Brunstar inte?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Min mor har funderingar på att betäcka sitt sto i år, har valt hingst och väntar på nästa brunst. Men icke! Stoet har inte brunstat. Hon fäller fortfarande, kan det påverka? Vad kan det bero på annars att stoet inte brunstar? Hon är 12 år, har aldrig haft föl. Fullt frisk, haft normala brunster tidigare, men inte i vår. :confused:

Vet inte om det kan bero på det men våra ston brunstade som vanligt i våras men sen när väderomslaget kom och det blev kallare och regn flera gånger i veckan så uteblev helt plötsligt brunsten, och jag hade också tänkt betäcka mitt ena sto, mycket irriterande :mad:. Så kanske har vädret något med det hela att göra eller så beror det på något annat.

Jag har läst att ston som inte fällt vinterpälsen har dåliga/svaga brunster. Kan nåt annat vara fel? Har hon bra hull?

Så var det med mitt sto osså.
Jag har alltid sett brunst på henne, men icke så nicke att jag såg någon brunst ifjol då hon skulle betäckas.
Kom dock överrens med hingstägaren att komma ändå, dom kollade henne o hon hade nyss gått ur brunst då, så hon sprutades igång.
Ofta kan dom ju ha såpass svaga brunster så man missar det.
Hon var dock frisk i övrigt och hade fällt all vinterpäls.

Låter sent att hon inte fällt all vinterpäls i slutet av juni, vad är det för ras?

Alla mina har inte heller fält av ännu (shettisar) Men sen har jag en del som hade fällt av allt i slutet på Mars som har satt ny så nu ser du ut som ruggugglor GRRR inte alls kul så nu hoppas man ju på att det ska bli varmt så deras päls ramlar snabbt.

Det är en arab.
Hon fällde av vinterpälsen tidigt och ser fin ut i hårremmen, men nu har hon börjat att fälla igen. Vet inte om det kan ha med saken att göra!?
Min mamma har bestämt sig för att inte spruta igång henne utan vänta, men jag är fundersam över vad den uteblivna brunsten kan bero på...

Om hon ska betäckas(ej semineras)kan ni inte åka till henne med hingsten ändå så kanske hon kommer igång spontant av att vara i närheten av hingsten. Ofta kan det ju vara så.
Annars kanske ni väntar o väntar osså är det helt plötsligt höst o försent...

Jag åkte ju som sagt ner med min utan att jag sett brunst.
Anledningen till att vi valde att spruta igång henne var att hon nyss gått ur brunst o vi ville inte vänta så länge som till nästa. Då hon skulle stå där nere tills hon var kollad på dag17 osså, då vi hade så långt dit.
Blev totalt 1½ månad hos hingsten ändå...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka