Bruten klo

Lager

Trådstartare
Såg nyss att Skönhetsmissen förlorat en klo på ena baktassen. Lite torkat blod med ser helt fräscht ut i övrigt... Inte fuktigt, eller några sticksiga rester.

Är det bråttom till vet för undersökning? Tänkte ringa för råd på måndag, men eftersom de är så rent och fint och hon är helt obrydd (jag fick klämma och känna utan klagomål) så antar jag att det inte är något akut?

Vet inte när det inträffat. Hon är en liten pipis annars och brukar alltid komma och berätta om det hänt något utöver det vanliga... Jag märkte det bara nu för att jag tänkte klippa klorna och hade henne i knäet med tassarna i vädret.

Uppdatering om någon är nyfiken. :)

Skönhetsmissen är inte döende. Veterinären tyckte det var onödigt att åka in för kontroll så länge pulpan var torr och ren, och Fröken inte slickade/kliade eller verkade irriterad.

Tassen ska hållas under uppsikt och snart ska det växa fram en ny fin klo.

Skönt att det inte var allvarligt! Värsta som finns när ens pälsklingar gör illa sig! :eek:
Samma sak hände min dam för några veckor sedan. Hon råkade fastna nånstans och slita av " lillfingerklon" på höger fram. Blödde några droppar men slutade sen. Dock blev hon rätt öm och haltade lite men med lite sårvård varje dag för att hålla borta smuts så läkte det fint sen. Idag är hon varken öm eller halt. Tittade senast idag för att se om klon håller på att växa ut och jodå, den börjar komma tillbaka.
Dock kan klon bli något tjockare än innan men fullt duglig. Detta är andra gången hon sliter av klor. Har inte behövt åka in till veterinär för detta. Men ringa för att få råd är klart man ska om man känner sig orolig. Det gör jag med :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka