Bra hästböcker (endast fakta)

Molekyl

Trådstartare
Vet inte om tråden passa här, annars får moderator flyta den.

Ja, det nalkas ju mot jul och i år vill jag nog ha lite bra böcker.

Men det inte står så mycket om dem på en bokförsäljningssida så vänder jag mig till er, mina kära bukare för bra tips på böcker ni har och har läst!

Det jag är ute efter är böcker om

*Utfodring
Har hittat - Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck
- Rätt foderstat - bättre häst och
- Hästens utfodring, dessa två också av Christina Planck men utgivna ca 10 år tidigare än nr 1.

*Om hästen exteriör samt anatomi
Har hittat - Hästens exteriör, av Lars-Erik Magnuson
- Hästens fysiologi, och
- Hästens anatomi, båda från Svenska Travsportens Centralförbund
Vet någon om dessa två är inriktade speciellt på travhästar eller är de allmänt riktade åt hästfolket?


Så! Är dessa böcker nåt att ha? Förslag på andra böcker som innefattar samma områden men som även också har mer om allt annat runt hästar?

Malin
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Jag har kollat i lite olika böcker samt något mer som var som ett 'häfte' av C Planck och tycker att det har varit bra 'basmateiral' s.a.s. Dock skulle även jag vilja ha fler tips om den finns mer böcker att tillgå på utfodringssidan.


Vet inget tyvärr om exteriörböckerna du nämner men faktum är att en av Linda Tellington Jones (grunder av TTEAM/TTOUCH - metoden)
har skrivit en bok som jag tycker var väldigt intressant, det var åtminstone en del av boken som handlade om hästars uppbyggnad och små detaljer som virvlar osv, hur man på små detaljer på dessa hästar kunde 'läsa av' hur de var i temprament osv. Nu var det länge sedan jag kollade in den boken och tyvärr minns jag inte titeln på boken heller för den delen :( men den var riktigt intressant, klart läsvärd. Även fast det kanske inte riktigt var det som du var ute efter.

Inte heller inom utfodrings eller exteriörsramen, men måste tipsa om häftet som finns på apoteket 'hälsoråd eller hälsovård för häst' (minns inte exakt vad den heter), den är toppenbra att ha tillhands! Kostar inte många kronor heller.

En annan bra bok, som dock inte heller rör ämnena, men som är riktitg bra ffa. att tänka på vad gäller stall osv. är 'Hästhållning i Praktiken' .
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Har hittat - Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck
Är detta den med lila-aktig framsida som kom för 1-2 år sedan så är den klart läsvärd :)

De andra två vet jag inget om. Böcker jag är nöjd över att jag köpt är annars t ex
- Håll hästen frisk (om sjukdomar, skador osv)
- No Hoof No Horse (engelsk, av Gail William)
- Centrerad ridning av Sally Swift

Och SLUs Stallbok, om att bygga häststall är riktigt intressant!
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Hästens näringsbehov och utfodring (C. Planck och M.Rundgren) är mycket bra, men ganska basic. Vill du ha lite mer att bita i och klarar att läsa på engelska rekommenderar jag varmt Equine Nutrition and Feeding (David Frape).
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

angående utfodring så finns det ett program på denna sida som jag prövat och tyckt varit mkt bra. sen gäller det ju att ha ett behov, kanske flera hästar om det inte ska bli dyrt i längden att ha. vågar ock inte säga mer, då låter det väl som om jag sitter på pr avd på det företaget:smirk:
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Förutom redan nämnda böcker så gillar jag Hästens biologi, utfodring och avel där medverkande författare är bla Planck och Furugren. En bra och basic bok om det mesta inom det titeln nämner.
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

de från STC är inte bara inriktade på trav nej, det är liksom i allmänhet.

jag har över 50 faktaböcker hemma :angel:
de jag gillar bäst är bl.a.:
hästens utfodring, biologi och avel
livet med häst (den av lotta jankell)
den skadefria hästen
dressyrskola (av anders *nånting*)
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Känner för att väcka en gammal tråd...gör ett försök i alla fall :)

Kan någon ge tips på böcker som är mer fördjupande/avancerad?
Kanske rena läroböcker som är utbildningsmaterial man kan köpa någonstans?

Jag tycker de flesta faktaböcker jag läst till större delen bara tar upp basicgrejer, sånt som jag känner att jag redan vet, för att gå över till pyttepyttelite avancerat där mitt intresse väcks och sen är boken slut :meh:..
Jag känner inte för att lägga ut pengar på sånt jag redan vet så att säga och det är få böcker som imponerat på mig. Jag är ute efter böcker där man får aha upplevelser och kan läsa i timmar.

Den enda bok som riktigt fångat mitt intresse var Hästens näringsbehov och utfodring av C. Planck och M.Rundgren. För mig gick den igenom allt och lite till. Stuket på såna böcker gillas där man får lära sig inte bara vad saker är för något utan även hur och till vad det ska användas. så att man även kan använda sig av bokens innehåll praktiskt. Jag fick mycket "lär dig" känsla av den och har haft väldigt stor nytta efter att ha läst den och är vad jag är ute efter främst som fördjupning att läsa i om kvällarna.

Mest intressant just nu skulle vara böcker och fördjupning i: Hovar och hovvård, anatomi/hästens rörelseapparat, hästpsykologi/beteende (ej träningslära om nh och diverse), tömkörning som alternativ träning(praktiskt, inte enbart vad det är eller utrustning som används..gärna tips på träningspass) samt träning av olika slags hästar/tips på hur man bygger upp träningsschema på individnivå som behandlar både konditionsträning och banträning.

Kan också vara engelska böcker.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Equine Behavior av Paul McGreevy. Det som står i den är baserat på vetenskapliga studier, med hänvisningar till dessa så man kan fördjupa sig ytterligare om man vill det. Ganska dyr, men värd det!

Equitation Science av Paul McGreevy och Andrew McLean. Samma sak där, fast inriktning på ridning/träning.
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

En bok som är lite lik Hästens Utfodring är Hästens biologi, utfodring och avel. Foderdelen där är skriven av samma som i Hästens Utfodring om jag inte minns fel, men det är ju bara att hoppa över den delen eller se det som repetition
(Såg nu att denna nämnts tidigare i tråden, så går det när man inte läser mer än sista inlägget...)
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Jag har några hyllmeter hästböcker. Den jag haft mest nytta är helt klart Håll Hästen Frisk. Den återkommer jag ofta till.
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Jag undrar vad som används i undervisningen på universitetsnivå (hippolog, veterinär, agronom etc), för där borde väl finnas en del intressant? Dessutom borde det betyda att boken inte är helt ovetenskaplig!
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Jag också..sånt är jag gärna ute efter, men tyvärr hittar jag inget själv när jag letat..antar dock att läroböcker är lite "skyddade" kanske?
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

http://www.zootomia.se/locomotor/index.html
där kan du beställa en bok/pärm om hästens anatomi som är framtaget av en veterinärstudent, jag tycker den är jättebra. Tydlig beskrivning av hur alla muskler/leder fungerar och även med latinska namn.

rekommenderar även Hovvård av Lars-Erik Magnussom (används som kurslitteratur på hovslagarutbildning)

hästen i rörelse - Gillian Higgins.
mycket bilder, hon har själv ritat på hästarna med olika färger

Hästen naturliga beteende och välbefinnande - Henrik B. Simonsen

skador hos sporthästar - STC

Hästens konvalecens - Gustaf Björck
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Det mesta i mitt bibliotek är rätt gammalt, men jag ser att t ex Hästens exteriör: prestation och hållbarhet av Lars-Erik Magnusson kom i en ny upplaga 2006 så den kanske kan innehålla nå't matnyttigt.

Mitt förslag är annars att söka runt på bibliotek.se och se vad som finns i de svenska biblioteken. På mitt bibliotek kan jag beställa facklitteratur gratis, tror att man på andra kan få betala för frakt. Gäller det nya böcker som finns tillgängliga från förlagen är inte de bibloptek som köpt in dem skydiga att låna ut, men då går det att skriva ett inköpsförslag. (Bor man på en liten ort kan man kanske föreslå att boken köps till länsbiblioteket eller mostsvarande).

Jag tycker det här är ett suveränt bra sätt att välja ut de böcker jag verkligen vill ha. Vissa böcker blir man ju besviken på och kanske inte ens läser hela, andra är bra men det räcker att läsa dem en gång eller sådana man kommer att köpa om man hittar dem på bokrea eller till ett hyfsat pris på antikvariat eller loppis. Förhoppningsvis hittar men även de där böckerna man utan tvekan är beredd att betala de där hundralapparna de kostar för att man bara måste ha dem!
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Tack!!

Där verkade det finnas en del bra och pålitliga böcker som är mer djupgående.
Kikade lite på förhandsgranskningen av boken "Hovvård" och det ser väldigt matnyttigt ut.

För i många fall är det ju så att faktaböcker kan vara baserade på lite olika slags erfarenheter vilket gör dem lite tråkiga men är det läroböcker känns det som ett säkert kort med beprövad fakta :)
 
Sv: Bra hästböcker (endast fakta)

Bibliotek är bra, men inte för mig.

Jag är nämligen värdelös på att låna böcker pga lånetid då jag vill kunna läsa boken närhelst jag vill utan att något bestämmer när :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp