Bruten stortå

Landet123

Trådstartare
Jag har lyckats att bryta min stortå, rakt av i den övre leden. Det gör så förbaskat ont, spränger i hela tån och jag kan absolut inte stödja på den. Läkaren som tittat på den efter röntgen konstaterade att den gått av fint, låg i bra läge för läkning. Jag får inte stödja på tån, för att den inte ska glida ur läge och läka ihop snett, egentligen mellan 6-8 veckor. Saken är att jag är höggravid och ska ha en bebis inom 5 veckor, jag sa detta lite förtvivlat till läkaren, att jag trodde det skulle bli jobbigt att hoppa på kryckor med en liten. Han sa då att jag får känna lite själv, hur ont det gör att gå på den och så, när bebis är här.

Så, ni som brutit stortån, hur lång tid tog det innan eran tå var bra? När fick och kunde ni gå på den igen? När slutade den göra ont?

Jag har för mig att det tog 2v kanske. Sen gjorde det ont och var ömt ganska länge efter men det gick hyfsat att gå och belasta efter det. Man lär sig gå "rätt" för tån. Första tiden gick jag bara baklänges, det gjorde inte obt alls.

Jag har lyckats att bryta min stortå, rakt av i den övre leden. Det gör så förbaskat ont, spränger i hela tån och jag kan absolut inte stödja på den. Läkaren som tittat på den efter röntgen konstaterade att den gått av fint, låg i bra läge för läkning. Jag får inte stödja på tån, för att den inte ska glida ur läge och läka ihop snett, egentligen mellan 6-8 veckor. Saken är att jag är höggravid och ska ha en bebis inom 5 veckor, jag sa detta lite förtvivlat till läkaren, att jag trodde det skulle bli jobbigt att hoppa på kryckor med en liten. Han sa då att jag får känna lite själv, hur ont det gör att gå på den och så, när bebis är här.

Så, ni som brutit stortån, hur lång tid tog det innan eran tå var bra? När fick och kunde ni gå på den igen? När slutade den göra ont?

skaffa dig ett par bra, gamla träskor med riktig träsula. De stabiliserar faktiskt ganska bra.

skaffa dig ett par bra, gamla träskor med riktig träsula. De stabiliserar faktiskt ganska bra.
Jag håller med! Nu kan jag inte gå i just träskor men hård sula och stabila skor (så tillvida att tån ligger still) har varit min räddning vid brutna stortår. Det har varit bekvämare att ha skorna på hela tiden än att ta av och på när jag gått ut och in.

Jag fick en ”sko” av läkaren som jag ska ha när jag går, som jag skulle använda i 4 veckor.

Jag hoppas att det går fort bara, så jag slipper stödsko och kryckor när liten är här!

Jag hade en kompis till att lägga om tån igår, och det gjorde så förbaskat ont. Det var mycket vätska och annat äckligt klegg i förbandet. Jag såg vid omläggningen igår att det kommer från under min blåa nagel. Jag kommer antagligen att tappa den, men hur gör jag för att sköta den under tiden? Är det normalt att det vätskar mycket underifrån nageln innan den trillar?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag trillade i nedförsbacke och lyckades kila in foten mellan två stenar, vilket resulterade i en blå och svullen stortå. De första...
Svar
6
· Visningar
11 962
Senast: CillaW
·
Kropp & Själ Jag bröt tån i slutet av sep/början aug (kommer inte håg exakt datum, vet bara att jag hade brutit den innan 2 sep iaf :D ) och den blir...
2
Svar
25
· Visningar
12 255
Senast: åke
·
Kropp & Själ Jag har alltid vara stolt över mina fötters förmåga att klara typ allt och jag har gått och sprungit mycket det senaste fem åren och...
2
Svar
22
· Visningar
4 810
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3