Broddar och mjuk grusväg, skumgummiplupp?

Shixle

Trådstartare
Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig.

Har två v.bl.gubbar som är broddade runt om. Upplever att bägge snubblar ganska mycke det lilla vi varit ut på grusvägen.
Alltså tåbroddarna som hugger mest.
Grusvägen har ju inte alls samma "give" som isvägarna har.

Siktar på att få sällskap ut å rida imrn, och funderar då på om det är nån idé att brodda ur och trycka dit dedär svarta skumgummisakerna i hålen? Eller ska jag helt enkelt sikta in mig på skogsbilvägarna som är lite snöiga än 🙈

Kan det räcka att bara plocka tåbroddarna? (Mindre jobb, mindre risk att pajja gängorna om det hoppar ur och då har dom ju iaf traktbrodd i hagen)

Eller kommer de bara att lossna direkt?

Ugh..hoppas det börjar töa ordentligt snart så vi inte behöver sko om med brodd igen på ett par veckor 🙃

Vi har underlag precis som du men märker inget snubblande alls på grusvägar trots fullbrodd runt om. Har aldrig broddat ur nu under våren så länge jag har is och snö i hagen.

Vi har underlag precis som du men märker inget snubblande alls på grusvägar trots fullbrodd runt om. Har aldrig broddat ur nu under våren så länge jag har is och snö i hagen.
Minns inte om det nånsinn va ett problem med andra hästar, men märkte det ifjol när jag körde den äldre. Snubblig i mjukgruset.
Men då är han av den snubbligare sorten 🫠

Gick prommis med dom härom dan och det verkar som att tåbrodden hugger och man ser hoven tippa halverst över. Är ju inte så som snubblar ner på knä, men är ju det jag ser framför mig hela tiden 🙈
Visst, dom kanske är lite ofokuserade, men ändå 🙃
Är väl 6v sen skoning, men dom ser inte långa ut..

Men om vägarna inte är asfalt så borde det iaf inte bli snett för dom om jag tar ur tåbrodden för ridturen?

Ugh..ge mig torr backe..

Minns inte om det nånsinn va ett problem med andra hästar, men märkte det ifjol när jag körde den äldre. Snubblig i mjukgruset.

Gick prommis med dom härom dan och det verkar som att tåbrodden hugger och man ser hoven tippa halverst över. Är ju inte så som snubblar ner på knä, men är ju det jag ser framför mig hela tiden 🙈

Men om vägarna inte är asfalt så borde det iaf inte bli snett för dom om jag tar ur tåbrodden för ridturen?

Ugh..ge mig torr backe..
Behöver de verkligen tåbrodden i hagen nu då? Om den inte behövs vid motion hade jag tagit bort.

Tror inte du behöver oroa dig för att endast traktbrodd förändrat hovvinkeln. Så går ju majoriteten av sveriges hästar hela vintrarna, och det är nog mindre negativt än tåbrodden som ju hindrar glidmomentet rejält.

Ugh..ge mig torr backe..
Ta tåbrodden om häst är rimlig i hagen. Jag har ingen tåbrodd bak på en av mina för att jag inte orkade brodda i efter en tävling🙈. Han är lugn i hagen så undviker bara att rida I skogen på is nu.

Snart slipper vi isen😅. Denna tiden på året är alltid segast..

Behöver de verkligen tåbrodden i hagen nu då? Om den inte behövs vid motion hade jag tagit bort.

Tror inte du behöver oroa dig för att endast traktbrodd förändrat hovvinkeln. Så går ju majoriteten av sveriges hästar hela vintrarna, och det är nog mindre negativt än tåbrodden som ju hindrar glidmomentet rejält.
Är ju fortfarande is på platta delar och gångarna, men skogspartiet har nästan töat upp helt, och dom tar det oftast ganska piano 😅

Jamen då tänker jag inte helt fel, speciellt om traktbrodden åker ner i backen.

Ta tåbrodden om häst är rimlig i hagen. Jag har ingen tåbrodd bak på en av mina för att jag inte orkade brodda i efter en tävling🙈. Han är lugn i hagen så undviker bara att rida I skogen på is nu.

Snart slipper vi isen😅. Denna tiden på året är alltid segast..
Då lär det nog bli nått åt de hållet 🙈

Ja, man tycker det är skitsegt, men å andra sidan så är det fortfarande mars och våren flera veckor tidigare än vanligt 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka