Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, nog för att den där damens brunster förvirrat mig förr, och ffa överraskat mig. Men nu har det slagit rekord.

Var i ordentlig brunst/högbrunst 4 juni, seminerad 5:e och 7:e juni, hade släppt ägget på morgonen 8:e juni.

Igår tyckte hovslagaren att 'hörru den här är ju brunstig?'. Inte en chans! sa jag, dräktig eller ej, nu ska hon inte brunsta, det är nog bara för insekter etc kliar.

Men tror fan det att damen idag visar solklara brunsttecken. Lyfter svansen åt mig, klipper/blinkar samt har röda slemhinnor i vulva. :confused: :crazy:

Och hon ska ju ta mig sjutton inte kunna gå i högbrunst en vecka efter hon släppt ägget, även om hon inte tog sig på semineringarna. Och okej att även dräktiga ston kan visa brunst, men en vecka efter de släppt ägget??

Någon som har någon förklaring? Har hon bara fått fnatt och luras? (Trodde jag tills jag kollade slemhinnefärgen..) Eller kan hon på något höger lyckats få en delad brunst på något vis? (Hur påverkar det isf ev dräktighet/dräktighetsprocent?) Stod 4/6 med tre ägg, två st 2,5or och en 3.5a. Ärligt talat ingen aning vad som hände sedan, mer än att jag på fredagen den 8/6 fick beskedet att hon släppt ägget och att allt hade gått jättebra och sett jättebra ut.

Nu är jag mer än lovligt förvirrad? Lär ju visa sig i sinom tid vad sjutton som pågår, men just nu fattar jag nada. Någon som kan reda ut det?
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Jag ska börja med frimärken istället.:( 2 av betäckningsstona har gjort precis lika dant. Brunstar efter bara några dagar efter att förra brunsten klingat av. Maken till struligt år har jag inte varit med om:mad: Långa brunster med korta perioder imellan.
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Jag har ju gått och varit så nöjd jag att Kele gått som en liten klocka, hade en delad brunst men annars helt enligt skolbok, till och med intervaller enligt skolbok. Jag skulle hållit käften :crazy: Dels bröt hon ju intervallet helt och hållet inför betäckningen, hon som skulle gå i brunst 5 - 6:e juni ungefär och högbrunsta kring 8:e stod ju i högbrunst den 4:e. Men det löste sig ju med (jag insåg först efteråt att jag hade enorm TUR att det var klämdag den 5:e och helg den 6:e så hingstarna tappades på annan dag än normalt..), och sen såg ju allt strålande ut. Och så var hon jus å otroligt lugn och kärvänlig nästan direkt så jag börjad eju hoppas att kanske, kanske var hon dräktig med? (Hennes mor var sån, märktes DIREKT när hon var dräktig, blev så otroligt nöjd och harmoniskt med allt och lallade saligt i sin egen lilla värld)

Men nu tycks det bara vara jävelskap. Nåja, det lär visa sig. Funderade på att ringa seminstationen, men insåg att vad de än säger och tycker så stannar Kele hemma tills hon är frisk igen. Hon plockade ju upp något skit på stationen, och har otäcka sår i munnen http://hem.passagen.se/xyplex/kelemun-1.jpg och idag är hon dessutom svullen i lymfkörtlarna under ganascherna. (Och jag går på mitt 48 h pass om 2 h.. *sucka*).

Men hur har ni gjort med stona, betäckt om på den där 'udda' brunsten eller? *nyfiken* Var jud et jag fnulade på att ringa seminstationen om, om de ville ha in henne och UL:a och kolla, och man kanske skulle semineraigen (jag har ingen aning så det kanske är självklart att man inte gör så??), men kom ju sen på att det är skitsamma, för hon åker ingenstans förrän hon är frisk från vad det nu är för elakt förkylningsvirus (hoppas jag.. ) hon dragit på sig.
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Hua, har du ringt stationen och berättat om Keles bekymmer med blåsorna? Min lilla som är där nu... :crazy:
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Vi har ett sto som efter ha varit UR bunst i en vecka åter "bjöd ut sig" och vi fick till ett kanonsprång. Därpå bet ytterligare en gång.
Tidigare denna säsong har samma sak skett med ett annat sto. Ur bunst och sen till tillbaka en vecka senare och betäckt .Sedan är hon konstaterad dräktig.
Ja nog lever det här med brunster "sitt eget liv".
R
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Nej, inte ringt stationen om det, eftersom min veterinär än så länge anser det vara ett förkylningsvirus. Utvecklas det till något annat/visar sig vara något värre kommer jag självklart att informera stationen. Men att gnälla för unghästen fått en förkylning (om än en elak sådan) är ju som att gnälla över att ungarna blir snoriga när de är på dagis :angel:

Men som sagt, visar det sig bli värre eller vara något annat kommer jag informera dem first thing.
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Låter ju som min det där, gick ur brunst som hon skulle, men en vecka senare så..ehh hallå? :crazy:

Nåja, får väl se om det finns någon Akriboriunge därinne eller ej sen vid UL..

Skrev btw fel på semineringsdagarna, seminerad 5:e och 8:eska det vara, och hade släppt ägget vid koll på fm den 9:e.
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

*puttar upp*

Kräket är fortfarande tvärbrunstigt för övrigt.. :crazy:
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Kan säga att mitt halvblodssto visade lite tecken på brunst ca 1 vecka efter seminering men blev ändå konstaterat dräktig idag! :banana:

Så det finns säkert hopp för ditt sto oxå! Däremot så tror jag att oddsen kan försämras något då hon inte mått riktigt bra - de är ju känsliga i början..

Lycka till! Jag håller tummarna för att ditt sto oxå tagit sig!
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Mitt sto lurades också, fast inte på samma sätt. Ultraljudades 10/6, hade ett stort ägg som enligt erfaren stuteriveterinär var på väg att släppas. Dock visade hon ingen brunst, trots att det var över 3 veckor sedan sist. Brukar alltid ha tydliga brunster, men inte med särskilt jämna mellanrum, utan det blir lite av en "surprise" varje gång. I alla fall, direkt efter u-ljudet kollade vi henne med en hingst som stod i stallet, men hon slog och skrek och ville INTE göra barn. :crazy: Kollade igen med en annan hingst dagen efter, och varje dag till och med 14/6. Samma sak, hon slog och var helt torr i slidan, ingen tillstymmelse till brunst. Sprutade igång henne den 14:e, kollade sedan med hingst den 15:e, men hon var fortfarande torr och ville hellre klå upp den stackars hingsten än bjuda in honom. Den 16/6 orkade jag knappt kolla henne med hingsten, men gick förbi hans box och ställde stoet i alla fall. Inte ett ljud, men inte heller intresserad. Tittade mest åt ett annat håll. Stallvärden kollade slidan och visst, hon blinkade. Men hon var fortfarande torr och visade inga tecken på brunst. I alla fall, betäckte 16:e och idag 18:e, och hon stod så snällt, så! :smirk: Har fortfarande inte visat någon brunst, förutom att hon kliade sig lite mot väggen idag när jag tog in henne före betäckningen. Blir inte klok på henne... Hon som alltid springer längs staketet och gnäggar när hon är brunstig, kissar massor och ställer upp sig för varenda karl hon ser!

Enligt veterinären kan det hända att ston hänger upp sig i brunstcykeln och inte släpper sitt ägg fastän det är "färdigt". Hon trodde att det är förklaringen till mitt stos mysko betéende, så jag får väl lita på det då. Väntar med spänning på första u-ljudskollen...

Just det, hennes slemhinnor ändrade aldrig färg, jag kollade varje dag. Behöver jag säga att jag var ganska trött på alltihop när jag kollat henne varje dag i en vecka och hon fortfarande bara slog mot hingsten? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Jo lite tecken hade jag kunnat vifta bort, men hon är TVÄRBRUNSTIG.. Men det ska bli 'spännande' /och magsårsframkallande) att se vad UL visar om en vecka (och en dag). Jag tror ju tyvärr inte längre att hon är dräktig, men mina hästar har ju fena på att göra en hel massa skumma grejer och hålla på, så vi får se.

Och nej, den där virusinfektionen hjälpte ju inte upp (läget hyfsat oförändrat förresten, hon är pigg och glad, inte tempat idag + igår dock då jag jobbat sen i fredags, munsåren lika, lymfkörtlarna mööjligen aningens mindre svullna)
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Alexandra_W skrev:
Jo lite tecken hade jag kunnat vifta bort, men hon är TVÄRBRUNSTIG.. Men det ska bli 'spännande' /och magsårsframkallande) att se vad UL visar om en vecka (och en dag). Jag tror ju tyvärr inte längre att hon är dräktig, men mina hästar har ju fena på att göra en hel massa skumma grejer och hålla på, så vi får se.

Och nej, den där virusinfektionen hjälpte ju inte upp (läget hyfsat oförändrat förresten, hon är pigg och glad, inte tempat idag + igår dock då jag jobbat sen i fredags, munsåren lika, lymfkörtlarna mööjligen aningens mindre svullna)

Man får hoppas det går bra för dig med din "tjej". Hur går det annars för hingsten din? Har du några ston hos dig? Han var ju en av mina kandidater men då jag läst dina inlägg om att du tänkte betäcka med halvblod så hamnade jag också på det spåret :)
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Nu har du blandat ihop alldeles Niquita??

Jag har Kele (treårsstoet), en 11-årig valack och inga fler hästar. Definitivt ingen hingst, än mindre avelshingst??
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

På tal om att luras, lite utanför ämnet kanske, men jag fick i går höra att ett sto i ett närliggande stall är dräktig trots att hon enligt ultraljud ej var det, och av olika anledningar forsatte de ej betäcka i fler brunster. Den sista tiden har hon verkat lite slö, hon motionsrids 5-6 dagar i veckan, tävlas ej, så ägaren bokade tid hos veterinären och kollade upp henne. Hon är normalt lite i överhull, så det syns inte att hon är speciellt tjock, hon har haft ett föl tidigare. Hon beräknas föla om ca 14 dagar. Extra intressant då hingsten nu gått ur landet ( Cagliostro).
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Alexandra_W skrev:
Nu har du blandat ihop alldeles Niquita??

Jag har Kele (treårsstoet), en 11-årig valack och inga fler hästar. Definitivt ingen hingst, än mindre avelshingst??

Hm....va mysko...hittade en sida på nätet där du hade skrivit dagbok och det var en massa bilder på din "Kele". Jag ska kolla upp lite noggrannare vad jag läste men det var absolut samma hemsida där som du länkat till som den du länkat till här på Buke tidigare på din "Kele".

Har du kanske haft arabhingst tidigare men sålt honom? Nej, jag ska inte fråga mer här...blir bara så förvirrat...har säkerligen blandat ihop dig med någon :crazy:
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Skumt! Men kul, om det var ett föl de ville ha, vill säga. (Och det vill man väl, om man betäckt och allt!) Mitt sto var dräktig så sent som i november förra året, men det kom inget föl. Hoppades ända in i det sista, ja, fram till ultraljudet 10/6, att fölet var där inne och väntade på att få komma ut, 2 veckor för sent! Men så var det ju inte... :smirk:
 
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Niqita skrev:
Hej igen! Ber så mycket om ursäkt!! Jag blandade ihop din valack med en hingst som heter precis samma sak. Här är länken till hingstens hemsida:
http://web.telia.com/~u85513190/Avelshingst.html

Sen hittade jag ju samma namn på din sida här:

http://s14.invisionfree.com/Mulen/ar/t2006.htm

Ber så hemskt mycket om ursäkt men det är ju svårt när två hästar heter samma sak :crazy:

De heter inte samma sak. Hingsten du tittat på heter Enzahi. Min valack heter Vision Enzahi. Gissa vem som är hans pappa? :angel:

Så de heter inte alls samma sak. Men det är ju ganska poppis inom arabaveln att döpa till t ex 'Bint [mammans namn]' eller [Namn] ibn [pappas namn]'.

Men min valack (Vision Enzahi) är alltså E: Enzahi, hingsten du hittat sida på. Det är Visions uppfödares hemsida.

Det finns förresten inte två (sevnska iaf) araber som heter exakt likdant, ARAB/SAHF tillåter inte att två registrerade heter samma sak. Vilket gör att man måste hitta ett mer eller mindre unikt namn varje gång (sen kan ju skilnaderna vara små, Brunte I och Brunte II t ex,, men exakt samma namn får de inte heta. Lite kuriosa bara, t ex halvblod kan ju fyrtiotre stycken heta samma, där finns bara regler mot det när det gäller godkända hingstar som inte får heta likadant)
 
Senast ändrad:
Sv: Brunstar nu??? *Alex väldigt förvirrad*

Hehe det är nog Visons uppfödares hemsida som hon hittade;) Jag kollade in den och där finns din Vision med bland upfödningarna. Hingsten heter något annat men de har samma prefix.:)
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 498
Senast: chap13
·
Avel Jag får nog försöka ge Kele någon instruktionsbok för hur man ska bete sig när man är dräktig, för hon har uppernbarligen ingen koll...
Svar
15
· Visningar
6 596
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp