Bra stalltäcke

Harbor

Trådstartare
Vi har en ponny som ska få ett riktigt stalltäcke i höst, eftersom han ska klippas. Han är dock tjockpälsigare än andra mer"släthåriga" så jag borde inte köpa ett för tjockt täcke. Hur som helst, vad har ni för erfarenheter av stalltäcken? Har lite kollat på Amigo insulator, stalltäcke, och Bucas Celtic stable t.ex. Helst vill jag ha en sån variant som har slätt foder, eftersom fleece samlar hopplöst med hår som är omöjliga att tvätta.

Sv: Bra stalltäcke

Jag har också ett amigo insulator (hevy, 300g) som jag och ponny är mycket nöjda med! Kan jag verkligen rekomendera! Finns även med 150 g (?) foder.

kl

Visserligen har Celtic Stable fleece på insidan men iom att du kan lägga det direkt på en blöt häst tycker jag att det vida överstiger Amigo Insulators kvaliteter. Jag rider ofta på kvällarna och har inte tid att vänta på att hästen ska torka innan jag kan lägga på stalltäcket. Det är dyrare men värt vartenda öre tycker jag, om hästen passar i Bucas då förstås.

Hur tjockt är Bucas täcket? Är skillnaden mellan dessa två täcken att Amigo täcket blir vått och kallt om hästen är våt?
Jag tror att vårt stall har nån princip att de bara lägger på/av ETT täcke. Det innebär väl kanske då att utetäcket då ska läggas på (och av) innetäcket. (då när personalen för ut hästarna för utevistelse)
Eller så har jag missuppfattat vad de menar.
Men OM det är så, så kanske man hellre då har två tunnare täcken så att de fungerar ihop?

Celtic Stable Medium har 200g fyllning.

Amigotäcket skulle inte jag lägga på en blöt häst även om det är ett bra täcke annars. 200g är ju inte jättetjockt, man kan ju alltid lägga ett tunnare yttertäcke på.

Har köpt ett amigo insulator 150 g men inte provat det, dock varit nöjd med amigo utetäcket. Insulator verkar många var nöjda med och det har ett mkt glansigt innerfoder vilket ska motverka bogskav och "polera" pälsen. Jag gillar inte täcken som är sträva på insidan, mao alla som inte är nylon eller ev bomullsfodrade eftersom jag tycker att pälsen blir lite ruggad, tex går fleecefodrade täcken fetbort.

Celtic Stable Medium har 200g fyllning.

Amigotäcket skulle inte jag lägga på en blöt häst även om det är ett bra täcke annars. 200g är ju inte jättetjockt, man kan ju alltid lägga ett tunnare yttertäcke på.

200g med fleece foder blir ju betydligt varmare än 150g med nyloninsida. fleece brukar många räkna som ca 100g å då blir bucas:et som ett 300g Amigo insulator.

Det är möjligt men Celtic Stable andas som tusan. Vi är två som har det där jag står och ingen av våra hästar har stått och blivit svettiga även om andra hästar haft tunnare täcken.

Sedan kan jag också föredra nyloninsida men Bucastäckets egenskaper är helt enkelt så oerhört mycket bättre för mina behov. Ville bara tipsa om det eftersom det är fler än jag som rider på kvällarna och behöver ett stalltäcke man kan lägga på en blöt häst.

Jaha, oj, då, det tycks bli ett svårt val det här nu.
Om hästen är svettig, lite våt efter snö eller regn, så kan man alltså INTE lägga på Amigotäcket?? Varför?

kan och kan, men jag hade nog lagt ett svettäcke inunder om hästen är mkt fuktig eller blöt. Det andas ju naturligtvis också men det har ju inte förmågan att fukten leds direkt bort från täckets undersida. Amigo-innetäckena är ju inte fasansfullt dyra, ca 500 kr så personligen hade jag testat det i första hand. De är dessutom väldigt smidiga att tvätta.

Ja allt har för och nackdelar. Jag vet hur mycket jag uppskattade vårt Rhinotäcke förra året, med tvätten...

Det är möjligt men Celtic Stable andas som tusan. Vi är två som har det där jag står och ingen av våra hästar har stått och blivit svettiga även om andra hästar haft tunnare täcken.

Sedan kan jag också föredra nyloninsida men Bucastäckets egenskaper är helt enkelt så oerhört mycket bättre för mina behov. Ville bara tipsa om det eftersom det är fler än jag som rider på kvällarna och behöver ett stalltäcke man kan lägga på en blöt häst.

Jag menade inte som kritik mot att du använder bucas:p

Jag menade bara att tjockleken 200g med funktions/fleecefoder blir samma som Amigo 150g med ett fleece under. Sen kan det vara så att de andas bra, eller att både din och den andres häst kunde vid de temperaturerna ha tjockare täcke utan att vara varmare under.

Givetvis är det bra att de finns för att möta marknadens behov. Men 200g med nyloninsida är tunnare än 200g med fleeceinsida:idea:

Jaha, oj, då, det tycks bli ett svårt val det här nu.
Om hästen är svettig, lite våt efter snö eller regn, så kan man alltså INTE lägga på Amigotäcket?? Varför?

Av samma anledning som du inte kan sätta på dig kläderna utan att torka dig efter dusch. Sätter du kläderna direkt på kroppen blöter kroppen ner kläderna, vilket gör att de blöta kläderna kyler ner kroppen och du fryser.

Andasfunktionen betyder att täcket släpper igenom den fukten som finns i kroppsvärmen hästen släpper ifrån sig, inte att täcket skulle torka/transportera bort svett/vatten från hästens päls.

Svett/funktionstäcken är gjorda för att suga upp fukten och torka hästen.

Har nu talat med vår stallmästare och hon skulle själv köpa ett Bucas Celtic LIGHT täcke till sin egen häst. Hon betonade att det är viktigt att det andas och inte är för tjockt. Dessutom kan man när det är rejält kallt, slänga på ett utetäcke ännu på. Så nu har jag beställt ett sådant. Köpte årets nya modell med nylonfodrad front och EN knäpprem.

Jaha, nu e han klippt och har sitt Bucas täcke på. Men vad ska vi ha för UTEtäcke ovanpå nu då? Personalen tar ju bara på och av ETT täcke. Så Bucasen får sitta på hela tiden och ovanpå kommer ett lättare för utebruk. Tips tack!

Två tunnare täcken som fungerar ihop tycker jag är bäst, då får man nämligen in stalltäcket i tvättmaskinen... Och så har man två likadana stalltäcken och så kan man tvätta dem när de blir smutsiga på insidan så slipper man skav på hästen. (ett på hästen ett i tvätten)

Jag gillar amigo insulator då de är blanka på både in och utsidan.

Jag gillar Mark Todd och Hansbos Event-täcken bäst faktiskt! Ligger bra, ställbara och allt. Dessutom i tjockare material och ser fräschare/snyggare ut längre än ex insulatortäckena.

Amigo är totalt värdelösa, så tunnt yttertyg som inte tål ngt öht. Nej, ren skit!

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har en "rygghäst" som lätt blir spänd om han blir kall om ryggen. Att han är extremt varm och helst skulle leva helt utan...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Ace
·
Kropp & Själ :( Det är alldeles livlöst, glanslöst och bara allmänt hemskt. Ser och känns allmänt stripigt och otvättat hela tiden, även när det är...
Svar
14
· Visningar
2 145
Senast: Monkie
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 054
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka