Bråkig med grimman

D

Doxa

Min sköthäst står i spilta, så när man ska borsta hans huvud eller tränsa så måste man ta grimman runt halsen. Grejen är den att han är rädd om sitt huvud och i det vad jag kallar "kritiska" ögonblicken man tagit fram grimman över öronen för att ta nosremmen under mulen kastar upp huvudet och har man otur tappar man honom och jag vill inte veta vad som händer om man blir rädd för stalldörren (då kastar han sig bakåt och försöker ge tryck mot hakarna, det funkade nämligen med panikhakarna förut, har bytt nu)
Jag själv tycker att ta av / på grimma är läskigt utan att hästen bråkar. Har ni några knep hur man ska göra för att göra processen säkrare eller kanske få honom att sluta? Ta tag i pannluggen är meningslöst, han kastar upp huvudet ändå och man har ingen kontroll, känns det som, likaså att ta handen över nosryggen, man tappar taget om hästen vill.

Sv: Bråkig med grimman

Knäpp upp grimman i nackremmen istället för att dra den över öronen. Alternativt byt ut grimman mot halsrem, brukar vara det bästa när en häst ska stå i spilta.

det är också ett problem, han har inget spänne utan någon konstig grej som inte är lätt att få upp / ihop. Men tack ändå, jag får göra det sålänge :)

Våran häst var rädd om skallen när vi fick henne, slänge med skallen när man skulle ta fast henne i grimman, detsamma gällde med tränsnigen och att lägga grimman över skallen (står också i spilta). Vi började att klappa och smeka henne på halsen för att sedan sucssesivt gå längre, när hon vände bort huvudet slutade vi osv. Vi gjorde de endast korta stunder, även när vi kom till själva huvudet och öronen.
Har funkat jätte bra för oss och vi får stoppa in bomull i öronen och hålla om hennes huvud och klappa hur mycket vi vill!

38bc23fcd355b34595db88e7abed9b05_414_640.jpg

27d101f90dfc6e6e561e4716e9d6e95d_448_640.jpg

det är också ett problem, han har inget spänne utan någon konstig grej som inte är lätt att få upp / ihop. Men tack ändå, jag får göra det sålänge

Men det finns ju mängder av grimmor som har "vanliga" spännen som är lätta att öppna, och de behöver inte kosta skjortan heller...

Prata med personalen i stallet om problemet, och fråga om hästen inte kan få en annan grimma.

Hade en grimma under när jag övade på att fånga en häst i hagen som var bråkig (han var ouppfostrad, inte rädd) när man skulle ta på grimman. Då kunde man hålla i den o "styra upp" hans stökande utan att tappa honom.

Dsv förutom att du måste träna massor på att smeka hästen överallt runt huvud o öron så kan du även träna att ta på och av grimman med en grimma som han redan sitter fast i så slipper du risken att han kommer lös.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·
Hästhantering Hej, jag har sedan 4 månader tillbaka en foderhäst. När jag hämtade honom var han en aning huvudskygg, om något kom plötsligt mot...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: skuggi
·
V
Träning Jag har köpt mig en ettårig islandsvalack som är hur go och glad som helst! Dock så är han jätte om överdelen av huvudet. Jag får klia...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Thora
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka