Bra hem viktigare än priset...

Sv: Bra hem viktigare än priset...

Jag tänker att om det är nån som verkligen känns helt rätt men som egentligen är ute efter en häst i lägre prisklass kan man tänka sig att gå ner i pris för den personen. Och att säljaren öht är noga med att det blir rätt köpare, inte bara säljer till högstbjudande.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

precis som det står. Priset är diskuterbart vid rätt hem så som säljaren bedömer det.

Priset som är utsatt blir ju en generell nivå utifrån vad man kan tänka sig föhandla runt. rätt logiskt att sätta ut ett sånt pris för att någorlunda hitta en realistisk målgrupp av intressenter som svarar.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

plus andra:

Man ser ju ibland nån häst man tycker är trevlig, men som ligger på ett alldeles för högt pris. Jag tänker på en vanlig familjehäst, ej till tävling, ofta mellan femton och tjugo år. Priset är enligt min uppfattning alldeles för högt. Om då ägaren skriver "Bra hem viktigare än priset", kan man då höra av sig och säga vad man tycker är rimligt pris, även om det skulle vara ända upp till 50% av uppgivna pris..? Då man vet att hästen skulle få det kalasbra, och att det förmodligen blir sista hemmet (=man får inte igen några pengar som man får om man säljer hästen vidare)?
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Men vill man inte alltid hitta ett bra hem till hästen?? Hur många säljer till någon som de tror inte kommer ge hästen ett bra hem??

Jag tycker det är en konstig formulering. Bättre att skriva "rätt hem viktigt" och ta prisdiskussionen efter provridningen...

Du får nog inte köpa en häst för halva priset bara för att du anser dig vara rätt hem, risken är stor att säljaren blir förolämpad av ett skambud.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Jag håller inte med öht . Sätter du inget pris kommer ju kreti och pleti höra av Sig .

Jag tycker antagandena blir högst märkliga . Har ni sålt många hästar öht ? Om inte så vet ni mkt litet om vilka svar och bud man får från totalt skamlöst totalt ointressant folk .

För mig blir det absurt att sätta noll pris i en annons öht vilket du säkert inser om du tänker efter .

Tycker tolkningarna några gjort här är tragiska om att det utsatta priset skulle innebära att man säljer till vem som för det priset . Hallå ? :( snacka om att läsa det man vill :( snarare är det ju tvärtom , en sån rad flaggar ju att man är mån om rätt köpare till hästen samtidigt som man inte säljer till vem som helst .
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Du får nog inte köpa en häst för halva priset bara för att du anser dig vara rätt hem, risken är stor att säljaren blir förolämpad av ett skambud.

Jo, men det är det jag reagerar på, HUR mycket viktigare är rätt hem är priset? Och om jag anser mig ha "rätt hem", är det då fel att säga vad man själv tycker hästen är värd i pengar, eftersom jag själv tycker att rätt pris på en häst OCKSÅ är viktigt, och jag upplever att många drar till med fantasisummor "bara utifall ATT nån nappar.." :crazy: Skambud är hemskt, men ibland lägger även säljaren ett skambud, fast åt andra hållet...

Balansen rätt pris, rätt hem och rätt häst är ju lika viktig för båda parter!
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Kanske nån skulle uppleva att "Bra hem viktigare än priset" betyder gratis om det inte står nåt pris.
Min egen tanke om "Bra hem osv..." är att priset är diskuterbart, men frågan är ju då hur mycket det är prutbart, i det fall det står en summa.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Jag tolkar det, som flera andra, som att priset är tydligt förhandlingsbart till den intessent som erbjuder det som säljaren uppfattar som "rätt hem".
Hur säljaren nu kan avgöra det.
Men det kan ju vara lite olika vad man tycker är optimal hästhantering: en del tycker lösdrift, en del tycker box. En del tror att hösilage är bäst, andra tror att torrhö är det.
En del tror att det är bra om hästen tränas sju dagar per vecka, andra tycker att det är bäst om hästen endast hanteras från marken.
En person kan anse att en tävlingskarriär är det bästa för hästen medan andra tror att tävlingshästar tränas för hårt.

Så visst vill man hästen det bästa men vad man anser är det bästa, skiljer.

Hur mycket man som intressent vågar pruta - ja det beror väl på hur det känns i direktkontakt med säljaren.
Jag tycker att det är rimligt att ett pris sätts ut i annonsen så eventuella intressenter kan se ungefär vilken prisklass säljaren har tänkt sig. Jag menar, om jag har budget för 15000kr ringer jag inte på en annons där det står 50000. Inte ens med prutmån, för så stor prutmån har jag svårt att tro att det är tänkt.

Å andra sidan har jag en ponny som kommer att bli till salu, när hon är bättre utbildad och lite mer lättriden. Jag har nog tänkt mig begära runt 35, men kan släppa henne betydligt billigare om jag hittar "rätt" människor.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Var ser du att jag skriver att man inte skall sätta ett pris??

Självklart skall man sätta det priset hästen är värd! Men man börjar inte pruta innan man ens sett hästen.

Förstår inte hur någon ens kan överväga att sälja till något annat än det perfekta hemmet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Förstår inte hur någon ens kan överväga att sälja till något annat än det perfekta hemmet.

Men vad är "det perfekta hemmet"?
Och hur vet du att du hittat "Den perfekta köparen"?

De flesta som föder upp många hästar, eller som bedriver försäljningsstall, kan nog tänka sig att sälja till nästan vem som helst.

Jag menar, hur många köpare säger "jag kan inget om hästar och jag vet inte hur man sköter en häst men du kan väl sälja en till mig ändå"?

Jag tycker att det finns många olika sätt att hålla häst, som är bra. Hästar är anpassningsbara inom vida variationer och kan trivas på olika typer av anläggning.

Som jag skrivit tidigare: en del människor föredrar lösdrift, andra föredrar uppstallning.
En del föredrar ett litet stall med enstaka hästar, andra föredrar en stor anläggning.
En del föredrar många timmars utevistelse, andra tycker att det fungerar med kortare tid.

Och det fantastiska är att väldigt många olika varianter verkar fungera med välmående hästar.

En köpare som idag har tillgång till lösdrift, kanske om en vecka måste flytta och tar då hästen med sig till ett travstall där det är full aktivitet (jo, jag tänker på ridhäst just nu - hade själv en fjording och en islänning inhyrda på en travanläggning vilket fungerade mycket bra).

Det "perfekta hemmet" finns knappast.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Självklart skall man sätta det priset hästen är värd! Men man börjar inte pruta innan man ens sett hästen.

Klart man kan pruta på en häst innan man tittar på den.
Det har jag gjort flera gånger. Med framgång.

Jag har hittat annons på en häst jag ville ha eller kunde tänka mig att ha. Hade ett tänkt pristak. Om hästen blev dyrare, hade jag tänkt mig att leta upp en annan.
Annonspriset låg något över mitt tänkta pristak.

Jag pratade med de olika säljarna, vi verkade rätt nöjda med varandras resonemang kring hästhållning, säljarna gillade mina avsikter med hästarna.
Vi kom överens om ett pris, jag åkte iväg och hämtade den aktuella hästen.
Priset var överenskommet och klart, billigare än i annonsen. En gång nerprutat med en tredjedel av annonspriset.

Men det har handlat om hästar som varit lite svårplacerade och då kan det ju finnas ett annat förhandlingsutrymme.

Man kan diskutera pris redan innan, för att ta reda på om hästen är intressant.

"jag har högst X tusen kronor, kan du tänka dig att sälja hästen till det priset?" Det handlar ju om att veta om det är någon vits att åka och titta.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Har stött på de som är mer intresserade av att sälja än hur hästen/de nya ägarna får det. Förutom hästhandlare, privatpersoner som av olika orsaker är angelägna att få sålt. Att skönmåla eller dölja problem är exempel på detta, tycker jag.

Motsatsen är en uppfödare som har som rutin att låta de blivande ryttarna sova över och rida hästen både på bana och i skogen under uppfödarens kontroll/instruktioner. Och ja, det har hänt att uppfödaren har sagt nej. Som köpare känns detta förstås mycket tryggt.

När det gäller "hem viktigare än priset" tänker jag att det kan finnas prutmån. Ibland handlar det väl om tävlingshästar där ryttarens kvalifikationer och ambitionsnivå kan vara viktigt för säljaren.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Jag svarade på ditt antagande att får man det pris som är utsatt skulle det betyda att man säljer till vilket hem som helst . Märkligt antagande . Och Ffa rätt elakt att föreslå det .
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Kan hålla med om att det är ett lite lustigt uttryck, men jag förstår det. Det betyder helt enkelt att man inte säljer till vem som helst men att det finns lite prutmån när rätt köpare dyker upp. Har själv köpt häst på det viset, vi klickade som ekipage direkt och säljaren var extremt nöjd, hon berättade att hon hade haft en hel del knäppa spekulanter. Hon prutade ner priset med 15-20% "för jag vill verkligen att du ska ha honom". Jag tackade och betalade :p Fast det hade jag nog gjort även om hon inte hade sänkt priset.
 
Sv: Bra hem viktigare än priset...

Du får nog inte köpa en häst för halva priset bara för att du anser dig vara rätt hem, risken är stor att säljaren blir förolämpad av ett skambud.

Det fick ja,och det var säljaren som sa den "nya" prislappen! :p :D

TS,för att räkna väldigt enkelt så skulle jag tänka så här: En häst ligger ute för 50.000:- Jag som köpare har bara 40.000:-,alltså en ganska stor del mindre. Om det står att hem är viktigare än pris så hade jag då kunnat ringa på den.

Skulle det däremot stå kanske viss prutmån så skulle jag inte gå dit om det handlade om så mycket som 10.000:- mindre än vad ägaren begär,och står det inget alls så skulle jag inte heller gå dit,för då skulle jag inte pruta öht. Jag tycker det är pinsamt att pruta,och speciellt på levande varelser,men står det att hem är viktigare än pris så skulle jag kunna tänka mig att traska dit med 10.000:- kronor mindre än vad säljaren begär. Står det viss prutmån så skulle jag inte ens ringa på annonsen om jag hade mindre än 45.000:-
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 182
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 740
Senast: gammalek
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
931
Senast: Trott
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp