihopa för er input - jag har nu sammanställt ett litet dokument med era tips och skickat ut till min reskamrat som blev eld och lågor. Ska bli fantastiskt roligt att se denna stad! :bump:

Delar gärna med mig. Hör av dig om du/ni undrar över ngt så kan jag kanske ta reda på. Bortsett från att det ligger ett Hard Rock- café på Vaci ut vid Vörösmarty tér (norra delen av Vaci-gatan) är jag dålig på uteställen för yngre. ;)

Glömde dock ett par av de mysigaste sakerna:
Väldigt många kvarter i Budapest är byggda kring gårdar med loftgångar. De flesta husen i centrum är från sekelskiftet= vackra smidesräcken i jugendstil på balkongerna. Det är oftast öppet att gå in på gårdarna, ibland finns där t o m butiker. Bästa gatan för loftgångs-gårds-safari är just Szent Istvan-Terez-Erzsebet körut. Det kan ta väldigt lång tid att komma någon vart om man kikar in på varje gård.... Det är inte alltid så lätt att upptäcka gårdarna om man inte känner till dem - lite som att gå in i en vanlig port. Så våga öppna/gå in genom öppna portar och gå in på gårdarna och titta på typisk Budapestarkitektur.

Det finns "hemliga" gator i de judiska kvarteren (mellan Rakoszi út och Terez körut). Detta är gångstråk som förbinder gator och gårdar med varandra - som ett slags genvägar genom staden. På gårdarna finns ofta restauranger och pubar/caféer. På söndagara är det på sommaren marknader med loppisprylar och konsthantverk. Vet inte om de står ute i kylan på vintern. ;) En av gångarna går t ex mellan Kirula út och Dobu utca (lite ovanför stora Synagogan). På kartor brukar de vara utmärkta som gågator, men kan vara lätta att missa eftersom ingångarna nästan ser ut som vilken port som helst.

Apropå marknader finns det marknadsliknande butiker och stånd bl a i anslutning tunnelbanestationerna, t ex så har Nyugati en stor "marknad". Här kan man köpa väskor, plånböcker mm. Ibland sammas varor men bättre priser än i West End (som har entré direkt till/från tunnelbanestationens "marknad"). Förr fanns stora markander i utkanten av staden, men har inte varit där på länge så vet inte om de är kvar eller är värda ett besök. Med mer kommers inne i stan känns de inte lika "nödvändiga" längre.

Bara man väljer en märkt taxi brukar det (numera) inte vara ngt problem att få en prisvärd taxi. Från flygplatsen anmäler man sig och får en köbiljett i en kiosk utanför utgången, väntar sedan i kö på att anvisas en taxi. Man kan också välja shuttlebuss som man delar med andra. Lönar sig om man är två personer. Köp t o r (billigare) och boka retur (hjälper de er med i receptionen på hotellet) så blir ni hämtade vid hotellet när ni ska hem. De har disk innanför dörrarna i ankomsthallen. Tyvärr finns det inte tåg från den nya flygplatsen (finns tåg till Nyugati från gamla delen, men där går inga reguljärflyg längre vad jag vet). Man kan åka buss+tunnelbana om man vill resa snålt.

Ett tredagarskort i kollektivtrafiken kostade 2014 c:a 100 kronor. Kan köpas i automater i tunnelbanan eller i biljettkiosker som finns vid de större stationerna. Öppen spärrlinje i tunnelbanan. På bussar och spårvagnar stämplar man själv biljetterna (om man inte har periodbiljett).

Jag råkade hamna i Budapest nästan av misstag (gillar inte städer!) och blev frälst på direkten, var där för femte gången (på 18 månader) nu i november och har redan två nya resor dit bokade!

En sak som jag har på min "måstelista" varje gång jag är där är att gå ett varv i St. Stephen's Basilica, finns nästan inget som ger mig ett sånt lugn.
Vill man gå på museer osv rekommenderar jag att man köper ett Budapest Card som ger rabatter men framförallt får man åka hur mycket man vill på buss/tunnelbana/spårvagn. Det är VÄLDIGT enkelt att åka kommunalt i Budapest, man kan ta sig precis överallt.
Däremot kan man skippa det gratisbad som ingår, Lucásbadet är inte alls samma upplevelse som Gellért och Szécsény.

En tur på Donau på kvällstid är också att rekommendera, det är fantastiskt vackert och ger lite inspiration till vilka byggnader man vill besöka senare.

Och nu måste jag nog genast se om det går att hitta en billig resa ASAP (ska inte dit förrän Valborgshelgen egentligen men blev så sugen nu).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka