Bromsarna slår till på släpet vid backning?

Alexandra_W

Trådstartare
Från dag till annan i princip, eller i alla fall vecka till annan så har bromsarna börjat nypa i vid backning på släpet. Jag hade det för exakt två veckor sen och inga problem. Idag var det dags igen, och första gången jag skulle backa var på asfalt, men i svag uppförsbacke. Kabom så nöp bromsarna i. Trodde först jag kört på en trottoarkant, så fram och ta om men nix. Tillslut blev jag less och tvingade skiten bakåt och det gick.

Trodde det var för det var uppåt, men nehe, sen när jag på plan grusplan skulle backa ut från ridhuset så samma sak. Och ytterligare samma sak när jag skulle backa härhemma på gården i leran.

Det toknyper tvärstopp direkt, hela den där 'gummigrejen' på draget knölas ihop till ingenting och bromsarna slår i. Om man pinar skiten lite så släpper det hyfsat så man kan trycka bak eländet, men ngt säger mig att det inte är nyttigt. Och HÄSTEN är inte alls road av när det låser..

Släpet är sen 03, servat enligt konstens alla regler, senast för ett år sen, fick då även bromsarna justerade då de slog i för sent vid bromsning vid färd framåt, det problemet löstes då, och inga problem med backning förrän nu?

Help?

Sv: Bromsarna slår till på släpet vid backning?

Vi har samma problem!
Pappa snackade om att det var någon fjäder inne i fören (titta på bild) på släpet som var uttöjd/förstörd eller nått sådant ( jag kan ha missförstått alltihopa!).

Bild.

Vet inte om jag var mycket alls till hjälp men :P
Kanske hjälpte till att "väcka" tråden lite iallafall!

Påskjutsbromsen som krånglar.

När det nyper till så har ju inte backautomatiken fungerat som den ska.

Verkstad är nog lösningen.

kan förresten höra med pappa ikväll sen vad han verkligen menade :)!

Från dag till annan i princip, eller i alla fall vecka till annan så har bromsarna börjat nypa i vid backning på släpet. Jag hade det för exakt två veckor sen och inga problem. Idag var det dags igen, och första gången jag skulle backa var på asfalt, men i svag uppförsbacke. Kabom så nöp bromsarna i. Trodde först jag kört på en trottoarkant, så fram och ta om men nix. Tillslut blev jag less och tvingade skiten bakåt och det gick.

Trodde det var för det var uppåt, men nehe, sen när jag på plan grusplan skulle backa ut från ridhuset så samma sak. Och ytterligare samma sak när jag skulle backa härhemma på gården i leran.

Det toknyper tvärstopp direkt, hela den där 'gummigrejen' på draget knölas ihop till ingenting och bromsarna slår i. Om man pinar skiten lite så släpper det hyfsat så man kan trycka bak eländet, men ngt säger mig att det inte är nyttigt. Och HÄSTEN är inte alls road av när det låser..

Släpet är sen 03, servat enligt konstens alla regler, senast för ett år sen, fick då även bromsarna justerade då de slog i för sent vid bromsning vid färd framåt, det problemet löstes då, och inga problem med backning förrän nu?

Help?

exakt som vårat var förut, de är bromsvajrarna som strular för dej troligtvis, dom är utslitna och evtuellt så kanske gumit gått sönder o de har rostat då börjar dom kärva så där, vi förstog inte heller, o trodde att de va backatomatiken och även de problemet som moja skrev om, så pappa tillverka en special järnpinne som han satt fast så att den där gummigrejen inte kunde skjutas ihop, o de funkade.. men sedan tröttnade vi på de o åkte till verkstan, o då var de bromsvajrarna som var helt kapput, så åk till verkstan så byter dom åt dej:banana: skulle tro att de e problemet för din del iaf:)

Jag tror det kan vara dämpkolven i påskjutsbromsen som är utsliten. Om du tittar på Mojas bild så är det något närmare bilen än där pilen är satt. Det kan du ta reda på när du kör med transporten och sedan bromsar ganska hårt (mer bestämd inbromsning än vad som är lämplig med hästar i). Om dämpkolven är slut så känner man hur det blir en "dunk" och sedan hur transporten nästan tvärnitar. Lika så blir det som du beskriver att det knappt går att backa för att bromsarna låser sig direkt. Jag är inte mekaniker men kanske inte helt off när det gäller sådana saker... Men man vill ju hjälpa till med att komma med tips och råd!! Hoppas det löser sig!!!

Går det att 'bromsprova' med tomt släp alltså? (för man vill ju inte göra det med hästen i..)

Brorsan föreslog att prova lägga i handbromsen på släpet och sakta försöka köra iväg med bilen, så man 'drar ut' det hela igen, och sen prova backa. Inte minsta lilla skillnad blev det tyvärr =/

Vad kostar det att fixa/byta bromsarna/detaljer i bromsarna eg?

För mig kostade det strax över 5000 kr att byta alla bromsar på mitt boggisläp -02.

Det här är ett enkelaxlat, men man kan ju inte räkna med halva kostnaden antar jag, så 'enkelt' brukar det inte vara.

Jag slipper iofs betala för arbetet, men grejorna.

Går det att 'bromsprova' med tomt släp alltså? (för man vill ju inte göra det med hästen i..)

Det är klart! ;) Det är BRA att "gymnastisera" bromsarna lite ordentligare då och då. När man kör hästar vill man ju gärna "fegbromsa". Gör det på en så rak väg som möjligt bara....

Ditt problem låter precis som att det är påskjutsbromsen som slår till för lätt. Temporärt kan man lösa det om man är två: Den ena sätter sig på dragstången och pressar isär ekipaget (drar ut påskjutsbromsen) med benen under backning och den andra kör bilen. Det allra bästa är ju att laga påskjutsbromsen. ;)

//Alice

Är aldrig två när jag kör häst, så nog ska det fixas allt, men velar mellan kolla upp vad det är, eller byta bromsarna rakt av (därför jag undrade om pris)

Är aldrig två när jag kör häst, så nog ska det fixas allt, men velar mellan kolla upp vad det är, eller byta bromsarna rakt av (därför jag undrade om pris)

Jag är också oftast själv. Det är en lyx att få med sig en medhjälpare!

Bara för att påskjutsbromen slår i (har den svarta bälgen tryckts ihop helt under backning, på plan väg med tomt släp, inkl låsta bromsar är det med största sannorlikhet det som är problemet) behöver inte alla bromsar renoveras/bytas. Det kan behöva bytas, men primärt känns det som att påskjutsbromsen behöver justeras/bytas. Hur man gör det har jag inte en susning om, men jag kommer säkerligen att få lära mig under resans gång! ;)

//Alice

felet kan vara vajrarna, felet kan ligga i backautomatiken, felet kan också vara så att bromsarna inte är rätt justerade.
Svårt att peka på exakt vad det är, låt en mekaniker titta på det för att se vad det är för fel.
Vajrarna kostar runt 200 kronor, varierar beroende på längd mm.

Men som någon skrev man skall försöka att bromsa släpet utan hästar i ordentligt nån gång i mellan åt. Dessutom bör man serva släpet minst en gång om året, och där bromsarna rivs ner och smörjas upp ordentligt.

Som sagt, servat årligen är det, och förra servicen justerades bromsarna med då de vid bromsning under färd framåt slog i för sent. Sen har de fungerat problemfritt fram tills igår. Kör ganska sällan utan häst, men det händer, och har hänt 'ovanligt många' ggr det här året, men det kan ju behövts mer 'hårdbromsningar' än det.

Jag är mest förvånad att det inte kom gradvis utan pang-poff.

Som sagt, servat årligen är det, och förra servicen justerades bromsarna med då de vid bromsning under färd framåt slog i för sent. Sen har de fungerat problemfritt fram tills igår. Kör ganska sällan utan häst, men det händer, och har hänt 'ovanligt många' ggr det här året, men det kan ju behövts mer 'hårdbromsningar' än det.

Jag är mest förvånad att det inte kom gradvis utan pang-poff.

Det är en sak som inte brukar komma gradvis utan helt plötsligt är det så att det skärvar. Mitt råd är att få någon till att riva ner bromsarna, ta isär allt och smörja upp allting, så att rör sig utan problem.

Sitter och tittar i en bruksanvisning för hjulaxel, ALKO axel då.
Där står det som orsak till detta problem.
1. Uppstår bara när bromssystemet är alltför hårt spänt. åtgärd justera bromsarna.
2. Den automatiska backarmen sitter fast/kärvar. åtgärd smörj upp och se till att det löper lätt

Liknande trådar

Utrustning Suck. Jag blir knäpp. I somras/höstas var släpet in X gånger hos verkstaden, då bromsarna tvärlåser när man backar. Det trycks ihop i...
Svar
14
· Visningar
19 775
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama