Brukssto + Travhingst = ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Ä

Ängslig

Om man betäcker ett bruksnordsvenskt sto med en kallblodstravar hingst, vad blir det då för avkomma? Alltså, vad reggas den som osv.

Bara en fundering.

Sv: Brukssto + Travhingst = ?

En korsning helt enkelt. Vart den registreras kan jag inte svara på.
För att komma in i FNH bilaga till grundstambok (för korsningar) måste pappan vara renrasig bruks.

Har du ett renrasigt Nordsvenskt sto, betäck med en Nordsvensk hingst om du ändå ska betäcka!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska betäcka mitt sto med brukshingst antagligen.

Det var bara en fundering.
Skulle vilja lätta upp avkomman och då är ju kbl travare lämpligt.

Om du nu vill lätta upp avkomman välj en förädlande ras, har faktiskt sett väldigt trevliga arab/nsv korsning t.ex.

Har erfarenhet av just en sån korsning du frågade efter, fast tvärtom. Här var det en valack f.1990 e.godkänd brukshingst u.kallblodstravare och han var allt annat än lättare i modellen! Storleksmässigt var han bara runt 160, som en normal nordsvensk men enorm att både hantera och sitta på, väldigt trevlig ridhäst. Var de smala benen som avslöjade honom. Vacker som få!

ursäkta bildbomben, försöker visa de flesta vinklar av honom

PrinceBest04.jpg

jag är 177 cm
02.jpg

08.jpg

11.jpg

15.jpg

var en häst som nog alla hade roligt med
Flodhst.jpg

tyvärr fick han tarmvred och var tvungen att avlivas

Araber är för små :o

Skulle vilja lägga på en hingst som ärver ner STORLEK (alltså höjd!) och gärna kortare rygg.

Det är dock bara en fundering, vill samtidigt bevara nordsvenska rasen, men hon ska ju ha mååånga föl :p

Vill du ha höjd är nog inte kallblodstravare något bra alternativ, de är sällan över 160. Men... funderar på de utländska raser, som t.ex. Tori eller Lettländskt varmblod, de har kallblodsinslag, är grövre och är stora (normalt är de stora åtminstone)

PRE vet jag jag inte vad de kan ge, har sett någon korsning mellan bruks/PRE och kbltravare/PRE. Finns några hingstar som är ganska rejäla. Nu vet jag inte om Inspirador betäcker korsningar (men han är ju godkänd för alla raser) men han är hela 173 cm i manken.

Men det är ju alltid svårt det där med att få storlek nerförärvd

Om jag ska betäcka för att få en liknande avkomma så behöver den inte vara så stor, så då tänkte jag på kbl travare. Kanske tandtroll, färgen han ofta ärver ner är ju :love:
Vet dock inte hur man hittar kbl trav hingstar till avel.

Men om jag ska satsa på större och lättare avkomma.

Tori verkar ha så lång rygg och finns inte så många.

Pre hade ju vart något men de är inte alltid så stora.
Bra vore ju att hitta en hingst som har stora avkommor så man vet säkert.

Kallblodstravaren är ju en 'ras' o bruksnordisen en annan så ja, håller med, blir en korsning. Verkar som kallblodstravaren kan 'bära' på ganska mycket olika gener, för de avkommor jag sett har inte direkt varit lika varandra. ganska ofta har de varit ganska grova. men fina har de varit! har sett en korsning nordis/fullblod o attans vad grymt snygg den var... men jag vet inte om det var en avsiktlig korsning.........

Jag undrar jag om en godkänd kallblodstravarhingst tar emot ston av andra raser.
Jag undrar om de ens får det mand tanke på CEM?

Nedärver han någon speciell färg? Har fotat flertalet av hans avkommor men bara en har varit vanlig fux, de flesta är svartbruna :p

Men som CK säger så är jag helt säker på att travare inte får betäcka några andra raser, de godkända alltså. När jag tänker efter har jag aldrig sett någon häst med sådan fader. Ja förutom ett sto som var e.godkänd vbl hingst u.eng.fullblodssto, men på den tiden hon gjordes var engelska fullblod fortfarande tillåtet i vbl aveln och hon finns registrerad på STC.

ullstrumpa: Kallblodstravaren kan se ut nästan hur som helst. Allt från bruksnordisutseende till varmblodslik. Det beror på att det finns varmblodstravare i de bakre leden i stamtavlorna, fuskavel var det vanligt med innan typbesiktningsnämden skapades 1946

jo en kallblodstravare :crazy:
Karlangs_Linus.jpg

Ja men jag håller fast vid att man inte korsar hästraser hur som helst. Och särskilt inte om man har ett fint sto med stam, då är det bättre att ta en hingst av samma och få en renrasig avkomma.

Jag har haft en häst på lån som var efter en skäckig Paint/arabkorsning och u.Nordsvensk, de ville ha en skäck.. Men fick en brun. Så den såldes. Söt ponny men inget man hurrar över kanske.

Det finns nättare brukshingstar också :) Titta bakåt i leden och på andra avkommor så kanske du hittar en som lämnar nättare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag funderar på Gorm eller Ene-blacken, de är fina och finns i länet tydligen.
Men ene-blacken verkar inte nedärva sin vackra färg :(

Tand troll är väl fux om jag inte har helt fel....
Du kan inte få den färgen om inte stoet har fuxanlaget, den måste finnas hos båda föräldrana om fölet ska bli fux.

Fuxanlag är fel ord.
Stoet eller hingsten ska inte vara homozygot för svart, för då kan det inte bli ett fuxföl.

Vilken Brukshingst nedärver någorlunda originell färg och kort rygg? (ej isvind och liknande)

Har ett tipps på en stor PRE hingstsom jag tror ärver stort, Quarzo :love: Han är drygt 170cm, och kort rygg.

n708594324_638854_4295.jpg

Han är pappa till min lilla påläggskalv, mamman är arab, här är han ca 4 månader, och växer så det knakar...

n708594324_1362967_4846.jpg

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit