Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min erfarenhet av kolikhästar är att inte ge för mycket kraftrfoder om man kan slippa, och har du bra hö borde väl det fungera? Har även med stor framgång gett linfröavkok samt melass.
Olja kanske är bra om det smörjer tarmen, men det vet jag inget om och vetekli är väl allämnt ansett som bra för magar.
Vad gäller vitlök tror jag personligen inte att den har någon effekt på kolik.
vitlök mest för att hon är islandshäst (motverka exem)
För att få i henne olja måste man göra liten mix, vi tar minimalt med havre, en näve (krossad) och gör hopkok, sen blandar vi vatten (hon är väldigt dålig på att dricka)...
Vad berodde koliken på? Det är ju rätt så viktigt att veta. Du skriver att hon dricker dåligt och där tror jag att du har nåt. Om hon inte dricker - salta maten! Om du har vattenkopp - stäng av den och ge i hink, så du ser att hon får i sig tillräckligt. Ge ljummet vatten i fräscha hinkar. Se till att hon alltid har det tillgängligt. Blötlägg all mat ordentligt, riktigt soppigt ska det vara.
Jag vet faktiskt en islänning som fick kolik om och om igen tills ägaren började vara petnoga med vattnet. Sen dess har hon inte haft nåt.
mmm vi antar det är pga uttorkning, vi blötlägger allt och ger i hink ljummet, grejen är att hon är svår att få att dricka tillräckligt plus det, vi ska prova salta och andra husknep vi fått tips om.....
Häll upp MYCKET vatten på maten(god mat) ca 2-5 liter så om hon är gniden så måste hon dricka sig ner till maten innan hon får den (jag brukar köra hippo alfa , det gillar nog ALLA hästar)
Vätska upp henne med dropp(veterinär förståss) för ligger dom på minus så kan termostaten ha kommit ur balans och dom "vet" inte bättre.....
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Kläder & Bli fin Jag tror definitivt det fungerar i stallet, jag har använt mina vid trädgårdsarbete osv. Jag gillar dom olika med glitter och wine and...
Hundträning Jag har ett par Crispi Hunter. Nuvarande skor är andra paret jag äger och jag är jättenöjd. Lite bredare tåbox och fungerar hela vintern...
Hundavel & Ras Jag ser på dina bilder att de har både kort nos och knipta näsborrar. Så svart på vitt så har du ju inte valt det ena eller det andra...
Ekonomi & Juridik Jag har inte ekonomin / bufferten att betala 10 000kr just nu till någon. Det är väll det som är problemet, då får jag ta lån. Så känns...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.