Bra övningar?

M

MicroMonster

Vi har för ungefär en månad sedan fått hem en häst. Han är lagd åt det nervösa hållet och tycker inte om när andra hästar lämnar honom. Den första veckan försökte han klättar ur boxen när grannen gick ifrån men det är mycket bättre nu. Ute är han mycket tittig (han är 16) och lite dum på det sättet att när han inte vill/vågar gå förbi något backar han åt helvete. Det hjälper att driva på framåt och visa med spöt på baken att det inte accepteras, dock motvilligt.
Han har alltid varit bufflig och ganska korkad, han kan i stort sätt gå rakt på en. Jag brukar träna honom i att stanna när jag gör det och gå framåt utan att man driver på eller tar i tyglarna och när man har hållt på en stund fattar han. Däremot verkar han glömma bort allting till nästa dag.
Är det någon som har bra, konkreta tips på ledarskapsövningar som man kan väva in i den dagliga skötseln?
Det verkar som om han mest saknar respekt för en när man är på marken, när man börjar jobba med honom i ridningen gör han vad man ber om.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 581
Senast: miumiu
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka