bruna bönor - alternativa recept?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns massor med varianter på recept som inkluderar allehanda bönor, linser och ärtor (baljväxter helt enkelt). Men jag har aldrig sett bruna bönor i någon annan maträtt än tillredda med sirap och ättika, serverat med stekt fläsk.

Så nu undrar jag - finns det några andra maträtter än "bruna bönor och fläsk" som innehåller just bruna bönor?

Det finns massor med varianter på recept som inkluderar allehanda bönor, linser och ärtor (baljväxter helt enkelt). Men jag har aldrig sett bruna bönor i någon annan maträtt än tillredda med sirap och ättika, serverat med stekt fläsk.

Så nu undrar jag - finns det några andra maträtter än "bruna bönor och fläsk" som innehåller just bruna bönor?
:) Gillar bruna bönor och jag är faktiskt lite stolt att jag kan laga bruna bönor. Inte helt banalt med ättika och sirap och kokning, nu känner jag mig lite löjlig men jag är duktig på Att lag bruna bönor. Väldigt billigt :), men jag kan bara bruna bönor och köttbullar som rätt förutom bruna bönor och fläsk.

:) Gillar bruna bönor och jag är faktiskt lite stolt att jag kan laga bruna bönor. Inte helt banalt med ättika och sirap och kokning, nu känner jag mig lite löjlig men jag är duktig på Att lag bruna bönor. Väldigt billigt :), men jag kan bara bruna bönor och köttbullar som rätt förutom bruna bönor och fläsk.
jag har faktiskt inte ens provat att laga bruna bönor på traditionellt vis. älskade det som liten men har nog förätit mig på det. Dessutom är det ingen annan i min familj som gillar det.
Med tanke på att bönorna odlas lokalt här (på öland) så hade det ju ändå varit trevligt att kunna använda dem på något sätt. Jag borde äta mer bönor.
Jag tänker att man borde kunna använda dem i chili, grytor osv. som man skulle ha använt vilken annan böna som helt. Den där karaktäristiska smaken kommer ju av hur vi tillagar dem här i Norden, inte av själva bönan som jag kan tänka mig har en ganska neutral smak i sig själv.
Jag tycker också att det borde gå att använda dem så. Men finns det nägon som har provat?
Jag är totalt värdelös på att improvisera recept,så jag avvaktar tips...

jag har faktiskt inte ens provat att laga bruna bönor på traditionellt vis. älskade det som liten men har nog förätit mig på det. Dessutom är det ingen annan i min familj som gillar det.
Med tanke på att bönorna odlas lokalt här (på öland) så hade det ju ändå varit trevligt att kunna använda dem på något sätt. Jag borde äta mer bönor.

Jag tycker också att det borde gå att använda dem så. Men finns det nägon som har provat?
Jag har inte testat men med anledning av att odlandet är hotat så kan jag tänka mig att använda bruna bönor till allt annat där andra bönor ingår. :up:

Jag tänker att man borde kunna använda dem i chili, grytor osv. som man skulle ha använt vilken annan böna som helt. Den där karaktäristiska smaken kommer ju av hur vi tillagar dem här i Norden, inte av själva bönan som jag kan tänka mig har en ganska neutral smak i sig själv.
Nja jag tycker att bruna bönor har en påtaglig egen smak. I rätten bruna bönor ingår ju bara ättika, sirap och salt, det sätter ju inte så mycket egen smak utan förstärker bönsmaken.

Jag tror absolut att de blir goda i en chili!

Sök efter recept med t ex pinto, vita eller kidney och använd bruna. Jag brukar göra chilli med torkade (blötlagda) bönor och låta dem koka länge i chillin. Försökte hitta ett liknande recept men lyckades inte. Dock tror jag på det här: http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/veggie-chilli/#bVGQtVaOj8ZQHIJr.97 Mest för att Jamie Olivers recept alltid är kalasbra.

Jag växlar friskt i mina recept mellan alla tillgängliga bönor utom gröna. - Släng ner dom i vad som helst, det blir nog bra! :)

Vi brukar använda bruna bönor istället för köttfärs i tacos. Kokar först bönorna, sedan mosar jag och steker dem med tacokrydda, tomatpure och ev lite vatten om det behövs.

Använd som vilka bönor som helst. Jag har gjort biffar, falafel fast med bruna bönor istället för kikärtor, blev kanongoda. Gott i grytor, chili con carne etc också.

Hur får man ens tag på torkade bruna bönor? Har aldrig sett det säljas tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka