broddar/guldskor endast fram?

RonjaH

Trådstartare
Ja så nu kommer vintersäsongen och brodd dilemmat dyker upp återigen....
Förra året hade jag broddar runt om 24/7, och det fungerade bra. Nu ska vi flytta till nytt stall, och där är det inte OK med broddar bak i hagen. Att hålla på att skruva i och ur broddar en hel säsong är inget alternativ för mig, min erfarenhet är att gängorna blir paj ganska snart och det är dyrbar tid i stallet som går att varje dag att krångla med detta. Hade tänkt testa guldskor denna säsongen, men då går det ju inte sätta några bak...
Min tanke är nu att jag kanske kan sko endast med guldskor fram, och låta hästen vara oskadd bak. Om det skulle bli väldigt halt så kan jag sätta på boots med broddar bak (typ easyboot). Eller blir det väldigt konstigt och ojämnt?
Kommer ju inte ligga i någon hårdträning under vintern då vi inte har ridhus, men 3-4 ggr /vecka hoppas jag kunna få till ett bra ridpass (paddock och skogsridning på mjuka/snöiga vägar).
Några tankar, tips? Bor i sydöstra Sverige, och det är inte ovanligt att det skiftar mellan isgata, lervälling och meterdjup snö...

Jag hade precis samma dilemma för ett par år sedan. Jag tog helt enkelt av min hästs skor bak och lät honom vara barfota. Jag tyckte dock att han var lite för halkigt att rida så och skaffade ett par boots som jag broddade. Tycker det funkar kanon :D.

@Sara75
Så du hade skor fram med broddar och så boots endast bak? Hur gick det i ridingen, märkte du någon skillnad i hästens balans, steg eller annat?
Vilka boots använde du?

@Sara75
Så du hade skor fram med broddar och så boots endast bak? Hur gick det i ridingen, märkte du någon skillnad i hästens balans, steg eller annat?
Vilka boots använde du?
Japp broddade järnskor fram och boots bak och nej jag märkte inget särskilt. Inne i ridhus är han förstås utan boots. Cavallo Simple med Tunabrodden är vad jag använder.

Funkar hästen att ha barfota bak hade jag kört på det. Annars försökt lösa det med egen hage eller bytt stall. En fläkskada känns betydligt värre än en spark, och som någon skrev tidigare bör ju inte hästarna sparka mot varandra om flocken är stabil

Att byta stall är tyvärr inget alternativ då vi precis ska flytta in i ett boningshus på gården där stallet är... Då min häst kommer ny till stallet mitt i vintersäsongen så förstår jag stallägarens direktiv med inga broddar bak. Givetvis vill jag undvika både sparkskador och fläkskador... Kan eventuellt fråga om egen hage.
Har aldrig haft honom barfota innan, men han har bra hovar så borde inte vara några problem. Inte märkt att han är ömfotad.

OM trots allt välja skor o brodda bak så hjälper vanliga öronplugg i hålen. Av stallkompis erfarenhet behövs inte hålen jängas om.

Vi har endast bakbrodd i hagen när det behövs (dvs när det är is och inte snö i hagen) och jag har aldrig märkt att gängorna skulle paja på 6-7 veckors skointervall? Jag använder blindbrodd och har gjort i alla år.

Vi kör skor och brodd fram samt helt oskott bak på alla hästarna som klarar av det. Skor och blindbrodd om någon häst måste vara skodd bak, de rids oftast i ridhuset under vintern så då behöver de inte broddas på så ofta. Blandad hage med yngre hästar som ska busa och hålla på så det fostras och sägs ifrån på skarpen ibland och vi vill undvika broddskador. Fungerar bra. Vid riktigt halt underlag (isgata) brukar de få rastas även i ridhuset ibland (släpps alltså där ihop med några kompisar så de kan rasa av sig) -vissa av hästarna brukar dock vara måttligt intresserade.

Att brodda ur och i bakskorna är ju plätt lätt när man gör det var o varannan dag? Gängorna är ju redan ok o om man inte orkar putta i nåt i hålen mellan varven så räcker det oftast med att peta ur gruset o sen skruva i brodden. Sånt här gör ju fälttävlansfolket året runt och att gängorna skulle på nåt sätt slitas eller inte funka är bara inte sant.
Jag broddar i o ur varje dag under vintern på bakskorna, tar exakt 1 minut på var fot.....

OM trots allt välja skor o brodda bak så hjälper vanliga öronplugg i hålen. Av stallkompis erfarenhet behövs inte hålen jängas om.

Beror på hur lång tid det tar innan du broddar i och underlaget.

Efter 4 v var första varvet på gängorna helt förstörda trots öronproppar. Inte värre än att det bara var att gänga om, men.

Med blindbrodd blir det inga problem.

De flesta inackstall jag stått i har haft broddförbud bak, man har fått ha blindbrodd bak bara. Jag förstår varför men avskyr det då hästarna spänner sig bak hela tiden i hagen för att inte halka och det sätter sig i kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka