Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Hösilaget 5.6 MJ/kg foder och en kvot på 8.55.

Hästen ifråga täcker inte sitt behov på enbart hösilage utan behöver lite kraftfoderkomplettering. Pga att hon är svårfödd och har ganska lätt att tunna ur hade jag henne i vintras och vill fortsätta ha henne på en mix av Krafft Rehab samt Hestekraft. Makes wonder både med hull och sänker totalMJ hon behöver (med Hk och Rehab kan jag lägga henne på en lägre totalMJ än med andra fodersorter, be mig inte förklara det, det kan jag inte annat än med att det är knark i Rehab, men sett fenomenet flera ggr).

Hästen fungerar bäst på en kvot som rätt hög, låg på 8 förra året, så jag är inte så oroad över hösilagekvoten, men om jag lägger på min mix av Hk och rehab så blri kvoten strax under 9.

Det går ju att påverka det genom att 'bland in' ett tredje kraftfoder med låg kvot, men frågan är om jag verkligen ska hålal på och dutta med det eller om jag bara ska skita i att föröka få ner kvoten?
 
Sv: Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Större delen av den höga kvoten kommer ju från grovfodret, då är det väl ingen fara med en högre kvot? Det är många som har ännu högre....
 
Sv: Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Jo, förra året var ju kvoten 9.5 från grovfodret, så det är just den 'höjda' delen jag funderar över. Dvs skillnaden mellan 8.55 och slutkvoten som blir 9.

Normalt sett så ser jag ju till att INTE höja en tillräckligt bra kvot från grovfodret med kraftfoder. I det här läget vill jag dock använda specifikt kraftfoder, som dock har iför/onödigt hög kvot med tanke på att kvoten med råge är fylld redan. Och då är frågan om jag ska skita i det, eller ta ner kraftfoderkvoten (så man stannar kvar på hösilagekvoten)
 
Sv: Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Prova och se om det går vägen. Verkar det bli problem så har du ju alltid olja... Sänker kvoten effektivt med liten volym!
 
Sv: Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Hon äter inte olja. Men det finns ju högenergifoder med låg kvot som det går att lägga på om så är.
 
Sv: Bry sig om den höga kvoten eller ej?

Aha, ja det gör det ju lite mer komplicerat.

Men prova du, det är ju inte alls säkert att den kvoten blir fel för henne...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp