Bredda händerna?

finapina

Trådstartare
Ibland pratar ridläraren på ridskolan om att vi ska bredda händerna o sänka dom. När jag rider privat på medis- pålle säger annan ridlärare att jag rider med "typiska xx- ridskolan- låga- händer" o att jag ska höja händerna.Vad säger NI? Har dessutom fått för mig att "bredda" händerna är ngt negativt. Åsikter???
 
Sv: Bredda händerna?

Oj, oj, oj vad jag har haft svårt för att lära mig av med mina ridskole- busskörarhänder. Låga, breda händer är ett stort no,no.

Det är ett trick man tar till för att få hästen att böja på nacken utan ärlig eftergift. Försök slå dövörat till när de säger så.
 
Sv: Bredda händerna?

Rida med låga händer och brett låter mer som att åka häst än rida :p. Vill ha jämn kontakt å bra vinkel från handen till bettet. En gång när jag red en annan islänning för en tränare för flera år sedan sa hon lägg handen vid manken för att få trav. Fattade aldrig riktigt grejen med det och nej noll lösgjordhet (det behövdes tydligen inte :grin:) -> urdålig trav.
 
Sv: Bredda händerna?

Oj, oj, oj vad jag har haft svårt för att lära mig av med mina ridskole- busskörarhänder. Låga, breda händer är ett stort no,no.

Det är ett trick man tar till för att få hästen att böja på nacken utan ärlig eftergift. Försök slå dövörat till när de säger så.

Men VAD är meningen med det? Att eleverna tror att dom får hästen i form?Eller? Jag fattar inte???Finns det ngn annan vinst med det?
 
Sv: Bredda händerna?

Den enda meningen med det tror jag är bara att få hästen att böja på nacken och att hästen böjer på nacken betyder för många att hästen går i rätt form alltså på tygeln. Om man vill göra helt rätt så är halsens böjning det sista man ska bry sig om.

Jag kan inte tänka mig nåt annan anledning. På unghästar kan man ibland rida med breda händer för att vägleda.
 
Sv: Bredda händerna?

Bredda o sänka är inte alls fult om man har ett syfte med det. Hästen ska söka framåt-neråt mot bettet och behålla kontakt och balans.

I slutet på arbetspasset funkar det som stretchning över rygg och nacke och i början är det en del i uppvärmningen.

Min häst vet direkt vad jag vill när jag breddar och sänker, och följer med ner, hon tappar aldrig kontakten utan går i en lägre form helt enkelt.

Här har du självaste Charlotte Dujardin i den här filmen, hon breddar och sänker vid 1.00 ungefär och man ser precis vilken respons hon får av hästen.

http://www.horseandcountry.tv/episode/horse-country-tv-presents-hc-academy

Men det kanske inte är det här som du pratar om?
 
Sv: Bredda händerna?

Det uppfattar jag som en helt annan sak när man lägger ner hästen. Tror inte det är det som TS menar.
 
Sv: Bredda händerna?

Som Tussinussen skriver är det inte alls fy att ha låg hand om man vet varför man har det. En låg hand kan vara en anvisning för hästen att sänka formen och bli lång och låg.

Men tyvärr är det så att det på väldigt många ridskolor lärs ut att man får hästen att gå i form genom att rida med händerna i knäet, vilket är fel, formen kommer bakifrån och börjar med hästens rumpa och rygg, inte med huvudet.

Det finns inte en handposition som är den enda rätta. Man måste vara flexibel i sin hand och kunna anpassa sig efter hästen man rider och vad det är man vill få ut av träningen. Även om det enligt skolböckerna ska gå att dra en rak linje från hästens bett till ryttarens armbåge utan att handen verken är över eller under denna linje så får man inte bli för låst i det läget. Behöver hästen att man sänker eller höjer handen lite för att den ska förstå vad man vill måste man vara flexibel nog att göra det.
 
Sv: Bredda händerna?

Fast tror inte att detta gäller i detta fall annars borde det ju framgått? Iaf förstod jag det som att man alltid ska hålla händerna så på ts lektioner. Jag kan sänka men inte ända mot höften och ja då i uppvärmning/nedvarvning.
 
Sv: Bredda händerna?

Nu stod det ju iofs inte var de breddade händerna hamnade..
Mitt svar var mer en reaktion på att många har hört att det är jättefel. Jag personligen tyckerninte det. Men då ska man också veta syftet med att rida så och vad man vill uppnå :)

Allt man gör på hästryggen ska i de bästa av världar vara en del av en helhet :)
 
Sv: Bredda händerna?

Det beror, som andra redan sagt, på vad syftet är och framför allt om man ens HAR ett syfte.

På en felriden häst som undandrar sig kontakt(en del Iberier eller araber tex) kan man med fördel sänka och bredda tills man ens hittar tygelkontakt. För att sen gradvis kunna börja rida dem mer normalt.

Men tror man att hästen går på tygeln av att man bara sänker och breddar får man tänka om. Normalläge för handen bör vara där man får samma linje på underarmen som tygeln har från bettet till handen. Så man kan dra en rak linje från bett till armbåge.
Rider man på ridskola har man sällan kunskap nog att utbilda hästar. Och då bör man rida på välskolade hästar som man kan hålla handen i normalläge på.
Just för att man i början måste ha den där för att hitta en bra balans i sin sits.
När man har balanserad sits kan man börja röra handen mer ur position.
 
Sv: Bredda händerna?

Håller med dig.
Fast jag undrar hur många ridskolor som har välutbildade hästar som är så väl underhållsridna av kunniga ryttare att de fungerar på det sättet?

Min fördom är att ridskolorna oftast har ett gäng snälla hästar som ställer upp på det mesta men som gärna smiter undan "ärligt" arbete och följer ridlärarens instruktioner om gångart.

Men det är som sagt en fördom, och jag hör gärna att jag har fel!

Jag tycker också att låga, breda händer kan vara funktionellt i vissa sammanhang.
Din beskrivning av den räta linjen genom tyglarna till armbågen är bra: funkar oavsett utbildningsnivå. *Häst i remontform: lägre form, lägre händer.
Häst i GP-form: högre form, högre händer.
 
Sv: Bredda händerna?

Det beror, som andra redan sagt, på vad syftet är och framför allt om man ens HAR ett syfte.

Men tror man att hästen går på tygeln av att man bara sänker och breddar får man tänka om. Normalläge för handen bör vara där man får samma linje på underarmen som tygeln har från bettet till handen. Så man kan dra en rak linje från bett till armbåge.
Rider man på ridskola har man sällan kunskap nog att utbilda hästar. Och då bör man rida på välskolade hästar som man kan hålla handen i normalläge på.
Just för att man i början måste ha den där för att hitta en bra balans i sin sits.
När man har balanserad sits kan man börja röra handen mer ur position.

håller med!

Det tar ungefär dubbelt så lång tid att träna bort en vana som att träna in den.. värt att tänka på när man håller på att lära sig något nytt.

TS, här är en bra video om kontakt och handställning - http://youtu.be/w-MEsdOTisc
 
Sv: Bredda händerna?

Buren hand ca en handsbredd ovanför manke/framvalv. Lite beroende på vilken form hästen rids i också. Ibland kan man bredda eller anpassa handen på annat vis men man går tillbaks till utgångsläget igen. Jag känner inte igen ridskola-låga händer från min ridklubb, men det kan väl variera stort antar jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 205
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp