Bra nässpray

Lupino

Trådstartare
Jag irriteras vid varje förkylningsperiod över hur svårt det är att spraya småbarns näsor, jag vill helst göra det med lillan liggande på skötbordet, men då kommer ingen spray ut, utan man måste ha flaskan riktad uppåt.

Jag gör så att jag "sprayar igång" flaskan med ett pump ut i luften och sedan gör jag det ändå liggande, men då måste man spraya igång den igen sen mellan varje sprayning vilket ju är slöseri med läkemedlet samt gör ju att proceduren med två sprayningar i varje näsborre blir onödigt lång... (den är inte direkt uppskattad från början om man säger så ;))

Finns det ingen spray som är som en hårspray där flaskan kan hållas i alla riktningar?

Jag har kört pipetter med näsdroppar förut men tycker det är svårt att få det att fungera (de är ju dessutom lite vassa så efter ett blodvite en gång så vågar jag inte stoppa in dem så långt och då blir effekten ännu sämre).

Andra tips i övrigt? Det är vid sömn vi har problem då dottern inte får luft när hon ska suga på sin älskade tumme. Höjd huvudände har vi kört förut när hon var mindre, men man måste ju höja ordentligt för att få effekt och då halkar de ner till fotänden (ja, eller rättare sagt när hon var mindre la vi en handduk under rumpan för att hon inte skulle göra det, men dottern är 1 idag och skulle inte acceptera något sånt).

Är nu och sprayar före nattning och sedan en gång till på natten då hon vaknar och inte kan suga på tummen. Blir orolig hur det ska gå när dessa 10 dagar gått där man bör sluta använda nässprayen... (för snuva kan ju hålla i sig i evigheter).

TIPS, någon!! :D

Sv: Bra nässpray

Jag vet att vi hade en nässpray som man skulle ge när bebis låg ner med huvuder lätt bakåt, det var mer som droppar som kom ut och ingen dusch.

Men jag sökte på apoteket och fann inte den sorten..

Tror den heter Illadin - har den också (;)). Tycker preparatet fungerar dåligt, kanske just pga att det är droppar och inte spray (när det är droppar ska man ju snurra runt barnet för att få droppen runt alla väggarna i näsan och kanske är jag dålig på det?). Dessutom får det preparatet användas max 1 vecka...

Men tack för tips!! Ingen annan som har problemet, eller lyckas ni spray bra med barnet sittandes?

Men det gäller ju samtliga nässprayer förutom renässans ?

Nasin, Nezeril m.f har ju den gränsen iaf.

Jag använder Nasin(barn) på E, jag ger henne en dos sittande när hon ska sova och om jag behöver ge på natten så halvsätter jag upp henne en kortis.

Vi har små, små sprutor (tror det går att få på apoteket) som man kan fylla antingen med bröstmjölk (om man ammar) eller koksaltlösning. Bröstmjölken fungerar absolut bäst men koksaltlösning är helt ok det också. Gör det med barnet liggande.

I alla fall Nezeril har 10 dagars användning före rekommenderat uppehåll och de dagarna kan vara guld värda ;).

Får väl bara inse att det inte finns någon annan lösning än att göra som jag gör eller sätta barnet upp... Om man vill spraya alltså.

haha jag missförstod dig helt, trodde du menade att det bara var Illadin som hade max antal dagars användning.

Jag använder Nezeril spray och ger den i sittande. Det fungerar bra för ungen har fått för sig att den är rolig :crazy:
Pipetter kan man ju ge i liggande men tycker de är så mycket bökigare att hantera, då slösar jag hellre på nässprayen genom att "spraya igång" den som du säger.

Har inte provat någon smidigare variant av den typ som du efterlyser och vet inte om det ens finns på marknaden.

En nässug är jättebra för att rensa täppta näsor.
Dock inte alltid så populär.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka