Bröt armen av en sparkut

Mindy47

Trådstartare
Är 49 år och äger ett varmblod o sköter om 3 andra hästar och ifredags när ja skulle släppa ut ägarens häst på 180 mankhöjd o 800 kg så tappa jag spannen och han sprang förbi i hagen när jag sträckte mig efter hinken och han sparkade bakut så det blev akuten för jag bröt armen.nästa vecka tas stygnen och det sitter i armen en tunn plastbit ihopskruvade med skruvar o det tar 6 mån för armen att benet växt ihopa igen men undrar vad kan man göra efter stygnen är tagna kan man leva som vanligt?
är orolig för det att inte kunna sköta min häst o hundar o laga mat,diska m.m
någon som vet något om detta
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

6 månader lät väldigt länge?
Har brutit lite delar i kroppen, senast handleden o den var gipsad i 3-4 veckor efter det hade jag en skena som jag satte fast med ett kardborre band, skönt att ha som stöd när man mockar, rider, leder hästar etc
Nu är det 3 månader sedan o den är fortfarande svagare o gör ont i vissa vinklar men jag har ingen linda eller stöd längre.
Tror generellt att ben läker på 7-8 veckor? Har brutit fotleder med och där gick jag med gips 4 veckor tror jag o sedan en "stövel" 4 veckor för att inte benet skulle förtvina (jag tog av "stöveln" o gjorda gympa några gånger per dag), men red med både gipset o stöveln. Hade kryckor när jag gick dock.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Jag tycker du har haft ditt väldigt kort tid!
När jag pajjade foten var det 12v i gips och kryckor å fick inte ens det minsta försöka gå på foten under hela den tiden.
När jag bröt armen var det 8 v i gips och jag måste fortfarande 4,5år senare ha skenor på mig i tid och otid.

Men det beror säkert på hur skadan ser ut också, vet att mina var riktigt fula frakturer :(
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

6 månader lät väldigt länge?
Har brutit lite delar i kroppen, senast handleden o den var gipsad i 3-4 veckor efter det hade jag en skena som jag satte fast med ett kardborre band, skönt att ha som stöd när man mockar, rider, leder hästar etc
Nu är det 3 månader sedan o den är fortfarande svagare o gör ont i vissa vinklar men jag har ingen linda eller stöd längre.
Tror generellt att ben läker på 7-8 veckor? Har brutit fotleder med och där gick jag med gips 4 veckor tror jag o sedan en "stövel" 4 veckor för att inte benet skulle förtvina (jag tog av "stöveln" o gjorda gympa några gånger per dag), men red med både gipset o stöveln. Hade kryckor när jag gick dock.

Nä ?;) det är normal tid om underarmen blir avsparkad . Är längst läkning på just Den skadan /benet .

Ts : tar lååååång tid läkning men du fungerar som vanligt arbetsmässigt generellt när det väl läkt . Stor risk att skrotet behöver opereras bort sen på sikt dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Bröt armen av en sparkut

Det låter som du har fått dålig information av den läkare som opererade dig. Ring och hör med ortopedmottagningen. Det kan vara så att du faktiskt SKA röra på armen (för att inte bli stel) men att du INTE ska BELASTA den. Man brukar också få komma till en sjukgymnast för att få hjälp.
Om själva operationssåret är läkt och stygnen borttagna kan du oftast duscha och blöta ner dig som vanligt. Men ring ortopedmottagningen om du undrar över något, de vet vad du har för skada och kan läsa i journalen vad läkaren har för plan.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Vad säger läkaren? När jag bröt benet (skenben och vadben av i jämnhöjd) så hoppade jag på kryckor i 5 månader. Frakturer kan ju se väldigt olika ut så läkningsprocessen bör variera då också. Prata med läkaren och ställ alla frågor du har. Skriv ner dem så missar du inget.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Jag hade fula frakturer i fotlederna, de blev avslagna med våld, har plattor o skruvar kvar, så den ena blev inte hyfsat ok förrän efter 1,5-2 år men jag hade inga restriktioner utan skulle träna så mkt jag kunde för den var såpass fixerad efter 8-12 veckor. Smärtan skulle "hindra" mig o det gjorde den ;)
Handleden var smärre, mest lösa benbitar...

Intressanta saker man lär sig här:) (syftar på trådskaparens skada/läkningstid)
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Jag har funderat på om du kan ha missuppfattat läkaren lite?
För att det tar 6 månader innan det vuxit ihop och blivit ben efter en fraktur det gör det. Men det är inte samma sak som att man inte kan använda armen i det här fallet. Tvärt om brukar det vara så att manska använda den för att den ska bli starkare vid läkningen. Att sedan naturlig smärta sätter stopp för att mans gör för mycket är en bra sak med man kan ändå göra väldigt mycket.

Nu är jag ingen läkare men har brutit en del ben de senaste åren, tumme, fot och hand. Samtliga har trots olika brott och en del med andra utan operation haft samma läkning. Men det är ju inget som hindrar att du har råkat ut för något som är värre än mina och som får andra restriktioner. Så kolla med läkaren så att du har uppfattat det rätt.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Jag fick också armen avsparkad , Jag fick tror jag inte belasta direkt sedan 0,5 kg vid nästa kontroll osv.
Jag mockade med en arm ledde mina hästar mm hade stort gips från början också opererad med skena.
Fick ut pengar på bl a fackets försäkring olycksfall glöm inte om du har olycksfallsförsäkringar.
Kanske även att hästen som sparkade dig har personskador i försäkringen, vet inte hur den gäller.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Kl
TS behöver ju prata med sin läkare . Utifrån diagnos dvs skada och hur denna skada behandlats gäller ju olika rehab som är viktig att få koll på .

Sköts rehab korrekt lär full funktion inte ens vara ett frågetecken på en sån skada .

Hur man ska eller inte ska använda /belasta armen är ju oerhört specifikt och viktigt beroende på frakturen i sig och hur den spikats ihop - i vissa fall kan det inte skruvas ihop och då gäller noll belastning under väldigt lång tid .

Ts bör kontakta sin läkare inte via råd här .
 
Senast ändrad:
Sv: Bröt armen av en sparkut

När jag skadade armen var det läkaren som sa åt mig hur mycket jag fick belasta och som sagt ingenting i början och det är självklart att det är från fall till fall och ibland kan det vara mycket att ta in och att man blir orolig hur man ska lösa vardagen
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Jag bröt handleden i somras, i juli närmare bestämt, och fick en platta med skruvar inopererad. Det tar 6-8 månader innan ben har läkt ihop helt, men börja belasta så smått innan dess får man göra långt innan dess.

I början hade jag stränga order på att lyfta max 1 kilo med den handen, typiskt nog höger, men gradvis får man belasta mer.

Prata med läkaren och arbetsterapeuterna. De sistnämnda kan även hjälpa dig om du behöver stödskenor eller nåt sånt.
Sjukgymnasterna verkar tyvärr inte vara några bra rådgivare enligt min erfarenhet, arbetsterapeuterna var bättre :)
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Är 49 år och äger ett varmblod o sköter om 3 andra hästar och ifredags när ja skulle släppa ut ägarens häst på 180 mankhöjd o 800 kg så tappa jag spannen och han sprang förbi i hagen när jag sträckte mig efter hinken och han sparkade bakut så det blev akuten för jag bröt armen.nästa vecka tas stygnen och det sitter i armen en tunn plastbit ihopskruvade med skruvar o det tar 6 mån för armen att benet växt ihopa igen men undrar vad kan man göra efter stygnen är tagna kan man leva som vanligt?
är orolig för det att inte kunna sköta min häst o hundar o laga mat,diska m.m
någon som vet något om detta
I o m att du bara blir yngre o yngre så läker det nog fort:bow::rofl:

Om det inte är trollvarning borde den självklart fått råd av läkaren.
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Garanterat troll. Om man går in på profilen och tittar på trådar som skapats av denne märker man det ganska fort. Ts var bl.a. ''över 50 år'' 2011...:)
 
Sv: Bröt armen av en sparkut

Hej!

Men vadå? Jag har varit 25 de senaste 10-15 åren?? Gör det mig till ett troll??

/Lavinia, hade gips 2 månader när handleden "gick av" när jag åkte i backen. Skulle suttit 1.5 månad, men pga liten felställning fick det sitta längre. Så for gipset var borta var det bara att leva livet som vanligt igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp