Bränning av överben?

ufot

Trådstartare
Jag har kommit över lite gamla hästböcker, bland annat Timurlenk Ökenstormens son skriven av Logan Forster, som kom ut första gången på svenska 1962. Kan vara skriven tidigare.

Boken handlar kortfattat om galopphästar och på sidan 216 finns det berättad att en av hästarna, Timurlenk, får ett överben på grund av överansträngning. Detta bränns bort.

Skälva bränningen gick till så att benet först rakades. Sedan sprutades novocain in i benet med hjälp av en stor spruta. Sedan följde själva bränningen vilket gjordes med en elektrisk nål som ridade små tätsittande hål i huden. Enligt författaren luktade det starkt av brännt kött. Efter behandlingen smörjs benen med tjock salva som inom 24 h framkallar en massa smärtsamma blåsor på benen. Hästens måste den närmsta tiden stå med huvudet hårt uppbundet för att förhindra att han gnider såren med huvudet.

Bränningen gjordes för att hindra skadan att förvärras. Efter behandlingen ska hästen vila tills sårskorpan är helt läkta och ny hud och nytt hår vuxit ut. Sedan kan den sättas i arbete.

I boken berättas att 50% av fullbloden får denna behandling. Den var alltså vanligt. Behandlingen verkar dock fungera i de flesta fall. Hästen i boken tävlar och vinner efter denna behandling.

Jag har själv aldrig hört talas om bränning av överben. Googel gav inte heller några svar. Är det någon på allvetande Buke som har hört talas om metoden, om den har används i Sverige och när den slutade användas.

Författaren berättar episoden klart och rent. Den verkar både vanlig och ge ett bra resultat.

Sv: Bränning av överben?

Låter ju inte något vidare skönt :(
Har för mig att det står om bränning av senskador i min tjocka bok om travets historia. Tror det är någon bild på någon känd häst som läggs omkull inför detta.

Själv har jag bara varit med om att man fryser aktiva överben med flytande kväve. Det var i mitten på 2000-talet.

Nej skönt kan det inte ha varit :crazy:

Mig veterligt är det inte tillåtet idag. Boken utspelas i USA och är skönlittetatur vilket leder till att man inte kan veta vad som är sant och vad som är påhitt. Men siffran 50% av galoppörerna låter för mycket för att vara rent påhitt.

Bränningen gjordes på en aktiv skada då häsen bränndes direkt efter loppet.

Jag tycker personligen att frågan är intressant. Hur har man behandlat senskador över tid? Hur hjälpte bränning? Biverkningar?

Idag har man som tur är gått ifrån de mer smärtsamma metoderna.

Idag sprutar man hästar i tid och otid, vad gör man imorgon?

Det är en blistring som inte är tillåten i Sverige längre, men jag tror att det förekom så sent som på 70-talet. Jag har sett bilder i Min Häst när jag var barn.

Boken handlar kortfattat om galopphästar och på sidan 216 finns det berättad att en av hästarna, Timurlenk, får ett överben på grund av överansträngning. Detta bränns bort.

Ännu mera kortfattat så betyder en överansträngning att belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning och för att inte en fraktur ska ske över det överbelastade området så är kroppens naturliga försvar till att "stärka det redan försvagade området beroende på tidigare överbelastning" en ökad förbenings process.

Låter ju som jättevettigt att försköra ngt som hästen naturligt försöker "reparera" enbart beroende på brister från människans hästvård.

Om du vill kan jag spinna vidare och förklara hur man för dagen med hjälp av alkohol framgångsrikt nervsnittar hästar som och har blivit överansträngda.

Problemet med den här typen av "behandlingar" är att det "bara" sitter i max ett år sedan börjar hästen uppvisa hälta så då får man göra om behandlingen och köra vidare i ett år till.

Förstår du vad det är jag långt inne försöker förmedla??

Utred först och behandla sedan i stället för att börja med att åtgärda det secundära som är främst det vanligt förekommande främst synliga
och enbart leder till "quick fix"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka