Brunst som kom av sig

Shaggy

Trådstartare
Förra torsdagen insåg jag att madam häst inte vill träna den här säsongen och beslutade mig för att återgå till ursprungsplanen som var betäckning. På fredagen (midsommarafton) kollade jag slemhinnorna och de var helt normala så jag konstaterade att hon inte var i brunst. På lördagen var hon rödare i slemhinnorna och var fastare i slidöppningen. mintanke var ju att brunst var på gång. På lördagen red jag iväg till hingsten ("grannens" hingst men jag tror verkligen han är rätt till min dam). Hon gick inte i brunst och har fortfarande inte gjort det (går i hagen bredvid hingsten).
Kan stona låsa sig på något sätt stax innan brunsten. Jag har ingen aning om när hon brunstade sist men midsommardagen fanns det tydliga tecken på att brunst var på gång och nu finns det ingenting som tyder på det.

Sv: Brunst som kom av sig

Tålamod är ett måste som uppfödare! ;)
Gärna i kombination med en duktig veterinär.

Gör ett Ul så att vet kan avgöra var i fasen hon befinner sig, samt ev spruta igång henne. Du har ju bra förutsättningar iom att du har en hingst som kan trigga igång henne. Men en bra semin vet som kan UL är också ett oerhört bra komplemenr, samt ett bakt prov så att hon inte är infekterad. Det kan dom vara trots att dom inte är betäckta förut!

Tålamod är inte min starka sida när Nova häst inte är hemma. Dock hade jag redan från början räknat med att det kan ta lite tid. Jag blev bara så glad när jag såg brunsttecken och så besviken när det inte blev något av dem.
Tillgång till bra veterinär vet jag inte ens om det finns här i skogarna. Ska jag kolla henne får jag köra iväg med henne och det väntar jag någon vecka till med. Det har ju egentligen inte gått så lång tid utan min fråga beror som sagt mer på besvikelsen.

Liknande trådar

Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 632
Senast: Kolbeinn
·
Avel På fredag har det gått precis 3 veckor sedan vi testade stoet för hingsten första gången. Stoet är 5 år och har inte haft någon tydlig...
Svar
15
· Visningar
2 201
Senast: Asa_S
·
A
Avel Stoet i fråga är betäckt sista gången för 12 dagar sedan. Hade 9 dagar lång brunst. Alltså i dag 21 dagar sedan. I dag har hon...
Svar
4
· Visningar
1 727
Senast: mul
·
B
Avel Mitt sto betäcktes måndagen den 14/7 och allt gick enligt planerna i stort. Äggblåsan var stor i måndags morse och hon inseminerades...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka