broms bett

A

anonym78

vissa hästar får ju stora "bulor" av bromsar/andra insekter.
dessutom brukar dom va kvar ganska länge.
är detta normalt?
vad kan man göra åt det?
och kan dessa bulor bero på nåt annat?

Sv: broms bett

vissa hästar får ju stora "bulor" av bromsar/andra insekter.
dessutom brukar dom va kvar ganska länge.
är detta normalt?
vad kan man göra åt det?
och kan dessa bulor bero på nåt annat?

Tor att det är normalt, de andra fågorna kan jag tyvärr inte svara på... :crazy:

Min medryttarhäst o hand hästkompisar har en massa bulor pga alla bromsar o andra blodsugare, men de försvinner efter ett tag :p

Om de sitter där solen inte kommer åt så stryk på fyra ess salva på betten, det minskar klådan. Tjärsalva håller också borta de bitande insekterna till viss del. Man ska inte ta tjockt på där solen kommer åt med tjärsalva eftersom det kan bränna i solen, däremot kan man ta lite i händerna och stryka ut det ordentligt.
Annars är det som vanligt, man får smörja, spraya och stalla in om det är mycket bromsar eller andra insekter som irriterar.

Jag brukar smörja in både mina egna och hästarnas bett med isbalsam. Det slutar att klia på mig och betten "försvinner". Hästarnas bett blir också avgjort mindre och de verkar mindre bekymrade.

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 324
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka