Bra hösilage, men tunna hästar?

Emmsan

Trådstartare
Tycket i höstas att jag fått ett kanon hösilage (se analys). Jag har 3 hästar som inte rids, den ena 25 årig halvblodsvalack, den andre 2 årigt halvblodsto, tredje är ett 9 årigt dräkrigt halvblodssto. 25 åringen har nu börjat tappa i hull och 2 åringen tycket jag hela tiden ligger lite på gränsen. Dräktiga stoet är i bra hull men nu börjar hon närma sig fölning (beräknad 19/4) så ska jag kompletera även hennes foderstat med tanke på att dom andra 2?

Hösilage analys:
Torrsubstans 76%
smrp 68 g/kg
Energi 7.5 MJ/kg
Ca 4,4 g/kg
P 2,2 g/kg
Mg 1,4

Dom får ca 18 kg hösilage vardera, 2 mål var för sig inne och 2 mål tillsammans ute. 2 årigen och 25 årigen får oxå 1 kg havre vardera, dräktiga stoet får en svätt havre då hon är lättfödd.

Jag trodde inte i höstats när jag fick analysen att jag skulle ha några problem med för tunna hästar? Kan för bra hösilage ha motsatt effekt, att dom inte kan dra nytta av det?
Å vad ska jag kompletera med? Mer protein känns ju hel knäppt eller?

Tacksam för hjälp
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Har du själv tagit analysen och hur valde du ut materialet du skickade in? Jag hade nog skickat in för ny analys.

Men 18 kg är ju inte särskilt mycket faktiskt, jag hade gett betydligt mer till en ridhäst som inte var dräktig.
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Har du själv tagit analysen och hur valde du ut materialet du skickade in? Jag hade nog skickat in för ny analys.

Men 18 kg är ju inte särskilt mycket faktiskt, jag hade gett betydligt mer till en ridhäst som inte var dräktig.

Även när TS ligger på 76%? :o

Emmsan: Är värdena per kg foder eller per kg TS?

Är de per kg TS kan det ju vara förklaringen till att dina hästar är tunna, annars hade jag nog också föreslagit en ny analys.
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Svarar er båda,
Värdena är per kg foder.
Analysen är tagen på fältet innan pressning, de är inte jag själv som tagit analysen de har leverantören gjort.

Har oxå funderat på ny analys. Får beställa det tror jag.
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Kan för bra hösilage ha motsatt effekt, att dom inte kan dra nytta av det?

Nej.

En ny analys kan vara en bra idé, ibland har man helt enkelt otur (eller är lite slarvig) och får inte iväg ett prov som är representativt för partiet.
Kan ju också vara en idé att kolla med leverantören om du fått rätt analys. Det har kanske tagits flera skördar?
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Levarantören brukar 350 ha och min analys är märk med nummer 27 så dom har minst 27 analyserad skördar.

Känns ju samtidigt lite surt om nu inte analysen skulle stämma, när jag faktiskt valde just detta hösilage av en anledning.

Men om vi utgår från att analysen stämmer vad kan jag kompletera med då?
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Om analysen inte stämmer för du ju komplettera med det som saknas, till dräktiga ston hade jag nog kostat på en referensanalys faktiskt.
 
Sv: Bra hösilage, men tunna hästar?

Jaha:angel: Har redan beställt hem emballaget får för hoppningsviss den i veckan.

Trodde först det va någon analys på stoet, typ vad hon har fått i sig å vad hon saknar, haha.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 612
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han...
Svar
2
· Visningar
1 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp