Bra för magen- foder/tillskott

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:)

Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan 6-8 kg/ dygn och ponny 2 ca 3 kg + halm. Ponny 2 är lite små risig i magen, ena dagen lösare bollar, andra dagen hårda men det har aldrig runnit vatten eller så, mycket gaser har han oxå. Slarvar ibland med vattnet men då dricker han mer dagen efter ist. Kass päls och man kvalite, sådär hovar. Har för tillfället ca 75- 100 kg övervikt som vi ska ta tag i så fort som möjligt. Ponny 1 är lite mer svårfödd och har tunnat ut över ryggen under vintern. Verkar ha en mage av stål som klarar det mesta:p Annars fin:) Båda är avmaskade nyligen. De har haft vintervila nu ett par månader pga rockarden gick sönder, men ska sättas igång så fort den är lagad.
Har tyvärr ingen analys på hösilaget.

Jag skulle vilja ge nått som är bra för magarna, speciellt till ponnyn med taskig mage.
Vad kan man ge? Har funderat på linfrö, loppfrö, foderjäst och vanlig jäst.
Vad är bäst?
Hur skulle ni gjort? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Kass pälskvalitet skulle kunna vara ett resultat av proteinbrist.

Jag hade hellre satsat på loppefrön än linfrön. Linfrö ger iofs ett visst proteintillskott men för den sakens skulle hade jag satsat på öljäst. Det är bättre än foderjäst. Bakjäst är oxå bra för trilskande maggar. Vet du hur mycket fibrer det är i grovfodret? I bland kan vetekli göra magen lugnare.
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Hej!

Jag hade tagit analys på silaget och utgått ifrån det. Det brukar bli billigare än att hålla på med diverse tillskott.

Hur är kvaliteten på halmen? Det låter som om ponny 2 äter mer halm, kanske är den inte helt ok som mat? Dålig mage kan också bero på fetma, i alla fall har jag sett sambanded. Min pållas mage sköter sig galant så länge hon inte är fet.

Sen vet jag inte om jag ens oroat mig så mycket om magen, den låter dom en mage inom normalvariationen tycker jag.

Lavinia
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

En analys kommer inte göras, jag ser ingen mening med att analysera nu när betessäsongen börjar om ett par månader och jag fodrar hellre med ögat.
Möjligtvis kommer jag göra analys på den kommande skörden.

Halmen har varit sådär men vi fick bytt till oss mycket finare havrehalm som inte dammar eller nått alls. Han äter nog lite halm under natten men tror det inte är några mängder.:)
Jo att magen krånglar pga fetma har jag oxå sett men aldrig riktigt så här, att det är blandat löst och hårt bajshögar efter natten.

MonteRose:
Jag har oxå funderar på proteinbrist så båda ponnyerna har tunnat över ryggen under vintern.
Vad är öljäst? På vilket sätt är öljäst bättre än foderjäst?:)
Vet inte hur mycket fibrer hösilaget innehåller.
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Hej!

Om båda ponnyerna tunnat ur över ryggen saknas med största sannolikhet protein (det kan också vara så att det fattas både energi och protein, men det är ju lite svårt att veta).

Jag hade testat att ge lusern om de var mina, det räknas som grovfoder och ett överskott från det är inte farligt.

Kan det vara så att ponnyn äter konstiga saker i hagen?

Jag hade faktiskt inte oroat mig alls om det växlade lite, men så har jag en häst som har en stor normalvariation på det som kommer ut. Dessutom brukar hon få hjälp med finfördelning av skiten i hagen.. hopplösa fåglar..

/Lavinia
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

En analys kommer inte göras, jag ser ingen mening med att analysera nu när betessäsongen börjar om ett par månader och jag fodrar hellre med ögat.
Möjligtvis kommer jag göra analys på den kommande skörden.

Halmen har varit sådär men vi fick bytt till oss mycket finare havrehalm som inte dammar eller nått alls. Han äter nog lite halm under natten men tror det inte är några mängder.:)
Jo att magen krånglar pga fetma har jag oxå sett men aldrig riktigt så här, att det är blandat löst och hårt bajshögar efter natten.

MonteRose:
Jag har oxå funderar på proteinbrist så båda ponnyerna har tunnat över ryggen under vintern.
Vad är öljäst? På vilket sätt är öljäst bättre än foderjäst?:)
Vet inte hur mycket fibrer hösilaget innehåller.

Men det är ju det du inte kan tydligen
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Öljäst eller bryggerijäst som det även heter, är en restprodukt från öltillverkning och har högt innehåll av protein, bla. Foderjäst är vetefodermjöl med lite tillsatser.

Ett grovt hö har högre fiberinnehåll än ett med fina, tunna strån.
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Dom går ju och gnager i backen hela dagarna så är inte förvånad om dom får i sig lite skit. Jag har funderat på lusern till den ena ponnyn, han är svår att hålla i hull när han är i full kondition. Men blir det inte fel att ge lusern till en redan väldigt fet ponny? Om det lägger sig på hullet tänker jag. Men det kanske inte är så farligt nu när jag börjat sätta igång dom.

Jag är inte heller så orolig egentligen men känns konstigt att det varierar mellan lös och hård skit under natten.

MonteRose: Det låter bra:) ska kolla vidare på det.
Hösilaget är rätt tunt med fina strån men det finns partier med grövre oxå.
 
Sv: Bra för magen- foder/tillskott

Probimin! Köpte en burk hos distriktaren.

Övriga foderdetaljer avstår jag från att kommemtera, det gör alla andra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp