Bra pendlarbil?

Jeps

Trådstartare
Jag kommer eventuellt att byta jobb och det innebär pendling på 8 mil tor. Då är inte min X-trail längre ett bra alternativ utan en mindre dieslbil skulle nog vara bättre. ;)
Jag har tittat runt lite grann och fastnat för en Kia Cee´d och en Hyndai i30. Kian är en -08 och Hynaien är en -10. Bägge har gått under 10k och kostar runt 100k.
Vad har ni för erfarenheter av dessa bilar? Andra förslag? Min krav är diesel, kombi så hundarna kan åka med och att den ska kunna dra 1400 på B-kort. Pris runt 100k.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jag kör 20mil om dagen och då oftast Citroën c4 grand picasso. Jag snittar på under 0.6l/mil. Den får dra 1500 med BE.

Men våran är ett måndagsex och jag skulle aldrig köpa en till. Kör hellre v70'n som är en bensinare, den blir billigare totalt sett ändå... (Och jag drar 1800 med den).
 
Sv: Bra pendlarbil?

Golfkombi? Jag är löjligt nöjd med min (har dock inte kombin, eftersom jag promt ville ha både 4wd och 140 hk och inte orkade läsa mer bilannonser), skatten ligger på ~3600, vilket jag tycker är helt ok. Har nyligen bytt jobb och kör nu 96 km kortare per arbetsdag :bump:, men har inte en tanke på att göra mig av med min dieselgolf.

/AA
 
Sv: Bra pendlarbil?

Vi är jättenöjda med i30, har den lite större kombin - CWD? Heter den så? - och den är toppen. Köptes efter den gått som demobil som gått 500km för fyra år sedan och nu har den gått drygt 10 000 och har inte krånglat en gång. Verkstad enbart på vanlig service. MEN, den har varit inne på omlackering fyra gånger pga rost på t ex bakluckan och framdörr. Kompisens två år gamla Kia Ceed, samma där. Funkar bra men rostar.

i30n drar max 0,55l/mil i vardaglig körning, mycket korta sträckor t o r till sambons jobb, knappt en mil enkel resa. När jag har den till mitt jobb ett par dagar dit det är något längre sjunker förbrukningen till ca 0,45. Drar ungefär 0,6-0,65 när man drar hästtransporten.

På jobbet har vi både Golfkombi och Polo, årsmodell -11 och -12. Golfen är helt underbar, stadig och rejäl. Drar 0,65l cirka trots att den går som hemtjänstbil och idiotkörs. Polon är också snål men slö, och den får nog inte dra så mycket?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra pendlarbil?

Varför då? Brytpunkten ligger på ca 1000 mil/år för de flesta dieslar och även min som får dra 1490 på vanligt B har en förbrukning på ca 0.55/mil utan snålkörning.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Ska man ha en dieselbil. bör den vara lastbilsreggad för att vara något positivt

Varför det? På de moderna dieselbilarna är skatten lika låg om inte lägre än en bensinare.

TS: jag har en Renault Megane kombi, väldigt trevlig bil för en relativt liten peng. Bra plats både i baksäte och i bakluckan. Men jag är osäker på dragvikten på de nya, min (07:a) får dra 1350 kg. Förbrukar runt 0,55.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Ska man ha en dieselbil. bör den vara lastbilsreggad för att vara något positivt

Jag säger också varför det? I30n som jag tittat på är skattebefriad 2,5 år till och har sen en skatt på 1200/år. På Kian ligger skatten på 1600/år. Billigare än min bensinare som jag har idag.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Kikat vidare. Opel Astra ligger också bra i pris. Nån som har erfarenhet av den?
Golfen kan ju vara trevlig, men hur ligger den i dragvikt?
Har även tittat på Toyota Avensis, Audi A3 och VolvoV50, men dessa hamnar på miltal uppemot 20k för det priset jag vill lägga.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Det kan ju vara värt att kolla pris på byte av partikelfilter, ifall du skulle ha oturen att behöva byta det. På i30 kostar det ganska mycket har jag för mig, har precis gått igenom samma procedur nämligen, fast jag hade inte dragvikten som ett krav eftersom vi har 2 bilar;)

Jag är inte jätteförtjust i Kia, men jag tror det är en fördom från min sida. Vi har en Ceed på jobbet som jag kört en del långturer med, men jag tycker min Renault går bättre faktiskt. Men det bästa är ju att provköra och jämföra, helt klart. Det har ju ändå lite betydelse hur man sitter tex när man ska köra så långt. Jag kör 20 mil per dag med min bil, tycker jag sitter bra och har sikt åt alla håll, men min sambo som är 2 dm längre än mig tycker han sitter mycket, mycket bättre i vår V50. Och på tal om det kan ju V50 också vara ett bra alternativ!
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jo absolut att provkörning är ett måste!
Jag har tittat på V50 också, kan vara ett intressant alternativ, bara det att för de pengar jag tänkte lägga så blir det så många mil på bilen. Kan det löna sig att köpa en volvo som gått 20-25000 mil motför en korean som gått 10k?

I och för sig så hade min subaru gått 37000 mil när jag sålde den i höstas. ;)
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jag tror väl att Kian ändå är en bra bil, men jag vet inte hur länge de går. Det du ska tänka på med V50 är att inte köpa en 04-05, tydligen hade de problem med dieselmotorerna då. Iofs är väl de felande åtgärdade på garanti, men det kan vara värt att veta. Annars är det en skön bil (vi har en bensinare) som jag tycker ger mycket körglädje, vi gillar vår skarpt även om vi nog ska försöka byta till nåt annat vad det lider.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jag kör en Citroën C5.
En 08:a diesel 2l. Samma motor som sitter i Volvo V70

Jag ÄLSKAR den!
Den är bekväm, går tyst, drar lite och har en supertrevlig kvallitetskänsla.

Var ganska nervös inför att köpa en cittra, men än så länge kan jag bara säga possitiva saker... och så ligger dom bra i pris om man jämför med andra liknande bilar.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Delvis kl
Mammas Kia (visserligen en Carens -06) står på verkstad för byten av slitagedelar KONSTANT när den körs mycket. Helt galet vad ofta den lämnas in och mellan gångerna tar det inte lång tid förrän det låter som om den håller på att falla i bitar. Jag hade inte vågat välja Kia som pendlarbil efter att ha sett hennes.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jag kollade en random golfkombi (diesel, 104 hk, framhjulsdrift)på blocket, 1400 kg på kroken.

/AA
 
Sv: Bra pendlarbil?

Kikat vidare. Opel Astra ligger också bra i pris. Nån som har erfarenhet av den?
Golfen kan ju vara trevlig, men hur ligger den i dragvikt?
Har även tittat på Toyota Avensis, Audi A3 och VolvoV50, men dessa hamnar på miltal uppemot 20k för det priset jag vill lägga.

Har en kompis som köpte en opel -06 för ett år sedan, jag tror att hon bara haft problem med den. Första halvåret hon hade den stod den mer på verkstad än hon körde den. Den gick inte genom besiktningen, den har tappat backspeglar osv osv.. Helt hopplös bil liksom ;)

Golfen ligger rätt högt i dragvikt har jag för mig..

Toyota avensis kan vara ett trevligt alternativ, samma med A3:an och V50:n, det är kvalitetsbilar i mina ögon. Men lite heads up för audin är dyr att reparera. Jag har haft S40 och trivdes sjukt bra med den, V50 är ju en större variant av den :) Lycka till i billetandet!
 
Sv: Bra pendlarbil?

Jag har en Kia Cee´d diesel -07 (dock inte en kombi).Jag är mycket nöjd med den. :) Pendlar 10 mil enkel resa fem dagar i veckan (dvs 100 mil/vecka), när jag köpte den pendlade jag 12,5 mil enkel resa fyra dagar i veckan (dvs även då 100 mil/vecka).

Min bil har nu traskat drygt 24 000 mil, utan mer än typ normal service. Den startar alltid, den är lättkörd, man åker bra, den drar hästsläp helt ok osv. Ingen rost. Det enda negativa jag kan komma på är att ACn precis lagt ner, vilket ju kostar en del att fixa.

När jag pendlade mest 70 och 90-väg drog den ca 0,46 l/mil i snitt. Nu kör jag mest motorväg och då drar den mer (snittet nu ligger på 0,58 på den, men då kör jag en del hästsläp också).

Jag ska byta bil nu till våren, jag behöver en kombi och eftersom ACn ändå måste fixas så kändes det som läge att byta. Blir dock ev. en till Cee´d.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Delvis kl
Mammas Kia (visserligen en Carens -06) står på verkstad för byten av slitagedelar KONSTANT när den körs mycket. Helt galet vad ofta den lämnas in och mellan gångerna tar det inte lång tid förrän det låter som om den håller på att falla i bitar. Jag hade inte vågat välja Kia som pendlarbil efter att ha sett hennes.

Det är stor skillnad på Carens och Cee´d. Cee´den togs fram för att matcha Golf. Så att jämföra dessa är inte rättvist.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Min bil har nu traskat drygt 24 000 mil, utan mer än typ normal service. Den startar alltid, den är lättkörd, man åker bra, den drar hästsläp helt ok osv. Ingen rost. Det enda negativa jag kan komma på är att ACn precis lagt ner, vilket ju kostar en del att fixa.

Prova att fylla på AC-gas först innan ni börjar dra igång värsta projektet med ACn, på många bilar räcker det:)

TS: Jag tycker inte du ska vara rädd för franska bilar, man får mycket bil för pengarna som sagt.
 
Sv: Bra pendlarbil?

De franska bilarna är jag lite rädd för, men måste kanske ta och kolla in dem lite närmare.

Har förresten idag bestämt mig, det blir nytt jobb och helt nya utmaningar. Lite livrädd är jag allt, men efter att chefen kommit med ett "skambud" är det bara att hoppa på pendlartåget. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp