Bra hö utan analys????

J

Juvelflickan

Hejsan!

Kan man veta att ett hö är bra utan att man fått en analys på det?
Jag har nämligen klagat på höet i vårat stall, eftersom det är sååååååååååååå otroligt mycket småstrån som hästarna inte äter och som förstör bädden och så dammar det även, vilket betyder mögel.
Men det skulle jag aldrig gjort... :crazy: Fick mig en rejäl utskällning vill jag lova. Detta höet var nämligen så otroligt bra och fint, ingen bal har slängts någon gång och det är så fina strån så att kossor t.o.m äter av det... :confused:
Hur kan man veta att höet är så otroligt bra utan en analys undrar jag? Eller är det bara min ovetskap som talar?
Dessutom tycker jag inte att hullet är som det ska, de ser spända ut på magen och många hästar på 450 kg får endast hö tre ggr/dag och sammanlagt 4 kg... :crazy: Ojoj...

Jag är mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Bra hö utan analys????

Om hästarna bara får 4 kg/dag så är det kanske inte så konstigt om dom är magra...oavsett om höet är bra eller dåligt...
 
Sv: Bra hö utan analys????

De är inte magra. De ser tjocka ut, men känns spända.


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Bra hö utan analys????

De kan se tjocka ut utan att vara det. Får de för lite mat spänns magen ut.

4 kg hö är kanske tillräckligt för en shettis men inte för en häst som är mycket större.
 
Sv: Bra hö utan analys????

Våran stallägare säger samma sak, vi stod och diskuterade höt och hon säger att det är ett superhö med mycket protein bla. Men hur kan det vara det när hästarna tappade sina muskler? :mad:
 
Sv: Bra hö utan analys????

Jag har inte analyserat mitt hö så näringsmässigt kan man inte veta men det håller en hög hygienisk kvalite luktar hö,dammar inte och hästarna gillar det och är fina i hull sådant kan man se själv. Min växande treåring behöver ca 15kg/dag och bponnyn ca sex/dag. Fyra kilo fick min minishettis på ca 76kg.
 
Sv: Bra hö utan analys????

Om det är fler som ifrågasatt det, gå ihop och gör en analys. Eller - med omtanke om din egen häst som jag misstänker står där - bekosta den själv.
 
Sv: Bra hö utan analys????

Skulle läget vara så skulle jag köpa eget hö.

Vi har problem med att vi inte kan ta någon analys iom att vi får hö från olika ställen varje gång - finns så jäkla dåligt med hö häromkring. :crazy: (hästarna får hö inne och hösliage ute silagebalen är dock analyserad och har väldigt bra värden - her dem dock inte i huvudet.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Flytta och bytt stall. Vilket så klart leder till foderbyte. Hade med ensilage från gamla stallet så att man kunde blanda. Men nu är se...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Elo
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 836
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp