Bra kontaktövningar önskas.

Fd Diabetikern

Trådstartare
Behöver lite tips på lätta bra kontaktövningar för ska jag vara ärlig så verkar det som om jag glömt precis allt vad gäller hundträning.

Har nyligen blivit fodervärd till en Basenjitik på 2 år. Jättehärlig hund men väldigt självständig om man jämför mot min dvärgschnauzer.

Insåg inte hur lätt min lilla dvärgis är att träna tills jag fick basenjin.

Hon är väldigt matglad så där har man ju ett litet plus.

Har haft henne lös för första gången idag (tack vare hur min mamma bor) vilket fungerade jättebra hon börjar lyssna till sitt namn när jag ropar och vill komma. Mycket tror jag också tack vare min dvärgis som kommer som ett skott.

har blivit tipsad om klickerträning av uppfödaren men är lite osäker på det själv.

Alla tips mottages tacksamt på enkla men bra övningar som gör att jag lättare kan få kontakt med hunden.

Mvh Diabetikern

Sv: Bra kontaktövningar önskas.

en vanlig basövning är "lyktstolpen", dvs att du står helt stilla och hunden ska söka ögonkontakt för att få godis. så småningom kan du utöka svårighetsgraden genom att hålla ut godishanden från kroppen eller att hunden ska titta på dig när ni är i rörelse.

klickerträning är jättebra och borde passa en basenji. det finns massor att läsa på nätet! googla!

jag tror att det är väldigt svårt att träna basenjis på andra sätt än genom matbelöningar. de verkar inte vara särskilt intresserade av att leka eller samarbeta med tvåbeningar. däremot verkar deras mage vara ett stort svart hål som aldrig blir fullt ;). men man ska aldrig säga aldrig. får du din hund att uppskatta lekar och kan se det som en belöning, så är väldigt mycket vunnet!

Tack för ditt svar. Ska genast börja testa denna övning. :)

Denna basenji tycker oss tvåbeningar är roliga och vill väldigt gärna vara med iallafall inomhus. Ute är det ju så mycket annat som lockar.

Tack återigen för tipset.

Jag fick upp kontakten med min hund genom att gå på agilitykurs :) Tre stycken blev det under 1 och 1/2 års tid och tack vare de har vår kontakt utvecklats jättemycket! :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 333
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 684
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 242
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka