brännässlor, hur farliga för hundar är de?

B

Buppisen

Min lille 12-veckorsplutt var ute i högt gräs igår i mörkret. Där finns en del brännässlor men eftersom han härjar som en tok (älskar gräs!) så kan jag omöjligt hindra honom från att plöja igenom dem också. Idag har han lite blåsliknande utslag vid mungipan och i "ljumskarna" (heter det ljumskar på hundar?) som jag förmodar kommer från närkontakt med nässlorna. Han har varit lite slö idag också.

Min fråga är alltså; Hur pass farligt är det med brännässlor för en valp respektive vuxen hund? Hur gör ni i närheten av nässlor?

Sv: brännässlor, hur farliga för hundar är de?

Mina vuxna har aldrig överhuvetaget regagerat på nässlor, men det finns säkert hundar som kan vara alergiska mot det.

Min unghund kunde som liten valp få utslag på magen mm av att ligga på gräsmattan, men får inte det nu längre. Kanske ska du försöka undvika nässlor med valpen din. De har ju rätt tunn hud som små.

Har alltid haft gott om brännässlor (utan att skryta), mina hundar, både valpar och vuxna har lekt där de funnits. Aldrig nånsin varit några problem, tror att de lär sig snabbt att det känns otäckt när de bränner nosen. Däremot är jag varit mer rädd att de skulle blivit huggormsbitna eller getingstuckna i nosen.

Min lille 12-veckorsplutt var ute i högt gräs igår i mörkret. Där finns en del brännässlor men eftersom han härjar som en tok (älskar gräs!) så kan jag omöjligt hindra honom från att plöja igenom dem också. Idag har han lite blåsliknande utslag vid mungipan och i "ljumskarna" (heter det ljumskar på hundar?) som jag förmodar kommer från närkontakt med nässlorna. Han har varit lite slö idag också.

Min fråga är alltså; Hur pass farligt är det med brännässlor för en valp respektive vuxen hund? Hur gör ni i närheten av nässlor?

Vad jag har kunnat se på min lilla tik så reagerar hon inte värre på brännässlor än vad jag gör. Hon trillade ner bland nässlor som yngre vid ett tillfälle och såg lätt besvärad ut, men snart var hon som vanligt igen.

Min nakenhund har dragit race genom brännässelsnår ett par ggr, första gången fick hon ingen reaktion alls på huden, andra gången och gångerna därefter har hon fått lite blåsor men det såg ut att vara betydligt mindre blåsor än vad det "borde" ha varit om man tänker på brännässlornas storlek och mängd. Hon har dock aldrig blivit allmänpåverkad av att ha sprungit genom nässlor eller stuckit nosen i brännässelsnår så jag tvivlar på att det är farligt om man inte har en superkänslig hund.

Min knäpphund pinkar ibland alldeles intill mot nässlorna (och stickiga buskar, rosor mm), tycker att han borde tycka att det är otrevligt att ha sånt nära kulorna. Men icke, han reagerar inte ens. *matte skakar på huvudet*

Fast å andra sidan ligger ju vovven ibland på rygg utomhus på gräsmattan med benen alldeles utfläkta - tänk om det kommer en jaktpippi.:eek::D
Han ligger även så här ute:
IMG_4506.jpg

Sorry för utvikningen av både ämne och hund.:o:D (kunde inte låta bli)

ahhh vilken goding! :)

Cilas blåsor är borta nu. Säger som så många andra, med tanke på nässlornas antal borde de ha varit många fler!

Så det är nog ingen fara, men man blir ju orolig ändå, hönsmamma som man är.

Jag har också funderat på detta då mitt hjärta ofta ränner iväg genom brännässlorna när vi är ute och vandrar.
Hon brukar bli lite flammig på magen och insidan av bakbenen men annars inget mer (:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka