Sv: Brabant.

I boken "Den svenska varmblodshästens historia under 200m år" av Kurt Graaf kan man läsa följande om Brabant " Det ställdes stora förhoppningar på den exteriört välbyggda Brabant 448, som gjorde bra ifrån sig i dressyr. Hingsten användes därför mycket i avel och efterlämnade 12 söner och 163 döttrar. Tyvärr visade han sig bli en stor besvikelse i avel. Avkomman fick mycket låga index vid kvalitetsbedömningen, 34 för hoppning och 71 för gångarter."

Min erfarenhet är två valacker som jag har ridit, den ena e.Brabant-Sombrero, en högställd typ av häst som var mycket snygg och han gick bra i dressyr hemma, läraktig och försökte alltid göra sitt bästa, snäll, kunde lämnas på stallplanen på en plats och stod kvar där tills man sa åt honom att han fick gå, lite som en stor hund, mycket tittig att rida speciellt på nya ställen, trivdes bäst med att ridas hemma i paddocken. På tävlingar i fick han oftast nerdrag och kommentarer om att han var spänd, vilket han alltid var på bortaplan, han "kröp" ofta längs mer dressyrstaketet. Hoppade även bra teknikmässigt, men var för feg och ville helst kolla hindren minst en gång innan han hoppade.

Den andra valacken var en ridskolehäst e. Brabant-okänd var superbusig tills han var ca 10 år och slängde ofta av, han såg många spöken, inte så högställd och lite tuffare än den första Brabanthästen och bra steg. Hoppade när han själv ville och brallade ofta av ryttaren efter hindren.

Jodå, men samtidigt så har han ju lämnat många avkommor som gått på export och varit framgångsrika. Lite lustigt blir det när folk säger att de skulle välja bort en häst med Brabant i stammen, då väljer de bort bl a Bernstein, Ravell och Vivaldi, skit alltihopa? :angel:

Sv: Re: Brabant.

ecssory skrev:
Det finns ytterligare några få hingstar där jag tycker mig att sett en mental dålig förärvning (eller större krav på hästägaren pga mer krävande häst om man så vill) jag inte vill ha i stammen men kan accpetera om de ligger i tredje led eller längre bak och det är Chapman - som gett mentalt väldig ojämna avkommor där jag själv tycker att Chapman-fullblod ger mentalt sämst resultat.

Har bara träffat på trevliga, sammarbetsvilliga och sociala Chapman avkommor...

De hästar du nämnde tycker jag är fina dressyrhästar.
Det kanske är så att Brabant är bättre att ha lite längre bak i stammen jämfört med 1:a ledet. Detta grundar jag på uttalandet i Kurt Graafs bok och mina egna erfarenheter av de som haft Brabant som far. Om han nedärvde mycket tittighet så blev det kanske bättre när hans blod har blandats upp lite.
Som jag skrev innan så hade t ex båda de Brabantavkommor jag känner till mycket fina gångarter, den finaste hade 8-9 mässiga gångarter då han visade på kvaliteten, men som sagt så blev han aldrig någon bra tävlingshäst pga sina nerver. Flera duktiga dressyrryttare var intresserade av honom, men han blev ej såld då han ofta visade sina nerver när de provred honom.
Jag har ej koll på hur det har gått för de avkommor e. Brabant som exporterades till USA, vet att det var en hel del, men om de köpte snygga hästar med bra gång som visade sig vara för tittiga för att bli tävlingshästar vet jag ej.

Hänvisar till Cat_and_rats tidigare inlägg här i tråden.
Många av Brabants bästa avkommor gick på export (som många dressyrförvärvares avkommor gjorde förr), så det var de sämre som blev kvar här.
Bl a hade Brabant hade hingstarna Bacardi och Bagathell samt Zetello i svår dressyr i Tyskland och hingstarna Brando och Temptation i svår dressyr i USA.

Då kanske det hade sett annorlunda ut för Brabant om de godbitarna hade stannat kvar här, om det nu var så att de bästa försvann. Har de avkommorna i sin tur använts i avel och i sådana fall hur har förärvningen varit?
Alternativt att hans avkommor inte passade vår typ av ridning så att det inte fanns ryttare här som kunde plocka fram det som egentligen fanns i dem, men detta är bara mina spekulationer ( med risk för att bli anklaga för att svenskarna red sämre än andra, vilket jag inte menade).
Nu är nog uppfattningen om Brabant i stort i Sverige det som många här har skrivit, att han var känd för att lämna tittiga och ganska fega hästar temperamentsmässigt. Det är i alla fall min erfarenhet då Brabant har kommit på tal med folk som har varit i halvblodsaveln en längre tid.

Det är min erfarenhet med, och jag har haft svårt att sälja en avkomma efter mitt Brabant sto just pga det.

Trots att han var otroligt begåvad.
Idag, är det kul med facit i hand, när han har vinster i 130 hoppningar.

Jag har ridit en del avkommor till honom iom att jag själv haft ett fint sto efter honom, och jag lärde mig ganska snabbt att inte berätta för tränare om hennes stam ,eller min dressyrvalacks möderne förrän efteråt.
Första intrycken har alltid varit extremt positiva, med superlativ om ridbarhet och med mitt gamla sto fick jag för mig att börja med fälttävlan när hon var 15 år.
Första gången vi åkte på en träning var för en svårtklasstränare/ryttare och en msv fälttävlansbana.

Hon hoppade allt klockrent, och fick gå som förhäst för dem som inte vågade ta gravar/vatten och bankar.

Men visst nedärvde han en känslighet och tillsammans medvissa blodskombinationer blev det säkert inte så lyckat.

Vi har sett det förr, vi har tillförskansat olika hingast olika egenskaper, och vi gör det än idag.....

Tja, mimus kan nog inte hålla med med tanke på att hon faktiskt klått Cortez i hoppning en gång med ett Brabantsto. Min egen pålla hoppade jag stenmurar, stockar, diken, parksoffor, picnicbord och till och med en vattenrutschkana för att ta upp några hinder som många vägrat på. Visst kunde hon vara tittig, men feg med dåligt temperament skulle jag aldrig skriva under på. ;) En liten häst med stort hjärta, gjorde allt jag bad om som inte översteg hennes förmåga. Jag vet även de som sysslat med avel en längre tid som har uppfattningen om Brabant att han var en bra typförbättrare och klart underskattad i aveln.

Alla blir saliga på sin tro, själv skulle jag aldrig nobba en häst pga att den har Brabant i stammen. Är det inte Jarrah som har ett avelssto som lämnat bra, "trots" Brabant i 2:a led om jag inte missminner mig? :angel:

Jo, det finns alltid undantag som bekräftar regler.
Jag var faktiskt som spekulant och tittade på en 2-åring en gång efter en hingst jag gillar. Uppfödarna ville prata mycket om hingsten, men inte så mycket om stoets stam. Stoet var e. Karlsdal som är e. Brabant. Hästen uppförde sig precis som den ena Brabanthästen jag då red, dvs var rädd för sin egen skugga, han hade dock mycket fina gångarter, men jag köpte honom inte pga jag visste hur mycket jobb som krävdes. När jag försökte prata om stoets stam och att det nog var Brabant som visade sig i temperamentet ville de ej alls prata om Brabant eller knappt säga att han fanns i stammen, så det var alltså ingen hingst de framhöll ( ganska kända uppfödare). Därmed inte sagt att jag väljer bort en häst med Brabantblod utan att se den först, men jag väljer bort hästar med det temperamentet oavsett stam, och det verkar ändå som om Brabant har nedärvt tittighet och feghet till en hel del avkommor. En av mina favorit ridhästar är ett sto e. Bernstein, så jag är inte anti Brabantblod.

Mia_R skrev:
Tja, mimus kan nog inte hålla med med tanke på att hon faktiskt klått Cortez i hoppning en gång med ett Brabantsto. :

:rofl:

Och nu kom jag på en faktiskt ganska rolig anekdot om det här.
Cirkeln sluts på något sätt.

Då var det Leif Nilsson som tävlade Cortez, och det var innan han blev godkänd, eller om han hade tagits ut aveln igen, jag kommer inte ihåg hela historien.

Men faktum var att när jag hade den avkomman till salu, som jag nämde ovan, så var det en man som ringde och ville köpa honom, och han skulle ha Leif Nilsson som ryttare.

:rofl:

Jag tycker det är jätteskoj, borde nog ha betäckt henne med Cortez...synd att man var så ung och fattig på den tiden, annars hade jag tagit föl på henne varje år efter den sista hon fick.

Jag har ridit en häst som är efter Braban.t. Han är nog den mest väluppfostrade häst jag känner och det är nog därför han är så himla snäll. Hade han inte varit så väluppfostrad hade han inte varit fullt så lätt att handskas med. Han är väldigt tittig och är jätterädd för saker som fladdrar eller liksom "sticker ut". Speciellt när det blåser. Han är jättetung att rida men väldigt välriden. Han blir jättehet när det är dags för hoppning och hoppar också väldigt bra. Man kan väl säga att han hoppar i alla lägen. För övrigt så är han lite inåttåad och lite halvklumpig ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju Brabant som morfar till mitt äldre sto och logiskt nog som mormorsfar till min yngre.
Den äldre är mycket trevlig ridmässigt men kan vara lite stoig när man sadlar o sådär då hon ogillar saker som dras åt runt kroppen. Hon är klok, lite för intelligent för sitt eget bästa ;) och säker att ha och göra med. Lätt att hantera men har en del egna åsikter om saker och ting.

Dottern då, 4 år gammal med Brabant dubbelt på båda sidor (e. Bayron) är som en ängel att ha och göra med i de flesta fall. En del temperament där med, energi och arbetsvilja, mycket motor med väldigt bra ridbarhet.

Jag skulle absolut inte tro att det nedärvts något dåligt från Brabant till dessa två individer, tvärtom har de det temperament som krävs för att användas till saker som fälttävlan t.ex. då de inte är tittiga, stora hjärtan, modiga, litar på ryttaren till 100% etc.

Jag har ju Brabant som morfar till mitt äldre sto och logiskt nog som mormorsfar till min yngre.
Den äldre är mycket trevlig ridmässigt men kan vara lite stoig när man sadlar o sådär då hon ogillar saker som dras åt runt kroppen. Hon är klok, lite för intelligent för sitt eget bästa ;) och säker att ha och göra med. Lätt att hantera men har en del egna åsikter om saker och ting.

Där beskrev du precis mitt sto, som har B. i tredje led! Henne lurar man inte, hon är bra slug, snäll i nästan all hantering men lite lat. Har en sjukt bra balans och smidighet - hon är som en apa! Ganska snygg att se på, ädel, lättsam.

Avskyr: insekter, att bli blöt och åka transport.
Älskar: Bli kliad på insektsbett, få bestämma över andra hästar och äta fibergi.

Jag red en Brabant avkomma i början av 80 talet ( 81 el 82), hon var vrång och knepig.
Red för en tränare som fråga vad det var för stam på hästen, Brabant sa jag..... De är lika allihop efter den hingsten sa han.
Tror hon stog i det stallet jag jobbade i för inridning, undrar vad som hände henne sen. hon hette April och var nog född kring 77-78.

Brabant, Asterix, D-day och Krevad är hästar jag gärna har lite längre bak i stamtavlan. Nu säger ju inte stammen allt om en individ så man bör inte helt döma bort någon på förhand men mina erfarenheter av dessa hingstar är mindre bra jämfört med andra.
Sedan kan man förstås ha tur och få fram ett guldkorn!

Jag har en häst som har Brabant i 2:a ledet o beach boy som far.

Han har tagit tid på sig att mogna mentalt och var jobbig som ung, gick ej över en bomm för det var skitfarligt, men när han blommade ut så såg vi at han var ett guldkorn. I början av sin hoppkariär så var han väldigt tittig, spänd och nervös. Det har dock försvunnit, men efter som han är en liten buse så kan lite spändhet och titthet dyka upp i bland, dock utan at påverka hans prestation inne på banan. Inga hinder är för höga eller för svåra för honom, han klipper allt och ställer upp mer än 100%. Min tränare tror mkt på honom!
Hans ridbarhet är det heller inget fel på, kan vara lite känslig i munnen men det är allt. Han reagerar blixtsnabbt för mina signaler och har ett mkt stor register i galoppen, i övrigt trevliga gångarter med ett stort pluss för hans galopp. Väldigt sammarbetsvillig och framåt (fast han i bland är lite som en "Emil i Lönneberga").
Han är ädel, högrest och kompakt herre som är väldigt smidig i sin kropp (utnjutjade det som yngre med att kasta av folk..).
Han är som en ängel i all hantering.

Kan tänka mig att vissa Brabant hästar behöver tid för att mogna och komma till sin rätt och att de passar en viss typ av ryttare.
De som inte orkar ge en häst tid på sig att mogna, de brukar ofta avfärda de som problem hästar, att de aldrig blir något, att det är slöseri med tid att lägga ner arbete på dem. Faktist några av de kommentarer vi har fått höra om våran pålle, men de folket har inte varit sena med att ta tillaka de det har sagt när de såg honom mogna och blomma upp.

Här kommer lite liv i denna tråd igen!
Jag har ett sto med Brabant som morfar. Hon är dessutom e Adept vilket många inte ens känner till och dessutom inte gillar av de som känner till honom....
Vi har iaf plac i 1.40 hoppning och hon är en alldeles underbar häst. Född med mycket bra teknik och har aldrig varit i behov av träning ens, märkligt egentligen. Hon är nog ganska unik, tror inte jag hittar en häst med en sådan inställning som denna någonsin igen. Snäll som en hund att hantera och extremt klok och godhjärtad. Väluppfostrad och lugn i sig själv, inga stofasoner överhuvudtaget. Dock ganska het att rida i just hoppningen, ridbarheten är inte topp heller men hon är inte svårriden, mest känslig egentligen men viljan och energin tar över lite ;)
Gångarterna är inte speciellt bra, lite markbundna.

Jag har 2 avkommor efter detta sto, dessa är däremot lite mer svåra mentalt tyvärr. Kräver tuff hantering periodvis och kunnig ryttare men har stor talang inom hoppningen båda två. Den ena har också riktigt bra gångarter. Fina i typen är de men den ena ngt liten. Tror dock inte att mamman lämnar smått utan att det blev så pga fel hingstval.

Hon är dräktig i år igen, denna gång med Manhattan eBurggraf på rekommendation från de som anser sig kunna sia om avkommans temperament och att Manhattan ska ge bra förädling av typ och större storlek, men som vid all avel så kan man ju aldrig veta riktigt vad det blir... vi får se nästa sommar om det blir 3:e gången gillt med en häst som ärver detta fina temperament som mamman har eller om det blir en till "mental-häst".... he he =)

Här kommer lite liv i denna tråd igen!
Jag har ett sto med Brabant som morfar. Hon är dessutom e Adept vilket många inte ens känner till och dessutom inte gillar av de som känner till honom....
=)

Ditt sto har ärvt mycket av Adepts humör och vänlighet. Många gillade honom inte pga hans huvuds utseende med den lätt konvexa nosryggen (lite lipizzanernos), men hade de vetat vad han hade "i" huvudet så hade de kanske ändrat sig.
Adeptavkommorna generellt har varit mycket trevliga och lätta att umgås med, godhjärtade men också viljestarka och ibland lite tuffa (bangar inte för nåt). Hoppar gör de allihop väldigt bra, tyvärr har få fått visa sig på banan.

Jag har haft två avkommor, en med Raff som morfar (en envis dam och ibland tjurskallig) och en med Jarramas (otroligt rar och godhjärtad, men som man får lirka fram resultat med, annars bryr hon sig inte).

(((Gissar att ditt sto ev har Belinda som mamma? I så fall så har tuffheten i ditt stos avkommor slagit igenom från mormor. Och hon var inte heller så stor, så det kan också ligga i generna. )))

Min far hade Bratin 541 i 19 år och en trevligare hingst har jag aldrig träffat.men vet också att Brabant blodet har varit svårt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 059
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?