Brownies första nyår

angiepangie

Trådstartare
Nu är det snart dags för Brownies allra första nyår, så tänkte helt enkelt höra om
ni har några bra tips inför detta? :)

Vi kommer antagligen fira med mina föräldrar och deras hund, som är helt
kolugn vid smällar. Det värsta han gör är att gå och lägga sig i ett hörn
där det låter mindre men är fortfarande helt lugn och avslappnad, jag tänker
att det borde ju ha en lugnande effekt på min lilla?

Då jag verkligen inte har en aning om hur han kan tänkas reagera eftersom
att han aldrig ens hört en smällare förut så tänker jag att det inte skadar med
lite visa buketips om hur det ska kunna göras så smärtfritt som möjligt :)

(Vi själva ska inte skjuta några raketer och självfallet kommer jag vara med hundarna under hela nyårskvällen,
samt stimulera honom så gott det går under dagen så att han är nöjd under kvällens gång, tänkte inte på att skriva med det
först. Så går det när fingrarna går snabbare än hjärnan :p)

Senast ändrad:
Sv: Brownies första nyår

På valpkursen fick jag höra att det första nyåret ofta inte är något problem, för då är valpen oftast för ung för att fatta att den borde bli rädd.
Får se, vi har en sexmånaders lite skvättigare valp här nu, men den äldre hunden har inte brytt sig alls.

Som du skriver tror jag det är bra om man aktiverat så hunden är trött och nöjd, men ta inte i för mycket så den blir övertrött, då kan det bli ännu värre tror jag. Kör på som en vanlig träningsdag tycker jag.

OM den skulle reagera nått så tror jag på att berömma och avleda. Vår lille kan skälla lite på raketerna om han ser dem genom fönstret, men jag försöker inte göra någon stor sak av det, ber honom gå och lägga sig istället.

Så länge man är inne tycker jag att det är rätt lugnt, det är på promenader typ dagtid på nyårsafton och efterföljande dagar jag är mest orolig. Jag vill absolut inte att de ska råka få en smäll typ bakifrån på nära håll så de blir skrämda...
Nu ligger stallet vid en skjutbana, så de är ganska vana vid såna smällar, häromdagen brassade de på utav bara sjutton, men vovvarna brydde sig inte alls :)

Lycka till!

Min blir ett i januari, så han är ju fortfarande valp men ändå inte riktigt (det lät ju logiskt :p) så tänkte jag vill vara beredd på det värsta liksom :)

Just nu smäller dom raketer lite då och då utanför och det reagerar han inte alls på, men kan ju tänka mig att det blir annorlunda när det är vid tolvslaget och alla smäller samtidigt.
Känns som jag varit lite inne på samma spår som du, så det känns skönt att höra att andra tänker liknande som mig i detta läget :)

Nej för mycket träning är nog inte heller bra, får köra på en vanlig dags stimulering så blir det nog rätt lagom :)

Usch ja, hatar det.. Om alla åtminstone kunde hålla sig till en och samma tidpunkt så man kan förbereda sig..
Ibland blir man bra sugen på att smälla av en raket precis bakom dom så dom lär sig en läxa :devil:

Det är viktigt att man inte ömkar och tycker synd om valpen/hunden ifall den reagerar. Antingen är man helt neutral själv = bryr sig inte, eller så skojar man till det istället.

Och så bör man försöka undvika att tillrättavisa under rastning. Vill det sig illa så rycker man kanske i kopplet och ryter till precis när det smäller. Det kan hunden uppfatta som att den där smällen/tjutet var farligt. Bättre då att de får t ex dra i kopplet den dan.

Håller helt med dig :)
Det första har jag tänkt på också men inte det andra. Iofs brukar jag inte korrigera så men ska nog inte göra något alls den dagen,
han får väl lov att vara en liten huligan ett par timmar varje år :D haha
(nej huligan kommer han inte vara men ni förstår vad jag menar :p)

Har hunden någon trygg plats, typ en bädd eller bur?
Vi hade en tik som var livrädd för raketer, men så fort hon kom in i sin bur så var hon hur lugn som helst :)

Den nya hos oss verkar lite (men bara lite) nervös över plötsliga ljud men det beror nog lika mycket på flytten som på läggning.

Den "gamla" (han är yngre) är däremot stencool. Vi kommer dra ner de mörkläggningsgardiner v i har i sovrum och vardagsrum och så titta på TV och kanske äta grisöron (eh inte jag) och låtsas som ingenting helt enkelt :D

Mitt tips som fungerar på alla hundar jag haft är att spela hårdrock, om hunden är van vid musik högt. Hårdrocken dundrar lite och smällarna blir inte så tydliga medan musiken spelas. Jag spelar förvisso sådan musik annars också så hunden är van vid den, men den döljer bra.

Han har en resebur som kommer vara med, där slappnar han alltid av och den kommer stå öppen så att han kan gå in om han vill :)

*kl*

Jag som har en hund som alltid somnar vid 23-23.30 kommer nog inte göra så mycket åt det. Hon upplevde fyrverkerier första gången vid 7 månaders ålder och medan jag vaknade med ett ryck så fortsatte hon snarka vidare som att inget har hänt. Hon är inte speciellt rädd för plötsliga ljud så jag kommer inte ta till några säkerhetsåtgärder. Annat än att jag kanske slår igång lite musik om inte teven är igång..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka