Broms till släde??

_L_

Trådstartare
Kan man fixa det?
Det finns/fanns en såndär pulka med två "spakar" till broms på var sida!
En liknande ide skulle väl kunna fungera på en släde?! :bump:
Man använder ju baksele på hästen/ponnyn men det är ganska många backar på vägen jag bara kan köra nu så det är lite jobbigt för hästen/ponnyn att gå och bromsa halva körturen...
Hehe bra träning för hästrumpan iaf då! :D

/Lisa

Sv: Broms till släde??

Jag har aldrig sett en släde med bromsar. Du får väl ta och skicka ner hälarna lite. Eller ta Pufffan varianten och åka kälke efter. Kälke=snowracer.

Ja det ser inte bättre ut än att jag får leta på en såndär pulka m broms o sätta för! :D
Har faktiskt kört pulka efter ponny, och spark! :D
Fast det var några år sen, hade bara draglinor till pulkan så jag åkte inte i. Och det blev aldrig så bra underlag utan sparken körde fast hela tiden :(
Har skjutsat brorsbarnen i en pulka som jag satte för en get vi hade och hunden! Hunden var klart läskigast eftersom hon såg nått och stack iväg en bit o brydde sig inte ett skvatt om pulkan eller ungen :o :D

Men det är kanske värt att prova nu när vagnen inte är fixad (den är inte trasig ska bara svetsas om lite :D)!
Men jag har ju en liten kälke! :idea: Fast det är bara skelett liksom. Men på med nån bräda eller ett par, den har en öggla i fram där kan man sätta svängeln. Fast hur och vad ska man ha till skaklar?
Har inga lösa ponnyskaklar, fasiken nu måste ju även kälken svettsas på :( äh det blir pulkan/spark o ner med fötterna i backarna! :bump: :) :D

/Lisa

Risslor (finslädar) och liknande slädar är såpass lätta att hästen gott och väl kan bromsa dem själva. Tyngre slädar, som t.ex. en brädskrinda (lång låg släde med brädsidor) har inbygd broms, då man har timmerskaklar framför, med bromspiggar ned mot backen. När hästen drar ligger bromsjärnen i luften, i nerförsbackar klättrar släden upp på tvärplankan till skaklarna, vilket gör att järnen bromsar i backen.
Varianter med draglinor skulle jag personligen undvika i medlut, använder dessa mest i skogs och jordbrukskörning, där man har en konstant friktion mot backen, som gör att de inte kan glida ikapp hästen.

Jo jag har hört om skaklarna till släden jag har, att dom bromsar! Men på plan yta når ju inte skakel "ändarna" ner i marken! Ska dom inte göra det?
Att bara ha draglinor är farligt om det är sånt som kan åka mot hästen! :eek:
Men när man sitter i pulkan kan man ju bromsa med fötterna (nej jag håller inte på med pulka/spark körning (har gjort en gång det räcker) men det är kul att snacka om ;)) Och det finns ju många som utsätter :D sin ponny för pulkkörning! :D

/Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 396
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter