Bubbligt-senskada?

Freazer

Trådstartare
Har veterinärtid bokad men funderar mkt på detta..
En av minahästar har fått en ca 1,5 cm "bubbla" på insidan av frambenen mellan knäet och kotan. Syns bara när den belastar benet, hästen är ca 1 grad halt. Den har vintervilat i 4 veckor och således ej arbetat. Funderar på om det är en liten senskada som uppstått? Vad skulle ni gissa på med denna knapphändiga info?

Beror ju helt på i vilken struktur "bubblan" sitter. Känn alltid på senorna på lyft ben. Och tänk på griffelbenen, fast det kanske är svårt på en väldigt liten häst att känna skillnaderna? Generellt ser väl senskador lite mer ut som en banan än en bubbla om man ska prata liknelser :)

Beror ju helt på i vilken struktur "bubblan" sitter. Känn alltid på senorna på lyft ben. Och tänk på griffelbenen, fast det kanske är svårt på en väldigt liten häst att känna skillnaderna? Generellt ser väl senskador lite mer ut som en banan än en bubbla om man ska prata liknelser :)

Svårt att förklara utan bild. Hittade en bild på nätet på ett framben och har kladdat dit där bubblan sitter. Det är inte det exakta området men ger kanske en bättre bild av vart typ det sitter..Min erfarenhet av senskador är också att det kan se lite ut som en banan men det är inte alltid det syns tydligt. Bubblan syns som sagt bara när hästen belastar benet och jag kan med 100% säga att det ej fanns där tex igår.

Bifogade filer

• framben.webp
    framben.webp
    16,9 KB · Visningar: 54
Svårt att förklara utan bild. Hittade en bild på nätet på ett framben och har kladdat dit där bubblan sitter. Det är inte det exakta området men ger kanske en bättre bild av vart typ det sitter..Min erfarenhet av senskador är också att det kan se lite ut som en banan men det är inte alltid det syns tydligt. Bubblan syns som sagt bara när hästen belastar benet och jag kan med 100% säga att det ej fanns där tex igår.
Placeringen tyder på griffelben. Är det griffelbenet, kan det läka av sig själv, men är den halt är nog OP att rekommendera. Vanligt hos unghästar.

Placeringen tyder på griffelben. Är det griffelbenet, kan det läka av sig själv, men är den halt är nog OP att rekommendera. Vanligt hos unghästar.

Har ingen erfarenhet av griffelbensfraktur fram, endast bak så tack för tipset. Jag förutsätter att min veterinär kommer kolla vad denne ser men jag kan ta upp de eventuella troliga orsakerna så att inget sånt missas.
Har du erfarenhet av op av griffelben?

Har ingen erfarenhet av griffelbensfraktur fram, endast bak så tack för tipset. Jag förutsätter att min veterinär kommer kolla vad denne ser men jag kan ta upp de eventuella troliga orsakerna så att inget sånt missas.
Har du erfarenhet av op av griffelben?
Mitt ungsto fick lite svullnad som gick ner och läkte med antiinflammatorisk recetpbelagd gel, men hon var aldrig halt. Oftast blir det bra efter op även om undantag finns.

@Freazer eftersom den är halt så om det skulle vara griffelbensfraktur är det bra om det fastställs snabbt för är det tex krossfraktur kan flisorna reta leden.

Jag har haft griffelbensfraktur fram på häst men den var okomplicerad och hästen ohalt, så läkte ut själv på ca 8 veckor och behövde inte opereras. Fick skrittmotioneras och gå i hage men undvika backar och röj,/ev slag mot benet osv.

Om bubblan bara syns när hästen belastar är jag lite tveksam om det är griffelbensfraktur, det brukar bli en konstant tydlig svullnad.

@Freazer eftersom den är halt så om det skulle vara griffelbensfraktur är det bra om det fastställs snabbt för är det tex krossfraktur kan flisorna reta leden.

Jag har haft griffelbensfraktur fram på häst men den var okomplicerad och hästen ohalt, så läkte ut själv på ca 8 veckor och behövde inte opereras. Fick skrittmotioneras och gå i hage men undvika backar och röj,/ev slag mot benet osv.

Om bubblan bara syns när hästen belastar är jag lite tveksam om det är griffelbensfraktur, det brukar bli en konstant tydlig svullnad.

Ja precis..Har en tid på måndag på klinik, veterinären tyckte inte det var akut akut så får vänta tills dess..
Jag är säker på att denna hästen ej blivit sparkad av annan häst då den har gått själv en period av olika anledningar. Möjligtvis har den isåfall sparkat sig själv så förutom det vet inte hur det ev skulle blivit en fraktur men hästen har kanske haft otur i hagen nu när det gått från hårt till mjuk här i Skåne..

Om hästen var ohalt, hur upptäckte du det?

Ok, svullnaden finns inte där men bubblan är kvar i oförändrad strl idag.
Svårt att spekulera i vad det kan vara, kanske inte alls är relaterat till hältan även om det mest troligen är så..

@Freazer griffelbenet är ju rätt känsligt så kan räcka att den slagit på sig själv. Rent av troligare än en spark från annan häst osv, eftersom det är på insidan.

Men det kan ju vara ngt totalt annat - precis som du säger, omöjligt att veta.

Svar på din fråga:
Jag åkte in och kollade svullnaden ändå då den var så väldigt markant .

Skönt att du har tid redan på måndag 😄

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har sett något sådant här och har en aning om vad det kan bero på och vad man gör åt det? I morse hittade jag min ena...
Svar
2
· Visningar
1 692
Senast: Shaggy
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 098
Senast: zoomzom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur