Bukefalos 28 år!

Brukshundar och könsbunden aggressivitet

Mot andra tikar tycker jag, eller sån sak som ägarna säger de är "knepiga" funkar med vissa tikar men inte andra.
Tycker de verkar vara väldigt roliga hundar om man vet vad man vill göra med dem.
Jag hade gärna testat på mondioring, men förstått att det är svårt att hitta träningsgrupper osv (ännu mer om man vill köra med schysstare metoder).

Det är jättekul, säkert ännu roligare om man har en hund som vill, Jag provade på lite mondioring på "min" klubb när min Aussie var några år, men han var så sjukt ointresserad av allt arbete så det var inte värt tiden man la ner. Men dom körde i alla fall med schyssta metoder.
 
Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen.

Vilka brukshundar bör man kika på om man vill ha minst risk att hunden har könsbunden aggressivitet men som fortfarande är vettiga nog att faktiskt arbeta med? Jag har fortfarande en idé om att jag någon gång ska lyckas med att köra upp en patrullhund efter att ha misslyckats med min första hund (han vägrade lära sig spåra :laugh:) och sen med andra hunden som blev för sjuk och som blev extremt rädd av sig efter ett års ålder.

Jag tänker såklart att jag skulle kunna försöka med Border Collie om jag skulle skaffa en till i framtiden, men känner att det är ett lite osäkrare kort än om man köper en brukshund från arbetande linjer för just bruks och patrull.

Men jag är orolig för just könsbunden aggressivitet, känns som var och varannan är lite spicy när det gäller andra hanhundar 😅 Men kan 100% ha fel i min föreställning iom min erfarenhet.

Jag föredrar att äga hanhundar, men det säkraste är kanske att helt enkelt köpa en tik om man vill ha brukshund?

Mina hundar som jag har nu är väldigt veka och snälla och som absolut inte vill mucka med någon (förutom att den äldre är livrädd för andra hundar) och det är väldigt tacksamt efter att ha haft en som är extremt aggressiv mot andra hundar och livet är så mycket enklare.
Lika vanligt att tikarna vill ha ihjäl andra tikar om inte ännu vanligare är min erfarenhet.
 
Varulven som hamnade hos mig av en slump efter att jag och ex separerade, läs han högg mig i ryggen som hämnd för att jag dumpade honom, så måste jag erkänna att just malle är nog den jag är mest sugen på att skaffa igen. Förutom att han är en suris så har han så många kvalitéer, humor, temperament och intelligens att jag hade garanterat skaffat en ny om jag ville satsa satsa på bruks. :)
 
Skulle väl också säga Malle eller Schäfer. Upplever i båda raserna att hanarna är trevligare mot andra hundar rent generellt än många tikar jag stött på.
 
Det är jättekul, säkert ännu roligare om man har en hund som vill, Jag provade på lite mondioring på "min" klubb när min Aussie var några år, men han var så sjukt ointresserad av allt arbete så det var inte värt tiden man la ner. Men dom körde i alla fall med schyssta metoder.

De Kelpies jag känner har varit med på allt deras ägare känt för att göra! Bruks, agility, lydnad, allt som innebär att få jobba är toppen! Bra storlek, inte för liten men ändå bärbar.
 
Jag smyger lite i kulisserna på brukshundar och jag ser endel uppfödare som har iaf schäfer hanar ihop, även tikar.
Även en uppfödare av malle som har flera hanhundar.

Jag tänker att kika runt lite?
Jag är i samma tankebanor som du och förstår inte varför en skulle fortsätta avla/köpa en ras med könsbunden aggressivitet.

Min jaktlabbe äter förresten inte allt :)
Knut apporterade en köttbulle häromdagen 😅
 
Ja, jag är ju en rottis-tik-människa även om jag för all del kan tycka att hanarna är jättefina och trevliga! Min tik väger 31 så henne kan jag bära en bit om det verkligen behövs, men hanarna på 50+ väger ju nästan lika mycket som jag själv så en sån tar jag inte under armen och går, liksom… O_o

Förlåt men är det brukshanar? Som väger 50+? :nailbiting:
 
Jag tänker att kika runt lite?
Jag är i samma tankebanor som du och förstår inte varför en skulle fortsätta avla/köpa en ras med könsbunden aggressivitet.

Det är inte helt lätt att få alla arbetsbitarna man vill ha i en bruksras utan att också få med lite mer attityd ihop med drifterna, vilket ibland visar sig som könsbunden aggression. Sen om hunden i övrigt är balanserad ska det vara styrbart. Men jag tror väldigt få med bruksraser räknar med att kunna släppa ihop några okända vuxna hanar eller tikar och att det ska fungera, det gör det väldigt sällan är min uppfattning. Men de ska ändå kunna ligga en plats bredvid varandra.

Tillägg: Jag har just nu två boxerhanar, en på fem och en på två. Jag _tror_ det kommer fortsätta att fungera även när den yngre blir helt vuxen, för han är ganska lättsam. Hade han inte varit det så vete katten, den äldre är lite vekare och tycker inte om att bli utmanad.
 
Jag är i samma tankebanor som du och förstår inte varför en skulle fortsätta avla/köpa en ras med könsbunden aggressivitet.
För att det inte är så viktigt för vissa av oss att den funkar med allt och alla?
Det handlar ju om att den könsbundna aggressionen är en bieffekt av andra egenskaper man vill ha i rasen liksom. Hunden ska ju fortfarande gå att träna nära andra hundar liksom - det är mest att man inte kan släppa ihop dem och låta dem umgås fritt.
 
Jag skulle också säga kelpie eller malle. Jag har bara haft tikar visserligen av malle, den första fick jag ha koll på med andra hundar men hon uppförde sig, valpar var däremot inte hennes grej. De andra två har gått ihop med andra hundar utan problem. Har flera träningskompisar som har malle eller schäfer som har flera av samma kön ihop.
 
För att det inte är så viktigt för vissa av oss att den funkar med allt och alla?
Det handlar ju om att den könsbundna aggressionen är en bieffekt av andra egenskaper man vill ha i rasen liksom. Hunden ska ju fortfarande gå att träna nära andra hundar liksom - det är mest att man inte kan släppa ihop dem och låta dem umgås fritt.

Ja det var min åsikt bara 🙂
Alla gör som de vill.
 
Det är inte helt lätt att få alla arbetsbitarna man vill ha i en bruksras utan att också få med lite mer attityd ihop med drifterna, vilket ibland visar sig som könsbunden aggression. Sen om hunden i övrigt är balanserad ska det vara styrbart. Men jag tror väldigt få med bruksraser räknar med att kunna släppa ihop några okända vuxna hanar eller tikar och att det ska fungera, det gör det väldigt sällan är min uppfattning. Men de ska ändå kunna ligga en plats bredvid varandra.

Tillägg: Jag har just nu två boxerhanar, en på fem och en på två. Jag _tror_ det kommer fortsätta att fungera även när den yngre blir helt vuxen, för han är ganska lättsam. Hade han inte varit det så vete katten, den äldre är lite vekare och tycker inte om att bli utmanad.

Nej uppenbarligen 🙂
Egen åsikt och reflektion bara när en ändå är noga med ED/HD, mentaltest, föräldradjur mm

Jag förstår att det inte är lätt
 
Ja det var min åsikt bara 🙂
Alla gör som de vill.
Jo, det förstår jag naturligtvis - men det kändes bara som en rätt tråkig ton kring vissa bruksraser när du både ifrågasatte att man avlade på dem och ägde dem. Att man inte vill leva sitt liv så har jag full förståelse för. Jag skulle få panik av att leva med en hund med retriever/vallhundsmentalitet - det betyder inte att jag inte förstår varför folk vill äga dem liksom.


Egen åsikt och reflektion bara när en ändå är noga med ED/HD, mentaltest, föräldradjur mm
Ska man dessutom sortera bort ev könsbunden aggression så har man ju ett extremt litet avelsurval i många raser sen. Det skulle ju verkligen avspegla sig på resultaten på de övriga sakerna du tar upp här.

Det finns hundar i min ras som funkar bättre med andra hanar och är betydligt mildare - i min personliga åsikt är de istället orastypiska till sättet i allmänhet då och inte hundar som tilltalar mig. Inte för att de funkar mer problemfritt med andra hanar utan för att resterande del av mentaliteten blir trist imo.
 
Jo, det förstår jag naturligtvis - men det kändes bara som en rätt tråkig ton kring vissa bruksraser när du både ifrågasatte att man avlade på dem och ägde dem. Att man inte vill leva sitt liv så har jag full förståelse för. Jag skulle få panik av att leva med en hund med retriever/vallhundsmentalitet - det betyder inte att jag inte förstår varför folk vill äga dem liksom.



Ska man dessutom sortera bort ev könsbunden aggression så har man ju ett extremt litet avelsurval i många raser sen. Det skulle ju verkligen avspegla sig på resultaten på de övriga sakerna du tar upp här.

Det finns hundar i min ras som funkar bättre med andra hanar och är betydligt mildare - i min personliga åsikt är de istället orastypiska till sättet i allmänhet då och inte hundar som tilltalar mig. Inte för att de funkar mer problemfritt med andra hanar utan för att resterande del av mentaliteten blir trist imo.

Ok. Jag kommer inte skriva mer om egna åsikter om bruksraser.
Du har redan gått på mig en gång så jag känner att de räcker.

Jag trodde en då kunde välja schäfer som sagt där det inte fanns könsbunden aggressivitet isåfall.
 
Ok. Jag kommer inte skriva mer om egna åsikter om bruksraser.
Du har redan gått på mig en gång så jag känner att de räcker.

Jag trodde en då kunde välja schäfer som sagt där det inte fanns könsbunden aggressivitet isåfall.
Gått på?
Jag försökte bara förklara varför man vill ha raser med könsbunden aggression. Det är väl ett forum vi är på? 😅

Schäfer borde absolut kunna fungera för TS.
 
Upplever också att schäfer är rätt lättsamma med hanar i hemmet. Min var även smidig att introducera nya hanar till.

Man kanske inte behöver lämna dom ensamma tillsammans en massa timmar utifall att men annars brukar det sällan vara problem. Jag lämnade förvisso mina tillsammans (Viggo och Schäfern Castro) när jag hade dom men det räcker ju att något händer en gång och det är ju onödigt 🤷‍♀️

Men kolla med uppfödaren, du behöver ju inte råka köpa från just föräldrar med stark könsbunden aggression 😅

Hos malle hade jag nog varit mest osäker på det sociala mot folk. Att okända ska kunna lyfta, hantera och ta hunden ur bilen är ju viktigt när man har patrullhund.

Annars tänker jag också på kelpie. Finns även vissa collies som funkar till patrull om man vill något ännu mer lättsamt kring andra hundar/djur.
 
Upplever också att schäfer är rätt lättsamma med hanar i hemmet. Min var även smidig att introducera nya hanar till.

Man kanske inte behöver lämna dom ensamma tillsammans en massa timmar utifall att men annars brukar det sällan vara problem. Jag lämnade förvisso mina tillsammans (Viggo och Schäfern Castro) när jag hade dom men det räcker ju att något händer en gång och det är ju onödigt 🤷‍♀️

Men kolla med uppfödaren, du behöver ju inte råka köpa från just föräldrar med stark könsbunden aggression 😅

Hos malle hade jag nog varit mest osäker på det sociala mot folk. Att okända ska kunna lyfta, hantera och ta hunden ur bilen är ju viktigt när man har patrullhund.

Annars tänker jag också på kelpie. Finns även vissa collies som funkar till patrull om man vill något ännu mer lättsamt kring andra hundar/djur.
Upplever Collies som lite sega i träning utifrån dom få jag sett, speciellt när jag är van vid BC.

Men Kelpie låter som något att kika på. Har inte tänkt så mycket på schäfer, har nog lite dåliga erfarenheter, alla schäfrar på patrullhundskurserna jag gick hade stora problem med att ljuda mycket, men det kanske inte är så i vanliga fall? Men skönt att höra att dom ofta fungerar bra med andra av samma kön. Hur stora brukar brukshanarna bli?

Kan absolut ha hundarna delade när jag inte är hemma, det är ju en väldigt säkerhetsåtgärd, man vet aldrig om något skulle hända.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 824
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 033
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 407
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp