BRA fosfatfritt maskindiskmedel sökes

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag blir så trött... Historien upprepar sig, uppenbarligen - alltför ofta när jag hittar "något" som är bra (t.ex diskmedel, tvättmedel, roll-on, trosor mm) så försvinner det från marknaden, alternativt förändras så att det inte längre är lika bra.
Den här gången är det mitt braiga maskindiskmedel, som plötsligt fått ett nytt recept och inte längre är fosfatfritt - vilket man ju bör använda när man har eget avlopp.
Så nu hittar jag inte längre något (bra) fosfatfritt maskindiskmedel.
Ica har en egen sorts tabletter, men jag tycker inte att disken blir riktigt ren av dem.
Så, hjälp mig!
VAR hittar jag ett BRA fosfatfritt maskindiskmedel?

Jag köper Enter.
De säljer bara till företag.
Men det är väl inget problem för dig?
fick leta lite efter information om innehållet. Både pulvret och tabletterna innehåller fosfat.
Ocean - innehåller det fosfat??
letade, det är tydligen fosfatfritt. Men jag hittar också kommentarer om att det inte diskar rent. Och det kostar ju ganska mycket att beställa också, över 200 kr plus frakt för 100 tabletter. och jag vill helst slippa köpa på postorder...

letade, det är tydligen fosfatfritt. Men jag hittar också kommentarer om att det inte diskar rent. Och det kostar ju ganska mycket att beställa också, över 200 kr plus frakt för 100 tabletter. och jag vill helst slippa köpa på postorder...
Säljs inte det på Odal?

*kollade upp* Jo, det finns visst på Lantmännen här också (våra lokala Lantmän är helt fristående från Odal, Granngården och liknande...)
Men, diskar det rent? Jag har ju, som sagt, hittat en del kommentarer om att det inte gör det. Och då svär jag hellre över Icas som kostar hälften så mycket, om det ändå inte blir rent...

*kollade upp* Jo, det finns visst på Lantmännen här också (våra lokala Lantmän är helt fristående från Odal, Granngården och liknande...)
Men, diskar det rent? Jag har ju, som sagt, hittat en del kommentarer om att det inte gör det. Och då svär jag hellre över Icas som kostar hälften så mycket, om det ändå inte blir rent...

Har inte använt det själv, men tyckte att jag hade sett det på Lantmännen/Granngården. (Odal kanske det var längesen det hette?)

När jag diskade med Ocean kunde jag konstatera att det var det sämsta skit jag nånsin köpt. Men jag tror det beror lite på vad man har för vatten och även maskin också för den delen. Vi hade väldigt hårt och kalkrikt vatten, det var knappt yes diskmedel funkade i handbaljan.

Jag har använt ocean i flera (många) år. Varvat med något försök med andra tabletter eller pulver.
Använder minsta mängden pulver och visst blir det rent! Ordentligt rent. I alla fall med mitt vatten. I de här trakterna har vi vatten med en del mineraler och järn.

Använder Oceans tvättmedel också och det är väl bäst i test? I vilket fall så klarar det både fintvätt och skitiga jobbarkläder.

jag har enbart goda erfarenheter av Ocean. Svenskt är det väl dessutom också.

fick leta lite efter information om innehållet. Både pulvret och tabletterna innehåller fosfat...
Det finns inte fosfat på innehållsförteckningen på mina burkar i alla fall.

Efter en koll så ser jag att det står olika i informationen och på förpackningen.
På förpackningens innehållsförteckning så finns inget fosfat.
Jag vill absolut inte ha fosfat i vårt avlopp.

Senast ändrad:
Jag vill absolut inte ha fosfat i vårt avlopp.
Jag var tvungen att ringa och kolla.
Fosfatfritt är mycket viktigt för mig.
Och det är ändrat i förpackningarna sedan länge men informationen på nätet hänger kvar som fel sedan gammalt.

Det är - tack och lov - fosfatfritt.
Vi bor med ett dåligt avlopp på stranden av en sjö.
Pust.

fick leta lite efter information om innehållet. Både pulvret och tabletterna innehåller fosfat.

En tanke. Man behöver sällan använda fulla mängden medel i maskinerna. Jag kör pulver just för att kunna minska mängden. Använder jag tabletter så blir ju doseringen densamma oavsett vilket vatten jag har.

Jag kom o tänka på bikarbonat ..googla på det finns mycket o läsa, och om man måste ha nåt annat extra så kan du ju ta ICA's då..
fifty/fifty typ

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka