Brunst & betäckning av ihopsytt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Två frågor:

Hur många dagar är genomsnittsstoet brunstigt? (Mitt sto visar oftast tydlig brunst, men jag har inte räknat dagarna mellan början och slutet...) Jag vill betäcka vid nästa brunst, men eventuellt så är jag bortrest i några dagar då, och därför behöver jag veta om jag hinner betäcka henne när jag kommer hem eller om jag måste vänta några veckor till, till nästkommande brunst.

Mitt sto är ihopsytt i vulvan och ett flertal veterinärer jag pratat med säger att hon inte behöver klippas upp till betäckningen (naturlig) men däremot till fölningen. Men några av dem har påpekat att hon kanske inte kan betäckas ihopsydd för att alla veterinärer syr ihop olika mycket, och hon kanske inte är tillräckligt "öppen". Så, vad skulle ni göra - ringa veterinär och be dem komma och klippa upp henne eller chansa på att det går bra ändå? Jag vet ju vad jag vill göra, men samtidigt vill jag inte orsaka henne obehag genom att klippa upp och sedan sy ihop igen, bara för att klippa upp IGEN vid fölningen. Det känns orätt...

Tacksam för hjälp, det är mitt första egna sto som ska bli mamma! :love:

Sv: Brunst & betäckning av ihopsytt sto

Brunstlängden är väldigt individuell, men ca 5 dagar brukar vara ett riktmärke. (förutom tidigt på året, så de kan vara brunstiga läääänge.)
Om caslickoperationen, omöjligt att svara på utan att ha sett henne. Det beror på hur mycket som är ihopsytt.

Sv: Brunst & betäckning av ihopsytt sto

Mmmkay, good to know.

Jo, jag har också undrat hur dessa veterinärer jag pratat med har kunnat säga på rak arm att det går att betäcka ändå, det är bara ett fåtal som har sagt att de måste se stoet först. Men det blir la till att ringa vet igen då och be nån komma ut och inspektera...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Avel Mitt ena sto ska betäcka detta år. Hon började brunsta 23/4, brunstade typ 5-6 dagar. Börjar hon brunsta igen 2-3 v den dagen hon...
Svar
8
· Visningar
875
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka