Broddar eller inte?

Marvin

Trådstartare
Den årliga istiden närmar sig, och min hittills oskodda häst ska få skor fram i morgon. Nu funderar jag på hur jag ska göra med broddar.

Förra året hade jag fasta stiftbroddar runt om på foderhästen, 4 i varje sko. Det fungerade inte alls (stor och tung häst) och stallägaren vart galen för det blev märken i hennes golv. :crazy:

Skodd utan broddar alls tycker jag inte om, det är så onödigt att de halkar på en isfläck i hagen, eller på väg till eller från hagen också för den delen. Visst att man broddar när man rider, men större delen av tiden rids hästen inte.

Hur gör ni andra? Är det bara min stallägaren som blir rabiat av broddmärken i golvet, eller har andra bättre golv... :grin:

Sv: Broddar eller inte?

I alla år har mina hästar haft brodd i skorna. Oavsett om de varit hel- eller halvskodda. Aldrig haft en skada pga broddarna, varken på häst, den som sköter/leder hästen eller utrustning.
Märken i golvet är aldrig något jag har noterat. Nu har iofs jag bara ponnyer och en liten häst men har stått i stall med riktigt stora hästar utan att jag hört något om broddmärken i golvet.

Jag har cormint skor i fram på min häst. Det är en sko med små fasta brodd, bara några mm höga och de fungerar utmärkt både på is och i snö.
Finns på ladugårdsinrede under hovslageri/travskor/hårdmetall skor/hårdmetallskor vinter.
De är dyra men de håller två-tre skoperioder.
Visst blir det märken i golvet om hästen halkar men det försvinner ju ganska omgående. Jag har aldrig varit med om att det har blivit bestående skador på golvet :confused: Vad är det för konstigt golv?

Det var såna jag hade på foderhästen förra vintern, men de fungerade inte särskilt bra på honom, han var bambi på hal is ändå.
Om det blir bestående skador på golvet vet jag inte, ska in och kolla utanför boxen jag hade i vintras.

Har inte kvar min häst i år men förra året broddade jag bara när jag skulle rida. Han gick utan brodd i hagen. I vårt stall gör alla så. Och ingen har någonsin halkat i hagen. Sedan var detta i Skåne också ;D

Här i vårt stall står det 3 hästar och dom har brodda runt om. 2 av dom har bara 2/sko och 1 har 4.
Visst blir det lite märken i stallgolvet men hellre det än att hästarna ska gå omkull!

Broddmärken i golvet är väl lätt att leva med. Golvet ska inte egentligen inte vara helt släta för då blir dom hala ;).

Jag har en häst skodd fram och hon går med brodd hela tiden. Nu är hon väl inte den tyngsta typen av häst och visst blir det märken i golvet men när det är kallt ute så blir skorna väldigt hala på cementgolvet och då hjälper brodden till även inne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 341
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka