Bra tyg-/canvasbur

Philosophia

Trådstartare
Jag letar efter en stabil men ändå lättransporterad tygbur till min whippet. :)

Kraven är:
- Stabil (får absolut inte rasa ihop om hunden skulle försöka bryta sig ut).
- God ventilation
- Stå emot fukt från marken
- Ihopfällbar och lättransporterad
- Prisvärd

Jag tycker att Maelson tygbur verkar bra, men 2000 kr är i saftigaste laget.

Vad rekommenderar ni för burar?

Sv: Bra tyg-/canvasbur

en stabil bur...
försöker hunden ofta bryta sig ut så river den garanterar sönder vilken textilbur somhelst! finns ju ihopfällbara gallerburar, dessutom mycket billigare än 2000, med håråd plastlåda i botten man får lägga filtar o kudde i.

Nu börjar det bli ett par år sedan och de har kanske vidare utvecklat tygburarna, men våran Eng springer spaniel kom på att dragkedjan var den svagaste länken och tog sig ut där igenom... Så har man en hund som försöker bryta sig ut så är nog en metalbur att föredra...
Men har man en hund som är nöjd med livet i en bur så är det nog inga problem, fukt från marken kan ju lätt avhjälpas med en presening om botten är dålig.

Svarar båda:

Jag har inte tänkt lämna henne i buren, så utbrottsäker behöver den inte vara. Men den får inte rasa ihop över henne om hon skulle försöka eller om hon skulle slå med frambenen mot insidan av buren.

Googlade lite och den ser ju väldigt bra ut faktiskt med medföljande regnöverdrag, "tältpinnar" och hela baletten.

Är den lätt eller tung att bära? Den känns stabil tycker du? Hur ser stommen ut? :)

mina griffoner kom på det där med dragkedjan också.... tog väl 20 sekunder innan de rymt :D å andra sidan, en säkerhetsnål genom hålen på båda "drag-flärparna" (vad i hela fridens namn heter de, tilt i huvudet just nu :) ) botade det, men jag kör på hårda burar om jag behöver någon... kanske inte så praktiskt till en whippet tyvärr.
min canvasbur är inköpt på ö&b, funkar perfekt som sovplats hemma, men jag tar inte med den på utställning igen.

Jag kikade också på Maelson innan men tyckte den minsta var för stor så sprang jag på VIPstore som finns i fler storlekar, jag gav runt 400 för den minsta, tror den allra största går på runt en 1000-lapp:

highway5_1005_530.gif

Den har ett stålrörsskelett som känns väldigt stabilt, man kan fälla ihop den och den har både bärhandtag och axelrem och remmar som håller ihop den så den stannar i hopfällt läge. Jag har kompletterat alla öppnigarna med karbinhakar men det får man nog göra på alla tygburar. Den har nät på alla sidor och "gardiner" så man kan ventilera var man känner för det.

Den ser ju också väldigt bra ut! För 79 EUR får jag en bur som min hund kan ha det lyxigt stort i. Var i Sverige hittade du den? :)

Vi har en "Lazy Bones" som har funkat väldigt bra. Dock bet Camaro hål i nätet i somras så nu behöver vi skaffa en ny..
Denna modell är utan ram men jag tycker de håller sig väldigt stabila ändå. Blir ju mkt lättare att bära på än de med ram.
Billig, tror vi gav typ 600 kr för den allra största modellen.

product_thumb.php

Den ser ju också väldigt bra ut! För 79 EUR får jag en bur som min hund kan ha det lyxigt stort i. Var i Sverige hittade du den? :)
Jag köpte den av en försäljare på utställningen i Hässleholm, så det hjälper ju inte dig så mycket ;) Såg den andra varianten(den vinröda) på utställningen på Sofiero men inte just denna.

De kanske kan skicka från Finland? Tyvärr är ju deras sida bara på Finska.

Dogman Professional har en ihopfällbar canvasbur med stabil ram/stomme, vattenavvisande insida, bärhandtag och uttagbar botten. Har två kompisar, den ena med Chinese crested och den andra med Finsk lapphund, och båda är jätte nöjda med den buren.

Vi har en "Lazy Bones" som har funkat väldigt bra.
product_thumb.php

Den såg ju luftig och trevlig ut! :) Helt klart intressant.

De kanske kan skicka från Finland? Tyvärr är ju deras sida bara på Finska.

Jag noterade att stället ligger omkring 8-9 mil från Jyväskylä där jag har släkt, så det är fortfarande ett alternativ. :)

Dogman Professional har en ihopfällbar canvasbur med stabil ram/stomme, vattenavvisande insida, bärhandtag och uttagbar botten.

Dogman var den första buren som jag tittade på. När jag googlade på den så kom det upp många klagomål på dragkedjan som tydligen lätt går sönder. Så jag vet inte. Å andra sidan kanske det är en svag länk hos alla canvasburar?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
701
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka