Brukar ni skotta hästhagen?

kristalia

Trådstartare
Det har kommit väldigt mkt snö i år! Hann ej med att sprida ut hö över stora delar av hagen så nu hålls de på liten yta och resten är det snö över magen på hästarna. De får ju typ hoppa fram. funderar på att skotta hagen me traktor så de har en slinga att gå så de får röra sig mer. De har mest trampat upp vid grinden där de får mat. Hur brukar ni göra som bor där de blir mängder av snö och att ni har en stor hage.
 
Inte så ofta det händer här i Blekinge, men jag har minisar och har skottat stigar i hagen när det varit så mycket snö att de blivit "orörliga".
 
Det har kommit väldigt mkt snö i år! Hann ej med att sprida ut hö över stora delar av hagen så nu hålls de på liten yta och resten är det snö över magen på hästarna. De får ju typ hoppa fram. funderar på att skotta hagen me traktor så de har en slinga att gå så de får röra sig mer. De har mest trampat upp vid grinden där de får mat. Hur brukar ni göra som bor där de blir mängder av snö och att ni har en stor hage.
Det är sällan det blir sådana mängder snö här att hästarna inte tar sig fram men står hästarna still pga snö så skottas hagen. Jag gör vad jag kan för att förebygga kolik. Stå still ute är lika farligt som att stå still inne.
 
Vi skottar, men mest i syfte att få ut en del skit. Annars har jag tvingat dom att trampa upp genom att sprida ut höet. I mängd har vi så det täcker undertråden, vilken är typ 80 cm högt? I ena hagen är övertråden något lägre, kanske 130-140? Den sticker upp ca 20-30cm.
 
Vi skottar, men mest i syfte att få ut en del skit. Annars har jag tvingat dom att trampa upp genom att sprida ut höet. I mängd har vi så det täcker undertråden, vilken är typ 80 cm högt? I ena hagen är övertråden något lägre, kanske 130-140? Den sticker upp ca 20-30cm.
 
Det har kommit väldigt mkt snö i år! Hann ej med att sprida ut hö över stora delar av hagen så nu hålls de på liten yta och resten är det snö över magen på hästarna. De får ju typ hoppa fram. funderar på att skotta hagen me traktor så de har en slinga att gå så de får röra sig mer. De har mest trampat upp vid grinden där de får mat. Hur brukar ni göra som bor där de blir mängder av snö och att ni har en stor hage.

Skottar alltid hagen. Gör ingen slinga men skottar vid grindar och utfodringsplatsen. Vi har så mycket snö på vissa ställen nu att staketet snöat över, det är ungefär 140cm högt.
 
Nej här är det inga mängder som kommit. Men för er som har stora mängder snö är det inte mer effektivt att ploga hagar än att skotta de för hand? Måste ta en evighet annars?
 
Det har kommit väldigt mkt snö i år! Hann ej med att sprida ut hö över stora delar av hagen så nu hålls de på liten yta och resten är det snö över magen på hästarna. De får ju typ hoppa fram. funderar på att skotta hagen me traktor så de har en slinga att gå så de får röra sig mer. De har mest trampat upp vid grinden där de får mat. Hur brukar ni göra som bor där de blir mängder av snö och att ni har en stor hage.

Ja vi skottar undan snön i halva grushagen och härna hela. Dels för att slippa till trampad snö och sen is. Och för att hästarna ska kunna stå utan snö om de vill. Får vi mycket snö kör vi runt hagen så de kan röra sig utan allt för mycket snö.
 
Vi har kört en slinga med traktor och snöfräs inne i hagen för att hästarna öht ska kunna röra sig. Bor i närheten av byn som hade snörekordet för typ 2 v sedan (175 cm).
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 826
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 691
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 570
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp