D
Doxa
Min sköthäst står i spilta, så när man ska borsta hans huvud eller tränsa så måste man ta grimman runt halsen. Grejen är den att han är rädd om sitt huvud och i det vad jag kallar "kritiska" ögonblicken man tagit fram grimman över öronen för att ta nosremmen under mulen kastar upp huvudet och har man otur tappar man honom och jag vill inte veta vad som händer om man blir rädd för stalldörren (då kastar han sig bakåt och försöker ge tryck mot hakarna, det funkade nämligen med panikhakarna förut, har bytt nu)
Jag själv tycker att ta av / på grimma är läskigt utan att hästen bråkar. Har ni några knep hur man ska göra för att göra processen säkrare eller kanske få honom att sluta? Ta tag i pannluggen är meningslöst, han kastar upp huvudet ändå och man har ingen kontroll, känns det som, likaså att ta handen över nosryggen, man tappar taget om hästen vill.
Jag själv tycker att ta av / på grimma är läskigt utan att hästen bråkar. Har ni några knep hur man ska göra för att göra processen säkrare eller kanske få honom att sluta? Ta tag i pannluggen är meningslöst, han kastar upp huvudet ändå och man har ingen kontroll, känns det som, likaså att ta handen över nosryggen, man tappar taget om hästen vill.