Bra övningar för pigg häst

Mirre

Trådstartare
Har ni några bra övningar för en pigg häst som gärna vill springa iväg och krånglar på rakt spår (på volten går det bra men på rakt spår blir han het och vill iväg, håller man in honom springer han i sidled och krånglar. ) Nåt tips? Han har relativt bra kondis också
han lyssnar ändå rätt bra (mot vad han gjort förut :angel: )
Han har nog en del överskottsenergi också + att han nu kan röra sig utan att ha spänningar och låsningar överallt. ;)
Nu var det ett tag sen jag red honom iof men han är likadan vid tömkörning.

Senast ändrad:
Sv: Bra övningar för pigg häst

Jag tycker att du ska gå ut och gå med honom. Promenera ut i skogen, längs vägen(om han är trafiksäker), runt i ridhuset/paddocken, runt stallet, överallt. Om han försöker springa ifrån dig när du leder honom ska du ta en liten snäv volt så att han inte kan sticka, gör volter med honom tills du känner att han slutar dra. Du kan också longera honom så att han får bort den överenergi som han förmodligen har tämligen mycket av.

Sv: Bra övningar för pigg häst

Du måste hålla hästen sysselsatt även på rakt spår, så rusar den inte. Har själv haft problem med hästar som går bra på volt men rusar sen på spåret. Gör en massa olika serpentiner och dylika övningar, visar den tendens att rusa, gör halvhalt och efter det en volt eller halt så att den även lyssnar på rakt spår. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 210
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar