Bucas Buzz off rain - vad gör jag för fel?

Lotus

Trådstartare
Har införskaffat ett Bucas Buzz off rain till mitt halvblod som lätt blir varm men är känslig för värme och flugor. Täcket är jättefint och ser bra ut, men det sitter som skit! Det halkar på sidan och dras bakåt så att det stramar över bogen efter bara en liten stund. Vad är felet?

Min häst är bred, men inte extremt. Insåg att det inte var vanliga maggjordar på täcket utan en magplatta, och först trodde jag att det var den som gjorde att det halkade snett, så då tog jag bort den och ersatte med bara en enda tunn rem, men ingen skillnad. Har provat sätta bensnörena både var för sig och i snurrat dem runt varandra mellan benen, men inte heller det gör skillnad. Provade med svansrem - ingen skillnad.

Är det helt enkelt fel passform för min häst? Eller är det meshfodret som inte är tillräckligt halkligt och gör att täcket dras snett, om det börjar glida lite?

Mycket nöjd med funktionen på täcket och vill gärna behålla, men måste verkligen få till passformen. Hjälp!

Sv: Bucas Buzz off rain - vad gör jag för fel?

har aldrig sett det nämnda täcket sitta bättre än du just beskrivit, och då har jag sett täcket på många hästar. riktigt dälig passform.

Hade ett Bucas buzz-off för ett par år sedan och det stramade åt jättemycket om bogarna på min häst.
Nej, jag var inte nöjd, synd för själva täckena är bra!

Kör med Horseware i stället.

Det låter nästan som att det är för stort? Jag köpte ett Buzz of Rain förra sommaren och det betedde sig precis som du beskriver utom att det stramade inget i bogen. I alla fall så åkte täcket så snett så det gick sönder, jag klagade då och fick faktiskt ett nytt täcke och det sitter helt annorlunda. Sitter som ett smäck och ligger aldrig snett men jag tror att det är viktigt att korsa bensnörena mellan benen och fästa på samma sida eftersom täckena är så lätta så blir dom mer ostabila.

Förklaringen jag fick angående min reklamation var att dom troligen hade skickat med fel magplatta. Den magplatta som var med första täcket hängde nästan löst under magen till skillnad från på det nya täcket där den sitter relativt spänt.

Ang Horseware så köpte jag ett Rambo Fly Buster förra sommaren och det var det värsta skitet jag varit med om!! Efter en vecka så hade hela bogpartiet tänjt ut sig och halsen var jätte stor så täcket la sig nästan bakom manken och fodret gick sönder i bogen.. Detta hände dessutom när min häst hade en svår hovböld och knappt rörde sig alls pga smärtan.. När jag klagade så hävdade Horseware att täcket hade varit för stort från början. Jag förstår inte riktigt hur dom resonerade då eftersom jag hade köpt ett stl 140 just för att det inte skulle bli för stort och kasa bakåt. Nästa storlek under är 130.. Hur tänkte dom då att en häst på ca 165 cm skulle ha 130 i täcke!?!?:grin:

Som tur är så gick säljaren på min linje och tog tillbaka täcket utan stöd från Horseware!

Senast ändrad:

Detta är mitt första Bucas, så det är möjligt att det är något stort. Han brukar ha 155, men är nog egentligen en 150-häst eftersom 155 brukar vara rymliga, men i de allra flesta fall sitter täckena ändå bra tycker jag.

Är Bucas stora i storleken generellt?

Jag har letat alternativ, men hittar inget bra så jag ska försöka modellera om täcket så det sitter bättre. Gillar som sagt utformningen och tror det skulle falla herrn i smaken då det är så luftigt men ändå håller ryggen torr - bara jag kan få det att sitta bra....

Jag upplever att dom för att sitta bra måste var i exakt rätt storlek. Dom finns ju oxå att köpa i halvstorlekar 140, 145, 150, 155 etc. Min pålle är en 140 i Bucas men ca 145 i dom flesta andra. Du kan inte prova med att byta magplattan mot en mindre och sätta bensnörena på samma sida men igenom varandra om du förstår vad jag menar och inte i kors det har hjälpt jätte mkt för mig iaf.

Har snörena fästa i samma sida som de sitter, alltså runt varandra mellan benen, inte i kors, om du förstår. Magplattan glappar inte, och det glider oavsett om jag har plattan eller bara ett enkelt bensnöre som magrem.

Elände. ska försöka sy in det lite i halsen så får vi se om det ligger bättre. Envis i sådana här frågor....

Mitt buzz-off stramade också i bogen och manken på min jättehäst, där de mesta sitter bra, sydde in det snabbt och enkelt i bogen någon cm på var sida, klart!

Nu sitter det som ett smeck

Nu har det äntligen ;) regnat så att min häst har fått testa sitt Buzz Off Rain i hagen. Det åkte lite snett även på honom efter rullning, däremot var bogen OK. Men det var perfekt i storleken i bogen för honom redan när jag köpte det.

Synd att det finns så lite att välja på om man vill ha ett flugregntäcke utan hals!

Ja, det finns väldigt lite att välja på utan hals. Hittade ett som såg skitbra ut på Hööks, men det sålde slut innan jag hann komma till skott och skall inte tas in igen vad det verkar.

Gillar att detta täcke är så ljust och svalt eftersom min svettas i det mesta så fort solen tittar fram. Denna sommar är ju extremt svårtäckad, dessutom :crazy:

Ska prova sy in det idag jag också.
Om det är din häst på avataren så ser det onekligen ut som en jätte ;-)

Hehe japp, de är min kamel de =P
Eller älg-kamel-häst typ...
dsc_0311.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka