brunst och insemination??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juliaandersson
  • Startdatum Startdatum
J

juliaandersson

Hej!

Jag har jättesvårt att se när mitt sto brunstar, hon beter sig inte på något annorlunda sätt och det syns inte i boxen... finns det något mer specifikt man kan kolla utkik efter?

Sen har jag lite andra frågor...

Mitt sto har haft 2 föl, ett då jag har varit med sedan det dräktighet och ett som hon fått innan jag köpte stoet. Jag hade tänkt att ta föl i år och undrar nu lite över biten som jag missade sist.. Hur går det till att inseminera? Jag har kikat på insemination som ligger nära så jag vet vart jag ska åka.. Men när ska man kontakta inseminationen och hur ofta är man där med sitt sto osv?

Ni som har varit med berätta allt! :laugh:

tack på förhand!
/Julia A.

Sv: brunst och insemination??

Man kan ta tempen, den brukar stiga med omkring en grad vid brunst.

Jag har gjort som så att jag kontaktat seminstationen omkring en vecka innan mitt sto borde komma i brunst för att förbereda dem och kolla läget. Sen har jag låtit stoet stå kvar tills hon varit konstaterad dräktig på dygn 28 (de kollar första gången på dygn 16 men vid 28 kan man se om det är tvillingar). Mitt sto är besvärlig vid lastning så jag har valt att behålla henne på stationen. Annars brukar man ta hem stoet när hon går ur brunst och köra tillbaka henne när det är dags att kolla med ultraljud.

mitt sto brunstar precis som ditt..märks knappt..jag bruka lukta på hennes svans..hon brukar lukta lite lätt brunst när hon är brunstig..annars får du chansa och köra henne till station och låta henne stå där tills det är klart!

OT:
Kan de inte se om det är tvillingar förren dygn 28 :confused: Min station såg tvillingdräktighet på dygn 18 första gången och på dygn 16 andra gången!

Jag har fått uppgiften att man kollar på dygn 28 för att se om det är tvillingar.

Din station hade kanske en extra skicklig veterinär?:idea:

Tycker också att det låter helt tvärtemot vad jag hört och erfarit..

På de stationer vi har använt har man vid tvillingvarning istället UL redan kring dygn 14-15 för att så tidigt som möjligt kunna konstatera tvillingdräktighet.
De gånger -totalt fem för våra ston - de har funnits tvillingblåsor har dessa klämts inom någon dag från dygn 14.

Jag har istället förstått det som att det är betydligt svårare att kunna klämma tvillingar så sent som vid ett 30-dygns UL..

Väldigt duktig är h*n iaf :)

Blev förvånad när jag läste då mitt sto gick med tvillingar 2ggr under samma säsong och de inte gick att klämma pga cystor och fostren gömde sig. Hade de sett dem på dygn 28 först så hade vi inte hunnit med 5 st livdugliga embryon på 1 säsong/3 brunster.

Nu ska jag sluta att kapa tråden! :angel:

Samma här. Om nåt sto släpper två ägg på min station så kollar vi på 14-15 dygn.

Jag ringde seminstationen vid första misstanke om att hon började brunsta. Fick då uppgift om drop-in tider för undersökning resp seminering.

Åkte dit för undersökning först för att konstatera brunst och se att allt såg bra ut invändigt. Skrev in henne och bestämde tid för insemination. Åkte sedan dit varje gång det skulle semineras (blev 2 ggr per brunst och 2 brunster, dvs 4 ggr) och undersökas (totalt 6 ggr tror jag). Funkade bra för mig då mitt sto inte gillar att flytta. Hon hade garanterat blivit oroligare av att flyttas till nytt stall än att köras dit flera gånger i veckan. Dessutom var det kul för mig att få vara med varje gång något gjordes med mitt sto.

Jag betalade en stationsavgift för hela proceduren, oavsett hur många ggr jag behövde åka dit tills hon passerat 90 dagar. Kontakten med hingstägaren och best av sperma gick via vet.

Oerhört smidigt!

Jag har fått uppgiften att man kollar på dygn 28 för att se om det är tvillingar.

Din station hade kanske en extra skicklig veterinär?:idea:

Vet vilken station(visst är Gu?) du brukar använda:)

Även dom ser vanligtvis tvillingar vid 16 dygn, men har en extra koll vid 28 dygn för att försäkra sig om att det inte har blivit missat något vid förra kollen.

/Camilla

Det är den stationen jag varit på!

Känns tryggt för mig som stoägare att hon kollas ordentligt och hon är som sagt bökig att lasta så jag vill gärna ha kvar henne tills dess.

Man kollar ju med UL på 16-17 dygn och ser man tvillingar så försöker man klämma den ena om dom inte sitter tillsammans och det är inte helt ovanligt att den ena försvinner av sig självt som extra säkerhetsåtgärd kollar man på 28 dygn medans åtgärd mot tvillingar är möjlig efter 35 dygn minskar möjligheten att spruta bort foster med PG

Man kollar ju med UL på 16-17 dygn och ser man tvillingar så försöker man klämma den ena om dom inte sitter tillsammans och det är inte helt ovanligt att den ena försvinner av sig självt som extra säkerhetsåtgärd kollar man på 28 dygn medans åtgärd mot tvillingar är möjlig efter 35 dygn minskar möjligheten att spruta bort foster med PG

Även om dom skulle sitta tätt vid 16 dygn så brukar man försöka sära på dom så att man kan klämma den ena, men vi hade något sto som tvillingen inte blev klämd förrän vid 26 dygn. Bättre att försöka klämma även om man skulle tappa båda på det och slippa spruta bort det.

/Camilla

Mitt sto brunstar en dag! Det är inte alltid jag märker att hon brunstar utan ibland märks det bara på hagkompisen. Och den dagen gäller det att åka till semin. Så i början av april får jag börja hålla koll och sedan brukar det gå 21-25 dygn emellan brunsterna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka