bra uttröttande övningar utan att röra sej mycke?

U

Uddatyp

ja behöver trötta ut min häst psykiskt..så han får tänka mycket och bli trött på de sättet.
han står ju nu och får inte göra mer än skritta men han blir inte direkt trött av att skritta..

så finns de övningar som dom får tänka mycke men där dom inte ska röra sej så mycket?

Sv: bra uttröttande övningar utan att röra sej mycke?

ingen som vet nån slags tankelek till hästar? så dom verkligen får tänka..

små roliga trix kan vara skojj att lära hästen. och gissa om dom får tänka och försöka förstå vad du menar ;)

läste ett forum här om trix för några månader sedan och gick direkt ner till stallet och försökte få min herre att räcka "vacker tass". efter en kvart kunde han det :eek: blev lite paff där över att det var så enkelt :smirk:

hur lär man dom sånt? har aldrig fattat hur man gör..

är de stor risk att dom börjar göra sånt även när man inte vill de? typ som tiggarfasoner o sånt?

jag gjorde så att jag lyfte först upp hoven och belönade honom mycket och med en godsak. sen så blev det som när man krafsar hovar; hästen lyfte upp hoven lite lätt. Belöning snabbt där ;) sen tar man upp hoven, frammåt och belönar hästen när man håller upp hoven. sen kanske det bara räcker med att man petar på benet och han lyfter det. sen kan man bara peta på bogen så lyfter han benet och nu så går jag bara fram till bogen och knäpper med fingrarna :cool:

i början blev det dock att han började tigga på det viset, så fort han hörde något prassel, han skrapade med hoven och sånt. men efter ett tag lärde han sig att han enbart lyfter hoven när jag ber om det. har även lyckats med det två gånger från hästryggen :rofl:

just nu jobbar jag vidare på att han ska hålla benet högre uppe och hålla det stilla där ;)

låter kul..ska ta o testa detta imorron o se hur de går.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: EZMK
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama