bränslesnål billig bil sökes!

QuickStar

Trådstartare
Då skatten höjdes med 60% vid årsskiftet och försäkringsbolaget passade på att höja försäkringen några tusenlappar blev min älskade pick up väldigt dyr för fattiga studerande jag.. dessutom är ju dieseln hutlöst dyr också..

Så nu ska älsklingen säljas och en annan bil inhandlas

Tips önskas!

Bilen ska uppfylla följande krav:

*Billig skatt och försäkring (generellt alltså, jag vet att det beror på massa olika saker hur dyrt det blir)

*Bränslesnål

*tillräkligt med utrymme för en schäfer (bagageutrymme alltså)

*ej äldre än -00

*max 90-100 000kr

Vilka bilar passar in i dessa kriterier?

Är lite sugen på den lilla Ford Focusen, den passar bra i storlek och i både inköp och bränselåtgång men hur är den? bra/dåligt

Sv: bränslesnål billig bil sökes!

Behöver du kunna dra släp med bilen? Om du gör det så är nog inte Focus något att satsa på. Annars verkar det vara en trevlig bil det lilla jag har kört den som hyrbil.

Sök på www.bytbil.com eller www.bilweb.se t ex och välj avancerad sökning så kan du få ett hum om vad som finns på marknaden utifrån dina krav.

När det gäller försäkring så har det för min del visat sig att if är klart billigast både på min förra bil och den nya om jag har hemförsäkringen hos dem också.

Tipsar vidare. För att göra kostnadsberäkningar för olika bilmodeller, kolla bränsleförbrukning, vikter, vilka bilar som har taskig kvalitet och inte m m rekommenderas Konsumentverkets bilkalkyl www.konsumentverket.se resp. beg. bilguiden hos www.bilprovningen.se.

Håller med Immer om Corolla. Andra exempel på kanske intressanta bilar kan vara Toyota Avensis, Mazda 626, Mazda 323, Honda Civic, Nissan Primera, Saab 9-3, Citroen Xantia/Xsara, Volvo V40, Renault Laguna, Peugot 307/407, VW Golf kombi.

tycker alla Toyotor bara rostar sönder o samman. Iaf här.

Inte våra. Vi har kört Toyota sedan 1978 - fantastiska bilar med körglädje för varenda krona:D

Immer

vi kanske har ett annat "klimat" eller ngt som orsakar rosten på dom? bor mkt längre uppåt än dig. Vet förstås int ehur dom nyaste modellerna är, utan typ dom med några år på nacken. Haft massa bekanta som köpt just Toyota och alla blev riktiga rostburkar.
Men dom kanske bara hade otur :-)

(Det är ju bra att du är nöjd!)

Jag behöver egentligen inte dra nåt med bilen.. vill minnas att jag hört någonstans att den får dra runt en 1200kg så då kan jag dra min häst ändå (släpet väger en 7-800kg) och hästen runt 400kg så det är lugnt. annars lånar jag pappsen bil. :)

Tackar för tipsen!
nu har jag lite och titta på i helgen!
kom gärna med fler synpunkter

Mina föräldrar har en Ford Focus (-04). Jag vet inte hur den är med skatt och försäkring, men att köra är den mycket bra. Har inte kört ngr längre sträckor, men den känns som man kan köra MÅNGA mil i den. Sen tycer jag att den är snygg också:)

Den får dra 1250 (tror jag det var), körde min lilla häst som inte väger/vägde mer än 200 kg (gissar) och det fungerade bra.

Förädrarna har två tollare och de får plats där bak, fast bagageutrymmet ser större ut än vad det är.

Liknande trådar

Äldre Efter att ha kört runt i en svindyr Volvo 760 har jag insett att min ekonomi inte gillar dyra Volvos:p Så nu spanar jag efter tips och...
Svar
8
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka