Skogstroll

Trådstartare
En kompis har en två årig halvblodshingst som har ett bråck efter navelsträngen ca 10 cm långt och ca 5 cm djupt eller en aningen mer.Hade planerat att operera detta till hösten när han ändå ska kastreras.Men igår upptäcktes det att bråcket har blivit dubbelt så stort.Veterinären säger att "nätet" har ramlat ner(bukhinnan),men inte tarmarna. De har i nuläget inte bestämt om de ska ta bråcket nu eller väntas tills hösten pga infektionsrisken.Någon som har erfarenhet av liknande bråck? Hur bråttom är det?Vad är riskerna?

Sv: Bråck

Om tarmarna ramlar ner är det nog stor risk för tarmvred coh kolik. Å andra sidan är det ju sämsta tiden för operation just nu när vi snart går in i rötmånaden. Har ni pratat med den kliniken som ska utföra operationen?

Har haft en hästveterinär hemma som spenderar sin semester i närheten,min kompis skulle kontakta kliniken,det var det senaste jag hörde.Personligen känner jag lite olust,jag hade nog velat få det gjort tror jag,men visst finns det risker med rötmånaden..Fy vad jobbigt.

Jag har en unghäst opererad för navelbråck. Operationen var bokad i januari, då hon var sju månader. En vecka innan slutade hon att äta upp sitt kraftfoder, åt betydligt mindre hö och blev väldigt stillsam. Ingen feber eller andra symptom. Då tyckte kliniken att jag kunde komma akut istället eftersom jag hade över 30 mil ville jag inte riskera att åka så långt med en dålig häst.

På kliniken ultraljudades själva bråket och enligt veterinären hade inte tarmarna åkt ner men hon blev opererad dagen efter och allt gick bra.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan vi flyttade till gården för två år sedan har vi haft en vildkatt som strukit omkring och ätit mat som jag lägger till...
Svar
3
· Visningar
7 281
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18