Brunstigt sto..

myfairlady91

Trådstartare
är det fler än jag som har ston som är brunstiga året om!?! Mitt 5-åriga sto är brunstigt nu igen (hon har varit så hela året, från och till alltså), hon var dräktig i en månad i somras men resoberade. Jag hade inte tänkt att betäcka om henne nästa år utan tävla henne. Men nu funderar jag starkt på att betäcka ändå, har hört att det kan göra så att brunsten blir regelbunden! Stämmer det? Är det någon här som har erfarenhet av det!?!

Ett av mina ston brunstar ofta och året runt... Hon betäcktes, ultraljudades och var tom... Hon betäcktes då om ultraljudades igen men var tom ännu en gång... Hon betäcktes inte om en tredje gång då jag tyckte att det blev lite sent.
Jag vet inte om brunsterna blir mer regelbundna om hon får ett föl, det får vi se... Hon ska betäckas om nästa sommar igen och jag håller tummarna för att det blir något den här gången. (Hon är 6 år).

Du får vara lite opservant på det. Mitt sto brunstade hela året. Hon hade bakterier i livmodern.Fick medecin.Blev bra

På senare år har mina ston brunstat året om fast mindre intensivt Jan-Feb, månntro det är väderförändringarna (ozonhålet) som påverkar detta!?

Mitt äldsta sto (22) resorberade också i somras och var sedan 'skendräktig' till slutet av Okt då hon äntligen började brunsta normalt igen, betäcktes då med 2 språng som ej tog :cry:.. brunstade 'klockrent' och betäcktes igen nu i Nov :crazy:, ångrar att hon fick stå över förra året (då var hon också skendräktig) men tänkte ju att hon kan behöva uppehållet!!!

Hon är undersökt u.a, pigg & fräsch som en 10-åring.. trots 15 fölningar med vissa uppehåll under åren!

Mitt sto är aldrig brunstig... Jag har studerat humörsvängningar, kollat slemhinnor m.m. Visst, hon brunstar säkert hon med, men det märks inte. Hon går i samma hage och står i boxen bredvid ett sto som är konstant brunstig, och som visar detta VÄLDIGT tydligt... Tycker att det borde "smitta av sig" åt ena eller andra hållet, då stona vad jag förstått kan påverkas av varandra... Men... Nej.... :confused:

Mitt sto är också brunstigt året om :crazy:

Hon har just avslutat en av årets starkaste brunstperioder.

Hon ska betäckas för första gången i vår, så jag vet inte om det blir bättre efter betäckning!

Mitt sto står med ett annat sto som brunstar året runt och som fått med mitt sto och de andra stona också. Så det är en väldans massa brunstande hos oss. :crazy:

Stoet som drog igång detta har redan haft föl så där hjälpte det inte.

Har själv hört samma "rykte" men har inte kunnat hitta något bevis för det... Håller sen några år på med lite avel av hopphästar, och undviker att använda dessa ston i avel.
Däremot finns det ston som är omogna, nervösa har svårt att varav ner, många va dessa mår mkt bra av att gå dräktiga, blir bra mammor och faller sällan tillbaka i sitt gamla beteende. jag har för närvarande en Electrosto som är dräktigt. Då är hon hur cool som helst, men att ha henne stående "tom" går inte, då vill hon bara ut och springa och hoppa igen...

Mitt sto brunstar också väldigt ofta!! Som tur är blir hon oftast mycket snällare och "gosigare" då... :smirk:

mitt sto brunstade också året runt och blev riktigt "brunst-sur"!
Hon betäcktes förra våren och ska föla nu i April, så vi får väl se om det blir bättre med brunsten nu då, min vet sa att jag skulle prova betäcka för dom brukar bli lugnare när dom haft en fölis.

Skillnaden jag märkte nästan från början av dräktigheten, var att mitt sto vände från att ha varit en riktig vilde med raketvarning i hjärnan till en lugn och stabil liten häst med större koncentrationsförmåga (puh, långt ord) så hittills har det bara varit possitiva förändringar!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 059
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?