Bra pannlampa för cykelhjälm?

Rie

Trådstartare
Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en med batteri på ryggen (vi har en stor klumpig sådan med ljus som bländar de flesta), detta då jag ska sätta ned den, täckkläder o annat i liten ryggsäck när jag är på evenemanget. På långa sträckor finns nog gatljus men bitvis på skogsväg utan belysning.
Vad har ni för tips? Helst åt det billigare hållet, den dyra stora pannlampan finns redan.
 
Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en med batteri på ryggen (vi har en stor klumpig sådan med ljus som bländar de flesta), detta då jag ska sätta ned den, täckkläder o annat i liten ryggsäck när jag är på evenemanget. På långa sträckor finns nog gatljus men bitvis på skogsväg utan belysning.
Vad har ni för tips? Helst åt det billigare hållet, den dyra stora pannlampan finns redan.
Lumonite compass är oslagbart liten, smidig och ljusstark. Dock inte att benämna som "billig" tyvärr.

Jag har ett jättebra cykelhjälmsfäste till den (ingick i köpet) så bara att klicka ur det klassiska resårbandet och klicka på cykelhjälmen.
 
Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en med batteri på ryggen (vi har en stor klumpig sådan med ljus som bländar de flesta), detta då jag ska sätta ned den, täckkläder o annat i liten ryggsäck när jag är på evenemanget. På långa sträckor finns nog gatljus men bitvis på skogsväg utan belysning.
Vad har ni för tips? Helst åt det billigare hållet, den dyra stora pannlampan finns redan.
Som en cyklist som till och från möter andra cyklister med pannlampa, så vill jag påpeka att pannlampor är ett otyg. De du möter kommer inte se ett jota. Jag skulle mycket, mycket hellre föreslå att du skaffar något som sitter fast på cykeln. Det finns många bra lampor som uppfyller kraven för StVZO, vilken bland annat innehåller krav på att de inte ska blända mötande trafik.
 
Som en cyklist som till och från möter andra cyklister med pannlampa, så vill jag påpeka att pannlampor är ett otyg. De du möter kommer inte se ett jota. Jag skulle mycket, mycket hellre föreslå att du skaffar något som sitter fast på cykeln. Det finns många bra lampor som uppfyller kraven för StVZO, vilken bland annat innehåller krav på att de inte ska blända mötande trafik.
Tack för argumentet. Ska kolla på vilka cykellampor som finns.
 
Som en cyklist som till och från möter andra cyklister med pannlampa, så vill jag påpeka att pannlampor är ett otyg. De du möter kommer inte se ett jota. Jag skulle mycket, mycket hellre föreslå att du skaffar något som sitter fast på cykeln. Det finns många bra lampor som uppfyller kraven för StVZO, vilken bland annat innehåller krav på att de inte ska blända mötande trafik.
Möter man bilister så blir de också bländade, vilket kan bli skitfarligt 😵
 
Som en cyklist som till och från möter andra cyklister med pannlampa, så vill jag påpeka att pannlampor är ett otyg. De du möter kommer inte se ett jota. Jag skulle mycket, mycket hellre föreslå att du skaffar något som sitter fast på cykeln. Det finns många bra lampor som uppfyller kraven för StVZO, vilken bland annat innehåller krav på att de inte ska blända mötande trafik.
Håller helt med om detta, även som bilist.

Dessutom uppfyller inte en pannlampa lagkraven om cykelbelysning, så vill du cykla lagligt behöver du ändå komplettera med en lampa på cykeln också.
 
Håller med @FeatherCloud om lumonite compass. Vill man ha en mindre med lite mindre ljusstyrka så finns de även i sådana utförande, de heter då vector och pixel (och ännu något till, tror jag). Det som är bra med dessa är att man köpa olika sorts fästen som tillbehör, så att den går att ha som pannlampa, cykellampa och på olika sorts hjälmar. Den har dessutom magnetisk botten, så man kan sätta fast den på olika ställen om man behöver den som "arbetsljus". :)
 
Håller med @FeatherCloud om lumonite compass. Vill man ha en mindre med lite mindre ljusstyrka så finns de även i sådana utförande, de heter då vector och pixel (och ännu något till, tror jag). Det som är bra med dessa är att man köpa olika sorts fästen som tillbehör, så att den går att ha som pannlampa, cykellampa och på olika sorts hjälmar. Den har dessutom magnetisk botten, så man kan sätta fast den på olika ställen om man behöver den som "arbetsljus". :)
Det lät som en praktisk lampa.
 
Det är det. Den är som sagt inte i kategorin "billig" men den är mångsidig, hållbar, och har varit bäst i många olika test.
Det är nog en praktiskt lampa, så länge det inte finns några människor man möter. Den är byggd för att få folk man möter att inte se ett dugg. Ja, jag är gnällig och slåss mot väderkvarnar när det kommer till cykelbelysning.

Kör man ute i skogen där man inte riskerar att möta någon, fine. Men i övriga situationer... StVZO är en bra standard att följa. Ja, det finns absolut inga krav på det här i Sverige, men jag skulle gärna önska att så var fallet, eller att det kom liknande standard att följa.
 
Det är nog en praktiskt lampa, så länge det inte finns några människor man möter. Den är byggd för att få folk man möter att inte se ett dugg. Ja, jag är gnällig och slåss mot väderkvarnar när det kommer till cykelbelysning.

Kör man ute i skogen där man inte riskerar att möta någon, fine. Men i övriga situationer... StVZO är en bra standard att följa. Ja, det finns absolut inga krav på det här i Sverige, men jag skulle gärna önska att så var fallet, eller att det kom liknande standard att följa.
Aldrig hört talas om den standarden förut, men visst verkar den ha sina poänger.
Tyckte dock att denna punkt var lite märklig
  • Front and rear bike lights must be connected to a 6V/3W generator, ie a dynamo
Är ju ganska många cykellampor som är batteridrivna, speciellt baklampor. Min cykel har som standard batteridriven lampa fram och bak. (Hade dock önskat att åtminstone fram var dynamodriven, eller laddningsbar)
 
Aldrig hört talas om den standarden förut, men visst verkar den ha sina poänger.
Tyckte dock att denna punkt var lite märklig

  • Front and rear bike lights must be connected to a 6V/3W generator, ie a dynamo
Är ju ganska många cykellampor som är batteridrivna, speciellt baklampor. Min cykel har som standard batteridriven lampa fram och bak. (Hade dock önskat att åtminstone fram var dynamodriven, eller laddningsbar)
Jag är osäker på om den är applicerbar i alla lägen, det finns gott om lampor som är godkända som är batteridrivna.
 
Jag är osäker på om den är applicerbar i alla lägen, det finns gott om lampor som är godkända som är batteridrivna.
Som jag förstod det så var det endast race-cyklar vägandes mindre än 11kg som var undantaget och fick ha batteridrivna.
Men det var nu mest bara ett lotet sidospår hur som helst :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp